Curiosa, sens dubte,
la quantitat de suc costumista que es pot extraure d’una de les nostres menges
més delitoses, el meló, veí de pis de la taronja i rei indiscutible de les
postres en les sobretaules de l’estiu, principalment en forma de meló d’alger o
en forma de meló de tot l’any, també anomenat pell de sapo o de gripau segons la competència lingüística i/o normativa
del parlant de torn. Popular, molt popular, amb capacitat sobrada per a aportar
uns matisos antropològics que van molt més enllà de la pura i simple
gastronomia predominant d’aquest racó del país. Un fruit amb carisma i que
durant un temps es deixava penjat dels claus encastats als revoltons o les
motlades de la casa per ser menjat el dia de Nadal, un luxe que malgrat la fam
i la misèria imperant als anys quaranta i cinquanta era bastant habitual en les
cases d’extracció popular valencianes, com així ho certifiquen nombrosos testimonis: “Després
de sopar, les postres eren un meló tendral que mon pare havia guardat penjat a
l’entrada i fruites seques que torràvem a la vora del foc: cacauets, castanyes,
avellanes...” No era tan habitual, en canvi, degustar una varietat de meló que
pel que he pogut esbrinar era escàs però de molt bona qualitat, el conegut com
a meló de la forana, de color groc, no tan dolç com els altres, però sí de
millor sabor atesa la seua particularitat principal: no es
regava, o millor dit, no es regava a manta, sinó per capil·laritat, amb la humitat
del subsòl, talment com un terròs de sucre. I en certa mesura, era silvestre,
sense cap tractament més enllà de la fertilitat de la terra, exactament igual
que altres conreus de marjal com ara les carabasses, també qualificades amb el
mateix complement nominal: de la forana.
Sobre l’abast del terme en qüestió i l’accepció en particular, no he trobat
extracte que sabera definir-ho tal com ha estat referit ara i ací. Ara bé, és
cert que el Diccionari Etimològic de la Llengua Catalana de Joan Coromines
parla de la forana referida a
qualsevol fruit, fonamentalment de secà, que no es rega bé o que està apartat
de la soca, allunyat de l’aigua i sense la suficient humitat. És en aquest
sentit que es pot entendre, per exemple, allò d’olives de la forana. I supose que,
per extensió o analogia lingüística, també es podria aplicar als melons, clar que amb un matís diferent pel que fa a la humitat, importantíssima en el cas d'aquesta fruita amb forma de pilota de rugby. Siga
com siga, el cas recorda, i molt, una altra varietat de meló de secà existent
per les terres de la Vall d’Albaida, en concret a Quatretonda, que rep el nom
de tendral i que també creix amb l’única ajuda de la saó que provoca en la
terra la pluja de l'hivern. Per a paladars exquisits! O millor, per a tots aquells paladars sensibilitzats que perceben la difícil convivència entre aquestes pràctiques rurals i l’avanç
irrefrenable del reg per degoteig; necessari, potser sí, però també causant d’algunes
pèrdues importants en la rica i tradicional agricultura mediterrània. Melons de
la forana, una varietat per al record, de veres que sí.
diumenge, 15 de novembre del 2015
divendres, 13 de novembre del 2015
El rei robot
“La constitució
prevaldrà”. Ben mirat, les paraules del rei Felip VI pel que fa al tema català
recorden molt les pronunciades per aquest líder robòtic anomenat Adam Sutler
que apareix com una ombra omnipotent a la pel·lícula V for vendetta: “Anglaterra preval”. La diferència, però, és que
unes s’emmarquen dins els límits de l’àmbit cinematogràfic i les altres, per
desgràcia, són reals, com la vida mateixa, cosa que, en efecte, és preocupant,
perquè en el fons, i en la superfície, el que s’està dient és que ací, en
aquest país, res no es mourà. Ja tenim, per tant, la solució a tots els mals: un discurs reial que tots els bons súbdits seguiran fil per
randa i tots els contertulians aplicats aplaudiran. Que trist! És aquest el país
que ens mereixem? Encara com hi ha un president del govern programat per ordinador que arreglarà la
situació seguint els principis elementals del seu ideari: “Como Dios manda”.
Particularment, la independència de Catalunya m’importa ben poc, tot i això m'encanta l'ús del terme desconnexió per part de tots els implicats. Demostra, si més no, una teoria que tinc assumida des de fa molt de temps i que comparteix molta gent que conec, això és, que no ens governen persones, sinó robots amb missatges i programes gravats i instal·lats al disc dur. Pròxima parada, Terminator.
dilluns, 2 de novembre del 2015
Una final somiada
A les nou del matí
les taules del trinquet Pelayo ja estan preparades per acollir els primers
esmorzars del dia. És un dia especial, el dia de la reobertura, dia de partida
gran. Els operaris de Levante TV connecten cables i més cables en una nova
missió impossible, la de retransmetre l’esdeveniment en el vell recinte de la
capital, el més vell de tots, repintat per a l’ocasió i amb un lleuger canvi
d’imatge que comença i acaba amb la televisió de plasma que ha substituït la
mítica pissarreta on s’anunciaven les partides del dia a dia. El bar bull
d’excitació. A ritme de tabal i dolçaina, els aficionats van congregant-se i
acomodant-se en els diferents racons del trinquet a mode de trencaclosques, amb
els nous i flamants coixinets patrocinats per l’ajuntament. Tot seguit
apareixen les noves autoritats de la Generalitat, que en un gest inèdit
decideixen entrar a la canxa i seure a l’escala, diluïts entre els aficionats
de sempre, un tant estranyats per tanta presència mediàtica i tant de focus
allunyat de les lloses del trinquet, on escalfen ja els vertaders protagonistes
de la partida, Puchol II i Soro III. Aliens al rebombori i al delicat entramat
de converses i ambient popular que es respira per Pelayo, els dos pilotaris
s’endinsen en el seu món. De tant en tant, saluden amistosament a algun
aficionat, als amics, plenament conscients de l’espectacle que estan a punt
d’oferir en un espai ple de gom a gom, sense oxigen, sense un badall que
permeta dubtar sobre la seua pervivència, trinquet emblemàtic que reviscola de
bell nou fidel a la cita lapidària de Llorenç Millo, com una planta silvestre,
que ni sura ni creix. L’hora ha arribat i com a novetat principal, s’elimina el
suplici d’escoltar l’himne regional als presents. Malgrat això, la partida
comença igualment amb retràs, fidel a la tradició. I a sobre, els assistents
escolten les delícies que el presentador de l’acte dedica al benefactor de tot
el canyaret, tant per a bé com per a mal, José Luis López, qualificat com
l’àngel de la guarda de la pilota. Qui paga, mana. Hi ha coses que no canvien.
Perdonades però, les inclemències, per ser el dia que és i per tractar-se de la
partida que es tracta, la final individual comença. Per fi. I el primer quinze
es resol amb Soro III encalant la pilota a la galeria del dau, una garrotada
brutal que es repetirà constantment al llarg de la partida i que mostra, ja des
d’un inici, les credencials del campió de Massamagrell, incansable, brau, sol
davant l’únic pilotari que el pot fer caure de l’esglaó del número 1, Puchol
II. Res a descobrir del rest de Vinalesa, en aquest sentit. Segur de si mateix,
prompte agafa la iniciativa, alçant pilotes sobrehumanes, de rebot, de bot de
braç, a l’aire, de bragueta, de manró, buscant l’esquerra del rival. Un autèntic
recital que el situa a les portes de ser el nou emperador de l’escala i corda.
50-35. Tot al seu favor. Però arribat aquest punt, la partida canvia de signe.
I és aleshores que Soro III es creix, pletòric, esperonat pels seus, encalant
una pilota darrere d’una altra, bramant com un bou en les caigudes d’escala,
quinze a quinze, com els grans campions. Amb 50-50, la partida ja fa pinta de
convertir-se en històrica, una nova gesta en la llarga llista de partides
memorables, totes amb el mateix patró: el jugador promesa que es menja el
trinquet i el pilotari veterà que se les sap totes i que aguanta i aguanta fins
fer explotar el cap del contrari. Així és. Puchol haurà d’esperar. Perquè Soro
III guanya finalment per 60-50. Trofeus, abraçades, plors, emocions, aplaudiments,
coixinets al vol...
Tot plegat, és l’inici d’una nova rivalitat entre dos
restos de l’Horta destinats a alçar aquest món de la pilota esllanguit entre
subvencions i projectes fantasma, sense més remei que renovar-se i aprofitar
l’empenta dels qui l’estimen ara i sempre, dels qui sempre hi han estat. Un
repte per a un nou temps que necessita ser apuntalat per a glòria de les
futures generacions de valencians. Que es prenga nota. Sereno.
divendres, 23 d’octubre del 2015
Una final per a un temps nou
A Puchol II, Pucholet, el vaig vore jugar per primera
vegada quan tenia 16 anys. Segurament fou dijous, ja que el trinquet Pelayo
presentava un aspecte prou trist, molt allunyat de l’ambient de les grans partides,
amb pocs aficionats, els de sempre per altra banda. Aquell dia s’enfrontava, en
primera partida, a Fageca, un brau jugador de València que ja començava a
destacar com a futur professional d’un esport que, en certa manera, és com la
humitat. És a dir, penetra lentament en els ossos fins que s’integra en el
caràcter i la identitat d’un pilotari i, per extensió, de qualsevol valencià,
amb el resultat consegüent que tot aquell que se’n veja afectat no pot
desempallegar-se’n per bé que el profit econòmic siga escàs en relació al
sacrifici i el respecte que reclama. Si no recorde malament, aquella partida es
tractava d’un mà a mà corresponent a l’extint Campionat Individual Bancaixa i
el resultat final fou de 60-35
a favor de Fageca, sens dubte més madur i més consolidat
en un ofici que demana anys i paciència, anys i més paciència. Ara ja ha passat
un temps d’aquella partida i resulta que aquell pilotari prim i escanyolit fill
del mític Puchol de Vinalesa (l’Horta), s’ha convertit en un home bragat, de
condicions físiques imponents, aspirant a convertir-se en el número 1 davant de
Soro III, l’actual campió, el nét del tio Pena, artífex del trinquet de
Massamagrell, sa casa, potser dels pocs trinquets privats que queden encara en
peu al País Valencià. Jo no conec personalment a cap dels dos pilotaris, tampoc
freqüente tant els trinquets com perquè siga així, però m’encantaria, ja que estic
convençut que són persones humils, valencians de soca-rel capaços d’oferir un
espectacle magnífic i molt fidel al joc històric que representen, ara per ara,
com ningú. Ben mirat, són dos jugadors de raça, amb solera, fills de pilotaris,
amb la projecció necessària per modernitzar un esport com el nostre que
s’esllangueix entre empresaris de dubtosa honestedat i polítics oportunistes. Desconec què serà de la pilota anys a venir tenint en compte l’aïllament en què
es troba actualment, sense cobertura televisiva i sense ajudes sinceres i
decidides, poc vinculades, de fet, a la identitat d’aquest raconet del país.
Però tot pareix indicar que la partida entre Puchol II i Soro III serà a
Pelayo, un primer pas, un escenari perfecte que reobrirà, per fi, per a
l’ocasió tot esperant a convertir-se en la vertadera catedral de la pilota
valenciana, amb escola i amb un futur definit, centre neuràlgic de València i
motor indiscutible d’un esport que no necessita projectes artificials enmig de
fantasmagòrics polígons industrials sinó que reclama afecte, només això, afecte
i comprensió. A peu de carrer, allà on la realitat de la pilota pren la forma i
el gust que mai hauria d’haver perdut, el sabor del poble. La final serà el dia
1 de novembre, dia de festa. I no, no sé si hi assistiré, en conseqüència
tampoc la veuré, però per descomptat estaré amatent al resultat i a la
reconstrucció plena d’interrogants que s’augura en la pilota. Tot un repte. Perquè
es vulga o no, cal partir des de zero.
dijous, 22 d’octubre del 2015
Llum
Vivim permanentment amb llum, amb un excés de llum,
llum pertot. I no només de nit, sinó també de dia. Estem tan acostumats a
funcionar de manera artificial que plantejar una reducció del consum general o
simplement abaixar la potència de l’enllumenat exterior o privat que abasteix
els nostres pobles i ciutats és ja inviable, a pesar de les successives
denúncies que se’n fan i de la claror que presenta aquesta terra mediterrània
coberta de sol la major part del temps. Valencia es la tierra de las flores, de la luz y del color, cantava un il·lustre el nom del qual no desitge recordar. Digressions al marge, però, seria interessant comprovar la reacció de la gent si tal fet succeïra, si es reduïra el consum per decret vull dir, ja que de ben segur que es
produiria un col·lapse o un enrariment del caràcter del proïsme, com ja ha
estat referit en comptades ocasions en els llocs on han patit, bé de manera
intencionada, bé de manera fortuïta, una apagada. Problemes de convivència,
saquejos, egoisme a flor de pell. En fi... Lluny però d’analitzar tal fet, ja
denunciat i presentat en múltiples ponències sota l’etiqueta universal Contaminació lumínica-light pollution,
sí que convindria recordar, almenys recordar, les magnífiques estampes que
ofereix un cel fosc i lliure d’impureses, això per no parlar de la senzillesa
amb què la vida transcorria quan els costums s’adaptaven al temps i no a les
modes del present, massa dependents, en aquest sentit, de la llum, del consum banal i ridícul en general. L’oci nocturn, per exemple. Les discoteques, les
discoteques d’Eivissa!! Particularment, no em faria cap pena que aquestes instal·lacions dedicades al despropòsit patiren de
certes restriccions, però són improbables, o impossibles millor dit, ja
que representen de manera magistral aquest terme manllevat de l’anglés que rep
el nom de lobby i que, en efecte, significa grup de pressió, una pressió asfixiant exercida sense escrúpols si algú amb
responsabilitat institucional decidira limitar-los el consum, no ja de substàncies, que és una qüestió privativa, sinó l'elèctric, purament i simplement. I això
que les discoteques només són una ridícula porció de l’abús. Què no dir de l’enllumenat de les grans
ciutats, València sense anar més lluny, llastimosa mostra d’una contaminació que no
beneficia ningú, només a qui tots sabem. Quins records els de fa tan sols uns anys! Ai! Durant
els llargs trajectes que feia per anar a treballar, tenia la sort de passar per
una de les contrades valencianes que presenta un cel més bonic en les crues nits d’hivern:
l’interior de la comarca de la Costera, amb Montesa, Vallada, Moixent, la Font
de la Figuera, i també la gelada meseta que ocupa la població de Villena o
les viles de Cabdet i Almansa. Certament, em quedava embadalit, pobles atrapats
entre la serra Grossa i el massís del Caroig amb un cel a caramull d’estrelles
que apreciava d’una manera especial i m’omplia el pensament de somnis
fantàstics i ben bonics, una mena de bàlsam reparador després d’una jornada de
treball esgotadora. Poc a envejar a un dels cels més espectaculars de la
Península Ibèrica, el cel veí de les terres de Conca, Terol i Guadalajara. Sensacions
similars he tingut sempre en les temperades nits d’agost, a vora mar, allà on
el turisme no ha aconseguit penetrar en desmesura i un pot passar hores i hores assegut
contemplant la foscor i els estels fugaços que alimenten un romanticisme
anacrònic, sí, però molt gustós, molt saborós i molt nostrat, en plena mar
Mediterrània. La nit de Sant Llorenç, els
estels cauen del cel, solien dir. Sens dubte, la utopia del nostre temps.
dimarts, 13 d’octubre del 2015
La imposició del castellà
Particularment patètiques
les declaracions del senyor alcalde d'Oriola (Baix Segura) respecte
d'una suposada imposició del valencià als alumnes de tan gloriosa
ciutat. Tot un clàssic que, en aquesta ocasió, ha arribat un poc
més tard del que alguns pensàvem. Cinc mesos, certament. Un rècord
tenint en compte l'animadversió política i lingüística que
desperten els nous dirigents democràticament escollits a les urnes,
amb el conseller d'Educació al capdavant. Però què hi farem? No
donen per a més. Erigits en xèrifs en una zona estèril del país,
alguns d'aquests personatges viuen abonats a l'exabrupte contumaç i
comence a pensar que, realment, es creuen el que diuen, afectats en
excés per les aigües d'un riu que baixa tan tèrbol com el procedir
del partit que els sustenta ideològicament, el PP. El tema, en
qualsevol cas, sembla conduir, de nou, cap a la tan controvertida
exempció de valencià, això és el dret que tenen els alumnes del
sud d'Alacant a no aprendre valencià ni ser avaluats de tal
assignatura. Tal com sona. És real. No s'equivoca en això el senyor
alcalde d'Oriola i, d'alguna manera o altra, s'avança al debat que
més tard o més prompte deuria produir-se. O tots o ningú! O
exempció fora o tots exempts, no siga cosa que arribe el dia en què
algun alcalde d'un poble valencianoparlant s'atrevisca a dir que no
consentirà que als alumnes se'ls impose el castellà. I que a més a
més, ho diga en els mateixos termes que ho ha dit ell, tan sols amb
el canvi d'idioma corresponent. Així, concretament: “cal oferir
als alumnes la possibilitat d'ampliar els seus coneixements, no
obligar-los a parlar una llengua que no sentiran al carrer”;
o
“cal
respectar les tradicions de la comarca valencianoparlant contra la
imposició de la llengua espanyola”.
Què
passaria si un alcalde d'un poble valencianoparlant amollara tal cosa
i rematara la intervenció dient que no renega del castellà però
que demana no caure en l'error de la discriminació per haver nascut
i crescut en l'ús solament del valencià. Què passaria si diguera
que és obligació dels governants autonòmics atendre tots els
municipis per igual, sense cap distinció. Què passaria si afirmara,
vara en mà, que fa massa temps que els
veïns de la seua comarca se
senten
discriminats i que per això cal corregir aquesta situació. M'ho
puc imaginar, però no
patiu,
encara
no ha arribat el dia. Ni crec que arribe mai. De moment, i que dure
molt anys, la ximpleria és propietat exclusiva d'alguns alcaldes
orgullosos de ser monolingües. Ells s'ho mengen!
dilluns, 12 d’octubre del 2015
Far
Potser han perdut gran part de la seua funcionalitat,
potser s’han quedat orfes i amb equips de llum automàtics com a única
companyia, però alguns fars, símbols indiscutibles de la mar i referència de
mariners fins l’aparició de radars i sistemes avançats de localització, han
conservat allò que no s’ha de perdre mai: l’encant. Testimonis silents del que
un dia foren les nostres costes mediterrànies, fosques i solitàries,
necessitades d’aquestes torres imponents i calmoses; blanques, de rajoleta o de
pedra en alguns casos, pinacles amb escales de caragol que mostren avui el pas
del temps i el desgast que causa l’oblit o la dissolució entre terribles
urbanitzacions. No hi ha com un far aïllat per assaborir la llibertat que
regala la mar, no hi ha com un passeig etern pels camins llunyans que
l’albiren, gavines que nien pels penya-segats que l’enlairen cap al cel blau
que abraça l’entorn encara verge. Llampades nocturnes que s’alternen. En queden
pocs amb aquestes característiques pel nostre territori, molt pocs. Llig, per
això, amb preocupació les notícies que publiquen esporàdicament els mitjans de
comunicació al voltant de l’última moda que els afecta i els condueix cap al
darrer alè de vida pròpia, considerats purs anacronismes per una indústria
turística que, mai millor dit, hi ha posat el seu focus de rendibilitat
immediata: reconvertir-los en hotels. La gran solució! El gran tetris del
progrés! No res ha de quedar fora de les lleis del mercat! Torna a oblidar,
però, aquest gran tòtem mundial del negoci i la globalització que encara hi ha
gent que es mou sota paràmetres totalment oposats, que posa el contrapunt a
tanta desmesura inútil, que opta, en definitiva, per l’harmonia, per la pau o,
simplement, per deixar les coses com estan, que ja és dir prou. Els fars han de
romandre en l’estat en què es troben ara, és a dir, buits. I no passa res, fortificacions
humanes que han inspirat contes preciosos com El faroner de Henryk Sienkiewich o que han servit de talaia
defensiva en novel·les trepidants com La
pell freda d’Albert Sánchez Piñol. Obres mestres. Pense ara en aquesta
lluita que han visualitzat uns quants ciutadans illencs a favor de la
titularitat pública del far de Portocolom, a Mallorca; pense també en aquell
titular inquietant que anunciava la transformació en hotel del far del cap de
Sant Antoni, a Xàbia (la Marina). Pense, com no, en una crisi que per sort deu
haver frenat alguns altres projectes de similar filosofia; projectes que, per
desgràcia, hi tornaran quan la voracitat immobiliària, turística i hotelera
reprenguen el vol. Pense en alguns dels fars que he visitat i que m’han omplert
els pulmons d’aire marí, d’orgull mediterrani, el far del Cap de Barbaria, per
exemple, a l’illa de Formentera, refugi obligatori per a visitants bucòlics,
reclam de pel·lícules com ara Lucía y el
sexo. Un espectacle. Un bon espectacle. Pense, finalment, en el far que
sempre he tingut a tocar de casa, el far de Canet d’en Berenguer, un xicotet
tresor de la comarca del Camp de Morvedre antany envoltat de tarongers i ara
assetjat per segones residències i restaurants, un patrimoni viu que passa
desapercebut malgrat els seus 30
metres d’altura. Monument artístic que encara sobreviu
entre llampades intermitens equivalents al batec ferit de les ones de la mar.
Una història trista, la dels fars, de veres que sí, amb un desenllaç incert,
pendent, si més no, de les sentències que prepara un futur ple d’interrogants.
dijous, 1 d’octubre del 2015
Gràcies Vicent Martí
Els mitjans de
comunicació s’han afanyat a dir que no era el moment, ni el lloc, i que fins i
tot fou una falta de respecte, però el cert és que les paraules que Vicent Martí
va dirigir als assistents Fórum Europa.
Tribuna Mediterránea, van aconseguir un efecte sense precedents, dites amb
vehemència i en la llengua del poble, el valencià. I clar que no era el lloc,
ni el moment, però pregunte jo: quan és el moment? I quin és el lloc? En fi,
preguntes retòriques. Acostumada com està la benestança local a envoltar-se de
llepaculs i a dir que ací tot són flors i violes, ja era hora que una persona
corrent, un llaurador conscienciat vomitara tota la fel acumulada al llarg de
tants anys en el camp valencià. Potser, el vertader problema de tot plegat és
que les estructures empresarials d’aquest país, inclosos els mitjans de
comunicació, estan encara avesats a l’obediència oficial, a la submissió política
i a la genuflexió més absoluta cap a l’amo i per a l’amo. Potser. Però sens
dubte, aquest és un problema que no té el senyor Martí, ni ell, ni els milers
de valencians que durant tant de temps han continuat fidels al seu poble i al
treball digne, enganxats al carro de la llengua i la cultura sense rebre res a
canvi, només merda, insults i degeneració com a pràctica habitual, no debades
eren, érem, la pitjor de les espècies, catalanistes irredempts, mals valencians que no compreníem ni
aplaudíem el progrés irrefrenable de la Comunidad, l'avanç cap a la glòria celestial de prohoms tan honorables com Camps o Rita... Diuen ara que aquest llaurador de l’horta d’Alboraia
va posar-los a tots en el mateix sac. I què? Segurament, a ell, com a
llaurador, també el posaren en el mateix sac en la defensa del transvasament de
l’Ebre. Perquè dic jo: algú va donar veu als llauradors valencians que opinaven que tal magna infraestructura era una estafa? Ho va fer algú? No. La resposta és no. Així que ara, per bé que
no agrade, uns quants hauran de menjar-se les crítiques i les paraules altisonants.
Perquè això és el que han rebut molts mentre ací manava qui manava i balafiava
el que balafiava. Com se sol dir, que cada pal aguante sa vela. Que proven de
la seua medicina. Per als valencians de bé, el senyor Martí no és altra cosa que un model a
seguir, un exemple i, sobretot, sobretot, un bon llaurador, que cuida la terra
i en viu. Pel que a mi respecta, estic molt satisfet de comprar creïlles que vénen del seu hort, orgullós de
perpetuar un ofici mil·lenari que forma part de la nostra identitat i
que es mereix el major dels respectes com a veïns d’aquest racó del món que es diu
País Valencià.
dimecres, 9 de setembre del 2015
Haixix
Corto Maltese, sempre tan instructiu |
Potser és una
llegenda, és molt probable, però és ben cert que si un s’encurioseix
pel món de les drogues i cerca una miqueta d’informació sobre una de les més
populars i consumides en l’actualitat, l’haixix, trobarà que hi ha material a
balquena al voltant del terme en si i sobre el seu origen, que en efecte, és
molt i molt interessant, no debades guarda una relació bastant morbosa entre el
consum d’aquesta substància i l’execució de terribles assassinats, no ara
evidentment, sinó fa segles, en temps d’un tal Hassan Ibn Al-Sabbah, més conegut
com el Vell de la muntanya, fundador precisament de la secta dels assassins o
dels fumadors d’haixix. No és del tot clara, malgrat això, la
relació etimològica entre la paraula àrab ḥaššāšî, això és ‘assassí’, i la paraula ‘haixix’, però és evident que algun
lligam hi ha, sobretot si s’atén una de les accepcions que el Gran Diccionari
de la Llengua Catalana dóna de la primera: dit
dels seguidors de la secta islàmica nizarita, els quals, embriagats amb haixix,
eren enviats a executar sanguinàries venjances polítiques. Tanmateix, la història es fascinant i al marge de l’estricta
definició d’un diccionari, es poden trobar tantes explicacions com un vulga
escorcollar, sempre sota el mateix denominador, és a dir que el terme 'haixix' té el seu origen en el terme 'assassí'. A mi, per exemple, una de les explicacions que més m’agrada és la que descriu aquest
personatge d’aire romàntic que es diu Corto Maltese en la novel·la gràfica La casa daurada de Samarkanda de l’italià
Hugo Pratt, concretament aquella que remet a una vall entre muntanyes envoltada
de delícies impossibles d’abandonar, Alamuth, jardí d’encants irrenunciables, tot
un paradís: només podien entrar en aquesta mena de paradís
aquells que ell volia convertir en els seus haixaixins. Trobava en el seu
principat una bona colla de nois de dotze a vint anys que sentien inclinació
per les armes i els conduïa al jardí. Després d’haver-los fet beure i fumar
certes herbes, els deixava amb les noies més maques que satisfeien tots els
seus desigs, fins al punt que aquests nois no haurien deixat mai l’indret per
res del món. Després d’això, el vell Aloadí els tornava a fer beure i fumar i
els feia dur fora de la vall. Quan es despertaven estaven disposats a tot a fi
de continuar aquell somni. Entraven, doncs, en la secta dels criminals dita
dels “assassins”, fumadors d’haixix. Particularment, em crida l’atenció l’ús
constant de la paraula paradís referida a unes temptacions que avui són qualificades
com a perills o vicis, il·legals en qualsevol cas. Clar que una cosa no lleva l’altra.
El consum de drogues, d’haixix més aviat, ha existit, existeix i existirà. I
fins i tot, peces de la nostra literatura popular se’n fan ressò. Conegut, per
exemple, és el passatge de la rondalla El
dimoni fumador, on hi ha un diàleg fabulós entre el dimoni i l’oncle Porra:
Ací és una altra cosa: ací cremem les
fulles d’una planta plena d’oloretes, i n’engolim el fum i se te’n puja al cap
i te l’ompli de meravelles; et trobes en el paradís terrenal. Com diria
aquell, en els llibres està tot escrit! I ara que hi caic, també en la parla
quotidiana.
Metafòricament parlant, l’haixix es denomina 'caviar', un menjar només
a l’abast dels més adinerats, evidentment instal·lats al paradís. I entre
nosaltres, com no, hi ha qui denomina ‘carquinyol’ al cigarret d’haixix, en una clara equivalència de la duresa del panet i la droga feta pedra, sens dubte un
gran homenatge a una de les nostres menges delitoses, al nostre
particular paradís de la gastronomia popular valenciana, també anomenat rosegó.
Carquinyols, altrament dit rosegons |
dissabte, 22 d’agost del 2015
Pins, fonts, festes, natura, harmonia...
Vistes màgiques de Megina |
Impossible passar
per alt algunes de les estampes contemplades al llarg d’un mes d’agost que
deslliura les darreres espurnes de bonança climatològica abans de donar pas a
les pluges de tardor. La bellesa ancorada en un temps que mai no retornarà pren
forma en unes contrades despoblades on la senzillesa pareix haver trobat el seu
últim refugi entre pallers en desús i sènies derruïdes per la manca d’activitat.
Voltors que ronden les serres i cérvols que creuen els camins de l’oblit més
absolut. I entre tant, l’autenticitat i la puresa, l’afecte per la natura i l’aire
lliure d’impureses. Gent que pobla els xicotets llogarets antany tan vius i ara
tan desconnectats dels batecs del present. El Senyoriu de Molina, el cor de la
serralada ibèrica bull amb les festes en honor als seus patrons: revetles,
vaquetes, trinquets, misses, tràfec incessant de converses i records que
comprenen i aprecien una confraternitat que arrela també entre els turistes i visitants
ocasionals. Bronchales, espai de confluència entre valencians on la llengua
pròpia calibra el seu estat de salut, present entre les veus dels xiquets que
juguen per les pinedes interminables de la Serra d’Albarracín. Aigua que raja
per les fonts del Canto i del Ojuelo, ullals que donen vida a un xicotet
paradís de clima sec i esperit antic, d’innegable valor. Són nombrosos els atractius
que ofereix aquesta zona en tot el seu conjunt, sent el més apreciat el passeig
sense retorn entre aranyoners i fruiters a caramull, amb un cel interminable i el lleuger so de l’aigua
del rierol com a única companyia. Algun pic majestuós sol alçar-se de tant en
tant, com ara el Picorozo de Megina, des d’on s’obtenen imatges impagables del
poble i de les eres encara intactes, des d’on s’albiren els tossals que colguen
els dominis de Chequilla, poblet encantador, habitat en època estival, visitat
freqüentment a la tardor pels caçadors de senglars i pels cercadors d’esclata-sangs.
Llàstima el drama del foc, llàstima la imprudència d’alguns... Content, malgrat
tot, estaria aquell diputat aragonés que responia al nom de Labordeta si
tornara a passejar per la magnífica plaça de bous d’aquest poblet, envoltada de
fabuloses roques de gres, sorrenques, esculpides pel temps. Música de txaranga i lliurament per complet al poder del bou, animal venerat i divinitzat per la noble afició que respira per l'Alcarria. Magnífic l’ecosistema
popular d’aquestes terres a pesar del desgast en els rostres dels oriünds, eterns
retrats del sacrifici i la penúria, amb un fred dur i penetrant que circula per
les venes. Longevitat assegurada.
Adés i ara. Un paller abandonat |
Peretes de Sant Joan, ceremeñas en el dialecte propi de l'Alcarria |
Aranyons per a fer patxaran |
Clot on s'encastava la sènia |
Bova del riu Jandulilla |
Una màquina en desús que els locals anomenen ablentadora |
Fuente del Canto (Bronchales), visita obligatòria envaïda de valencians |
Perdoneu però ací la roba s'eixuga com la mare que l'ha parit! |
Les vistes des del Picorozo de Megina són excepcionals |
Al Picorozo s'ascendeix per un estret congost |
Camins de l'oblit. L'any que ve tornarem. |
Tant a Megina com a Chequilla juguen a un joc molt paregut a les birles que rep el nom de la calba, més primitiu, tot siga dit, amb un tronc i una pedra! |
La plaça de bous de Chequilla |
Una panoràmica de la plaça des de dalt de la roca |
Mescla de folklore i autenticitat |
dijous, 13 d’agost del 2015
Benvingudes banderes negres a les platges de Sagunt
Fa poc, en una
conversa de Facebook, un bon amic i millor periodista elogiava el bon fer de l’anterior
govern municipal de Sagunt pel que fa a la gestió turística i medioambiental de
les platges del poble tot reconeixent la figura d’una regidora que, pel que es
veu, va treballar durament per a obtenir totes i cadascuna de les banderes que atorga
la Fundación para la Educación Ambiental, més coneguda com a FEE. Normalment,
tinc a bé no participar en els debats més o menys polítics que se susciten a
les xarxes socials al voltant de temes que m’afecten personalment i sobre els quals
tinc una opinió expressada al llarg dels anys en aquest blog personal. Mediterrània,
el meu deler! Aquesta vegada, tanmateix, no em vaig poder resistir, a quina
mala hora, i el resultat fou que, per a variar, vaig eixir-ne escaldat, amb
improperis més o menys amables com ara ignorant i persona amb prejudicis.
Moltes gràcies, de veritat. Encara em passa poc. Però bé, aclarim conceptes. La
meua opinió sobre les banderes blaves, de qualitat, d’accessibilitat i ja no sé
quina martingala més, sempre ha estat negativa, al meu paréixer són un mer
reclam publicitari per a turistes desinformats que han bastit, si més no, una
esplèndida façana de floretes capaç d’amagar tones i tones d’hipocresia i
falsedat institucionals en matèria mediambiental. Puc comprendre que el
consistori saguntí, abans format per un govern feixistoide i actualment amb una corporació
d’esquerres i amb cultura de país, convoque a la premsa i es faça fotos amb les
banderetes de rerefons, però no per això, deixaré mai de criticar-ho, més
considerant un titular inquietant que posa de manifest la inutilitat de tant de
drap i tanta propaganda gratuïta: “Ecologistes en acció atorga 36 banderesnegres en el litoral del País Valencià”. Perquè sí, és el que esteu pensant. Ens
ha tocat el premi. Hi ha una menció especial a la nostra benvolguda i àmpliament
guardonada platja del Port de Sagunt, l’emblema dels successius governs
municipals. Per què no eixir també ara a celebrar-ho? Ben mirat, era la bandera
que ens faltava! Quin problema hi ha a reconéixer que les tenim totes? A més a més, no som els únics. La bandera negra també ha anat a parar a la Foia de Quartell,
a tocar del terme estrictament morvedrí, en ple cor de la platja de Corint, allà
on naden els naturistes en pau i tranquil·litat. També a la veïna de Puçol! I amb un poquet de sort, l’any
que ve també premiaran l’entorn marítim del Grau Vell, clar que en aquest cas
hi haurà un guardó honorífic pels accessos paradisíacs a l’enclavament i les vistes
privilegiades a la flama de l’esperança de la regasificadora del Moll! Per què
no recomanar també una visita a les casetes de Queralt, allà on l’aigua del sequiol s’amolla
amb plena llibertat i assaona l’aigua de la mar amb les seues exquisides essències
terrenals... Per què? per què? És aquest el potencial turístic del qual s’enorgulleixen
tant alguns? Sens dubte, tot un èxit per a aquest raconet de la Mediterrània!
dijous, 23 de juliol del 2015
Progrés
Intensos aquests
dies d’estiu en què tot pareix romandre exactament igual a com es va quedar fa
anys, amb la calor tòrrida del mes de juliol i amb una mar calmosa que ofereix
la seua millor estampa a l’alba, tot i això amb els dubtes personals que causen
certs senyals d’alarma, detalls mínims que enterboleixen el futur d’un entorn
cada vegada més congestionat i més arraconat pel progrés immobiliari, obsessiu
i sense límits. Preocupants, molt preocupants els moviments de terra que
s’albiren en totes aquelles platges relativament ben conservades com la
d’Almardà de Sagunt, amenaçada ara per la pròxima construcció d’una escullera
en la platja veïna de Casablanca, al terme d’Almenara (la Plana). Tot siga per
satisfer les ànsies d’arena d’uns turistes que adquiriren apartaments i
adossats en el litoral d’aquesta població castellonenca tot pensant-se que
residirien en el paradís i no en una platja de pedres només freqüentada pels
pescadors locals. El desenllaç més probable? L’escullera es construirà, ja ho
crec que sí, amb les previsibles conseqüències, això és, progrés econòmic momentani
per als uns i regressió mediambiental per als altres. Un destí funest. Els
poders fàctics de l’especulació sempre tiren pel dret i són molt capaços de lluitar
contra la natura, contra els temporals i contra els corrents marins, sovint amb
el vistiplau d’un personal ensopit que, mentrestant, passeja feliç i
despreocupat per aquest monument al disbarat dedicat als nostres insignes
menjadors de pipes: el passeig marítim. Un engany, un altre. Platges
artificials, el futur de la costa mediterrània, clarament identificables per
qualsevol ciutadà amb un mínim d’estima per la terra que trepitja. Avui, els
borrons de les dunes de l’Almardà ja no allotgen aquells reguitzells de caragolets
tan menudets, tampoc no s’hi veuen escarabats piloters, ni es fan tellinetes ni
cucs de platja a la vora de la mar, aigües brutes, plàstics que suren per la
superfície, meduses abundants... Les banderes de qualitat onegen des de la
posta sanitària erigint-se com el gran insult a la intel·ligència del nostre
temps, com el símbol a través del qual el ciutadà corrent es permet el luxe de
tenir la consciència tranquil·la. Ai les nits d’estiu, quin refugi! L’home sol
a la vora de la mar, la foscor, la llibertat, el silenci. De sobte, un
moviment. Molades de mabres s’acosten a la vora i allarguen el privilegi de
pensar que mentre hi ha vida, hi ha esperança. Les estrelles s’allunyen en la
carena...
dimarts, 14 de juliol del 2015
EL RETORN DE L'HONGARÈS, Anna Moner (Ed. Bromera)
Cementeri de Père-Lachaise (París) |
Potser fou per
manca de motivació, potser per falta de temps i espai, o segurament per les
dues coses alhora, què en sé jo, però el cert és que la primera novel·la
publicada, i premiada, per Anna Moner, Les
mans de la deixebla, no la vaig poder assaborir, de fet, ho confesse, la
vaig abandonar, reclosa a contracor en el prestatge dels reptes com si es
tractara ara d’una ascleta clavada que algun dia, no sé quan ni com, em trauré
definitivament. Una derrota dormida. En un primer moment, l’adquisició de la
seua segona novel·la, El retorn de l’hongarès,
em va produir un efecte semblant, amb la remor de negativitat que sol envoltar-me
quan agafe un llibre sense saber el camí que hi amagarà, amb uns preludis
lectors relacionats en excés amb els prejudicis sorgits arran de l’intent de
lectura d’aquella primera novel·la: tema desconegut, llenguatge barroc, sintaxi
complexa... Per què, doncs, aquest llibre? Per què no un altre? En fi, al remat
vaig tirar pel dret i, a poc a poc, he anat mastegant fulls, sense pressa, avui
un poquet, demà un altre poquet, tot rememorant alguns espais emblemàtics de la
ciutat de París, tan present per a qui ens estimem les ciutats monumentals i
infinites: Montmartre, Blanche, Place de Clichy, Pigalle... i, sobretot,
sobretot, el cementeri de Père-Lachaise, laberint de mort traçat sobre llambordes
centenàries, allà on comença i acaba tot l’engranatge d’una novel·la que ara sí,
ja ho puc dir, m’ha semblat extraordinària. Perquè, després de tot, només era
això: paciència, atenció, continuïtat; aspectes imprescindibles, tot siga dit,
per a gaudir de la rica narrativa d’una escriptora nostrada, de Vila-real (la
Plana), que es diu Anna Moner. El retorn
de l’hongarès és, per això, un thriller molt suggerent, un triangle d’històries
complementàries que van i vénen amb un segle de diferència, des de finals del
XIX a principis del XX, molt ben condimentat amb els ingredients més clàssics
del gènere gòtic, sempre macabre, turbulent, fosc, psicològicament colpidor, a
cavall entre l’experiment i l’inici de la ciència moderna. Els personatges,
brodats, despleguen, de fet, el ventall de les essències més proclius al
romanticisme tenebrós: ments brillants però torturades, cultura a flor de pell,
cabarets i erotisme libidinós, nits que oculten els pecats, els secrets
irresolts de la màgia, morts esquarterats i crims brutals... I entremig unes
figures que alimenten la morbositat: l’assassí en sèrie, l’inspector de policia,
el forense, la carnalitat femenina. Crec que Edgar Allan Poe estaria orgullós d’aquesta
novel·la, escrita ara per una dona de negre, talment com un gat, sinuosa,
embriagada de novel·les com El perfum,
el terror fet literatura, la ficció que ens supera i ens fa estacar els dits en
les pàgines que se succeeixen sense a penes immutar-nos, atents al devenir d’allò
que en altres latituds més mundanes ja comptaria amb un projecte cinematogràfic.
Gaudirem igualment, clar que sí.
Una partida de llegenda
Potser ha perdut el físic però no les formes |
De tant en tant, la
pilota regala estampes d’aquestes que un no sap ben bé com agafar ateses les
circumstàncies actuals de l’esport valencià per excel·lència, moments
d’emotivitat amb un trinquet enfervorit que rendeix tribut a la partida més
gran d’entre totes les que s’han disputat per aquestes terres: Genovés contra
Àlvaro, any 1995. Si a més a més, la recaptació va destinada a la investigació
d’una d'aquestes malalties considerades estranyes, doncs la cosa encara agafa
més transcendència. I al remat, el resultat és una sana demostració que a la
pilota només li cal afecte, tacte i, sobretot, una gestió responsable i tenaç
que siga capaç de reviscolar trinquets i rejovenir el públic assistent. Feia
temps que no anava a una partida capaç d’omplir d’aficionats l’escala del dau,
de gom a gom, i només per això paguen la pena aquestes línies i aquestes
imatges bellíssimes que he agafat al vol per gentilesa de Belinda Fotografia.
Tot siga per la síndrome Treacher-Collins, per Àlvaro, pel Genovés, per la
partida de llegenda de fa vint anys, pel futur de la pilota valenciana, pels
nostres trinquets.
Sense dubtes a l'hora d'entrar-li amb l'esquerra |
El dau d'Àlvaro encara està a primer nivell |
Caiguda d'escala de Genovés II |
El nou conseller Vicent Marzà estigué present en la cita |
divendres, 26 de juny del 2015
Comiats
La famosa bicibirra |
Passen els anys i continuen.
No hi ha qui els pare i el ritual en si pareix haver-se fossilitzat com a
bagatge imprescindible per a les futures generacions, un còctel de coentor,
desvergonya i alguns altres despropòsits que millor no comentar no siga cosa
que es trenque l’encant de les normes no escrites. Els comiats. Allò que la
llengua de Cervantes anomena Despedidas
i que no són més que els espectacles previs al casament, per desgràcia organitzats
pels amics més destrellatats, una obra d’art amb tocs surrealistes que, en
canvi, defineix a la perfecció un concepte molt clàssic de la no tan idíl·lica ‘Marca
España’: fiesta, drogas y putas. Millor encara si el nóvio es disfressa de torero. Però
no vull ser injust. De comiats, n’hi ha de moltes classes i, d’altra banda, també
s’ha de dir que hi ha parelles, per sort cada vegada més nombroses, que fugen
dels formalismes i les cerimònies i que, en conseqüència, no fan cap comiat ni
res que se li parega. Digressions al marge, no obstant això, és veritat que
sovint un se sol fixar en allò més visible dels comiats, en aquestes comitives
de borratxos que es passegen pel poble acompanyats d’una xaranga al crit de ‘t’has
casat, l’has cagat’, o també en aquestes altres que donen rendibilitat als
invents més oportunistes, i alhora més horteres, del gremi: la bicibirra, per exemple. Sense
comentaris. Però ja dic, no vull ser injust. Hi ha alguns comiats, en efecte,
que van un poc més enllà, que donen mostres de modernitat, i accepten, per això,
un aspecte tan primari com la fusió entre homes i dones, si més no un avanç molt
significatiu en uns temps on la discriminació i la coentor comencen a
restringir-se en els illots mediterranis més afectats pel mite en decadència
del Spain is different: Torrevella,
Benidorm, Orpesa, Sitges, Eivissa... Una manera de fer caixa, diuen. Què faríem sense
aquestes poblacions antany marineres? De què viuríem? El progrés sol
enfrontar-nos, de vegades, amb allò que alguns anomenen la doble moral i alguns
altres, sense eufemismes ni vaguetats, un insult a la intel·ligència. Però bé, què
en farem. Avui hi ha locals que amb l’excusa del benefici econòmic i els llocs
de treball també ofereixen festes especials per aquells que se separen!!!! Així
que sí, potser en això resideix el progrés, en un pur i dur producte mercantil,
la llei de l’oferta i la demanda. Festes de comiats i de separacions. Aviats
anem! I els protagonistes, al capdavall, no en tenen culpa. Simplement segueixen
corrents, modes, sense caure en res més que l’ací i l’ara, demà ja vorem. Perquè el
que importa és passar-s’ho bé i fer costat a qui es casarà en breu i perdrà
aquest concepte tan diluït avui en les consignes pamfletàries de la dreta política
més casposa: la llibertat. No és un tema menor. Entre tanta vulgaritat, tanmateix, s’escolen algunes perles lingüístiques que donen bona mostra d’un
tema ben interessant per a tot aquell apassionat del gènere literari
eroticoburlesc i escatològic. Rubiet, la
tens xicotiua. Tira-li, tira-li.
Una vertadera llàstima no disposar del document gràfic que va decorar un dels
carrers del meu poble d’adopció durant més d’un any, reutilitzat fins i tot en
successives celebracions, amb més de cinquanta metres de verga dura i peluda
que condimentaren la rutina dels veïns en una mescla d’estupor i somriure
sorneguer. Per a més glòria dels qui es van casar, pobrets meus.
dimarts, 23 de juny del 2015
MALEÏTS ENTREPANS, Antoni Gómez (Onada Edicions)
Lectura obligada,
sens dubte, aquesta novel·la autobiogràfica titulada Maleïts entrepans, mostra inequívoca de la sensibilitat i lirisme de
tot un escriptor com Antoni Gómez, nascut entre les mateixes pedres del castell
de Sagunt i criat al caliu dels carrerons de la jueria de la capital del Camp
de Morvedre. Una delícia de llibre, molt tendre, retrat de la innocència i un
tant allunyat de la densitat literària d’aquell altre tresor de l’autor publicat
ja fa uns quants anys per a goig del lector amant de les bones lletres: El camí de les merles. Gómez ens delecta ara pels viaranys dels records, dels seus records,
tota una evocació de la infantesa que dibuixa la zona més emblemàtica i alhora
més desconeguda de Morvedre, el barri vell, situat a tocar del teatre romà,
cruïlla de racons i desmemòries, allà on els pares de l’autor regentaven un bar
refugi d’històries mínimes, de vegades màgiques, de vegades tràgiques, totes
plenes d’anècdotes i matisos de tota una vida marcada pel treball del camp, per la postguerra
i per les circumstàncies de tot plegat. Allí mateix els turistes esperaven
l’entrepà necessari per a prosseguir la marxa per les senderes polsoses del
monument mil·lenari que vigila la població i els seus habitants, els d’ahir i
els d’avui, els vius i els morts. El record perdurable entés com a eina per a
enfortir la memòria col·lectiva d’un poble, exemplificat en passatges
memorables: Passats els anys, van
desaparéixer els cinemes de la infantesa, el seu bouquet d’humitat, el ritme
cadenciós de les pel·lícules, el sabor de la truita amb creïlles de l’entrepà
que ens havia preparat la mare. Aleshores no érem conscients del món que hi
havia sota els fonaments del cinema Marvi: una casa romana amb un ostentós atri
amb columnes i un implovium, un estany d’aigua de pluja adornat amb peixos i
fruits de mar. La domus era el passat, els veïns morts. Els xiquets que véiem
les pel·lícules d’entreteniment dels anys setanta érem el present, els veïns
vius. Tanmateix, nosaltres vam desaparéixer i la casa dels peixos va emergir
del passat. Amb l’empremta del millor costumisme, aquest recull de vivències
reobri un debat molt a tenir en compte a l’actual Sagunt, aquell que no ix als
periòdics ni a les guies de l’oficina de turisme, aquell que mostra que cada
llosa i cada llamborda del carrer del castell amaga una llunyana i
imprescindible quotidianitat, amb un substrat melangiós i popular, diluït entre
els aromes de la cassalla del bar i el devenir dels personatges de la novel·la:
la colla de xiquets, els parroquians, el nucli familiar, l’atmosfera
franquista, el carrer, la parella de gossets... I també aquella placeta amb la font dels bous ibèrics que
aguanta immutable el pas dels dies i els anys, on encara juguen els xiquets d’avui
inconscients d’estar palpant un fragment molt valuós de la història de Morvedre.
Magnífica lectura, en definitiva, a l’abast de qualsevol enamorat del seu
entorn, romàntica reminiscència del que significava i significa ser valencià en
un poble envoltat de tanta riquesa patrimonial.
dissabte, 20 de juny del 2015
El trinquet de Pelayo tanca
Un orgull per a una ciutat |
Notícies relacionades:
LAS PROVINCIAS: http://www.lasprovincias.es/deportes/mas-deportes/201506/20/ultimas-semanas-catedral-pilota-20150620000906-v.html
SUPERDEPORTE: http://www.superdeporte.es/pilota-valenciana/2015/06/19/ribo-desaparecer-emblematico-com-pelayo/261389.html
ANOTACIONES: http://www.txemarodriguez.es/2015/06/anotaciones/
ANOTACIONES: http://www.txemarodriguez.es/2015/06/anotaciones/
Pelayo, testimoni de la nostra memòria col·lectiva |
Ningú diria que ací s'amaguen 150 anys d'història |
diumenge, 7 de juny del 2015
Macedònia de Cullera
Quin goig
acompanyar a una amiga el dia de la inauguració de la seua fruiteria, envoltat
de l’esperit familiar, amb bon ambient, amb el sabor inconfusible del poble i
la cultura popular, plenament en valencià. Macedònia ja ha arribat i es troba en el cor
de la ciutat de Cullera (la Ribera Baixa), en el mercat municipal, allà on les
converses quotidianes prenen forma entre aromes i gustos típicament
mediterranis: els melons del Mareny, el peix fresc de la llotja, els cacaus i
les olives partides... Magnífics moments, sens dubte, els viscuts en la nova parada
regentada per Laura Garcia Català, que tingué el gust d’exposar el meu Costumari de Records entre els productes
riberencs més tocats per la vara del bon fer: gin 69 brosses, xocolate de Sueca,
oli, licor de sanguinel·li... Tot entre la veu melodiosa d’aquest cantautor d’aspecte
descurat però de veu fina com la farina: Toni de l’Hostal, de l’Alcúdia. Un
luxe. És absolutament necessari obrir un espai de reconeixement a tots aquells
que emprenen noves aventures, a tots aquells que han travessat el túnel del
record per a posar-lo en valor i reivindicar-lo de nou, amb un fort arrelament a
la terra i al país. Fabulosa idea, en definitiva, la que posa en circulació aquesta parada de
fruita, verdura i producte valencià, gustosa d’atendre el treball dels
llauradors de Cullera i la Ribera, que a partir d’ara tindran un espai de referència
per vendre els seus productes de proximitat, artesanalment cultivats, sense més
intermediaris que la sana i saborosa voluntat d’oferir-los al client en les
millors condicions possibles. I també amb l'anunciat repartiment a domicili. Comoditat absoluta. Força i endavant!
dijous, 4 de juny del 2015
El COSTUMARI DE RECORDS al CFPA de Silla
De vegades l’ensenyament
es redueix a xicotets actes poc publicitats i amb una càrrega molt forta de
gust i sensibilitat. Actes que es mouen sols i que només necessiten empenta i
comoditat, unes poques paraules i gràcia per arroves. Dit així pot paréixer
complicat però no ho és, certament, tot és molt fàcil quan la gent es mostra
tal com és i dóna llibertat a un concepte tan bonic i necessari com el de la
qualitat humana. Quelcom així és el que vaig sentir en la presentació d’aquest
llibre del qual estic tan orgullós i que té aquest espai digital com la
finestra perfecta per a donar-se a conéixer, la meua criatura Costumari de records, editat per 3i4. L’acte,
que es va produir al CFPA de Silla, va ser conduït per un d’aquests alumnes
conscienciats per la llengua i l’ensenyament, un futur mestre que després d’estudiar
durant tot un any el tediós i interminable temari del nivell mitjà de la Junta
Qualificadora, va fer honor al vertader motiu de tot plegat, donar-li un ús
real a l’idioma, sense artificis ni impostures, amb naturalitat. Evidentment,
la música i l’humor de l'amic Toni de l’Hostal contribuïren al bon clima i al somriure
desenfrenat, en definitiva a una primera aproximació a un llibre amè i que, ho
puc dir sense embuts, farà les delícies dels alumnes adults de l’escola, perquè
ells, tot al contrari que jo, sí que han viscut de primera mà els nostres
costums més ancestrals, la nostra idiosincràsia com a poble, la tendresa
innegable de la cultura popular. Va per ells, doncs. Impossible deslligar-los del futur d'aquest país.
Els tres tenors |
En plena actuació |
Aspecte del pati de l'escola |
Signatura de llibres |
Esteu oficialment convidats a la pròxima! |
Subscriure's a:
Missatges (Atom)