Em
costa assumir una imatge així, tan extraordinària i inusual, però tan certa al
mateix temps. La plaça Major d’Alzira, buida. El parc infantil, precintat. Els
bars, amb les cadires plegades. Ni una ànima. Silenci. Només coloms i tórtores que
volen i parrupegen sense més. I algun operari municipal que fa la neteja —o la
desinfecció— corresponent. Fa més de deu anys que visc en aquesta ciutat, o en
aquest poble gran que diuen alguns, i em costa d’assumir una imatge tan
tremenda, la veritat. Perquè mai l’havia vista així, aquesta plaça, normalment
a caramull de vida, de xiquets que juguen, de quadrilles de joves, de pares i
mares, d’homes que s’hi fan el cafè i que parlen de l’època gloriosa de la
taronja. De iaios i iaies que passegen els nets... Epicentre de la ciutat, cruïlla
de totes les festes que s’hi realitzen. Però res. Aquest virus que ens tenalla
ho arrasa tot. Sociabilitat pel terra. I això és el més xocant. I el més trist, al mateix temps. Perquè si
alguna cosa em crida l’atenció d’Alzira és que no es tanca mai a casa, sempre
en el carrer: terrasses plenes, jovialitat al poder. Esmorzars, dinars, sopars...
És aquesta una ciutat, d'altra banda, que sempre ha acollit alegre el meu caràcter taciturn i
casolà. I això sempre és d'agrair. Ha hagut d'arribar el maleït coronavirus perquè ho perceba, que ja té collons la cosa, ja. D’Alzira i plores?, he
sentit a dir moltes vegades des que hi visc. I és cert, però no només pel fet
de tenir de tot i ser l’enveja, o això diuen, de la comarca de la qual és
capital; sinó també pel fet de ser, crec jo, una ciutat emprenedora i plena de
vitalitat. Servirà d’alguna cosa, doncs, tot aquest malson? Potser sí, potser no. El
que és clar és que el caràcter obert d’Alzira i dels valencians, en general, mediterranis
per excel·lència, haurà de resistir com siga les envestides d’un confinament que corre
el perill de convertir-se, a curt termini, en reclutament i en insalvable distanciament. I no, això mai.
Però no sé, hi ha vegades que, potser per l'efecte piscològic de la quarantena, el llenguatge marcial que emana de
certes autoritats, em fa pensar el contrari. I que per això mateix, caldrà estar vigilants en un futur no molt llunyà. Perquè una cosa és curar-se en salut i una altra molt diferent és ser
submís, senyal inequívoc de la pèrdua total d'identitat d'un poble i d'un país. Veurem...
dijous, 30 d’abril del 2020
dimecres, 29 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 45: 'Una bona idea'
Són
moltes les imatges impactants, i no tan impactants, rebudes al llarg d’aquesta
quarantena. Imatges tremendes producte d’una bona idea o producte d’una idea
terrible. No ho sé, la veritat. «Ja voràs, ja», em va dir un amic al principi d'aquest malson. I, en fi, crec que ja ho he vist. Perquè és per a cagar-se i no
torcar-se. Per tot, per tant, seleccione aquesta imatge: un got, o
una botella de whisky més aviat, en la tauleta de nit d’una habitació, allí ben
disposada per assistir a qui es gita cada dia abraçant-la i somiant amb ella,
que més o menys és la mateixa cosa. Ofegant penes. Un ritual diari:
—I
no et penses, no —em diu l’amic en qüestió que em fa arribar la imatge—. És Johnnie
Walker etiqueta roja. Jo el volia etiqueta negra, però no en quedava!
És
a dir, que se li van avançar. I això és el millor de tot, perquè si més no,
deixa al descobert el tema principal que m’ha mogut a escriure avui. I és que
és evident que tot aquell que durant el temps de confinament ha desenvolupat una
bona idea, per alcohòlica que siga, ha pogut comprovar que abans ja l’havien desenvolupat
uns altres. Que tu vols whisky etiqueta negra, doncs segurament, quan vages a
comprar-lo, ja no el tindràs. Que tu vols rent o mantega per a fer coques?
Doncs oblida’t. I així successivament fins que un s’ha de conformar amb el
rebuig del supermercat. Així que aquesta és la conclusió. No ens hem quedat desabastits, això és cert, però és
clar que alguns ho han passat molt millor que uns altres. O han pensat més
ràpid que altres, que també podria ser, no dic jo que no.
—I
ací estic jo, conformant-me amb el meu whisky de segona categoria —prossegueix el meu amic.
Però
al marge del calibre de l’alcohol i de la seua qualitat, jo no me’l lleve del
cap, allí tirat en el llit, les mans en el ventre mentre acompanya la respiració,
fumant carquinyols, allargant el braç per agafar la botella de la tauleta i fer-li un glop,
i un altre glop, i un altre, i un altre...
—Els
psicòlegs tindran faena després de tot açò —conclou.
I
acte seguit, m’envia la imatge, que em somou, una de les més impactants, no hi ha dubte, d’entre
totes les que he rebut durant un temps en què els psicòlegs, en efecte, hauran
de dir la seua més prompte que tard. Amb whisky o sense whisky...
dimarts, 28 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 44: 'Passeig pel Malecó'
Tot un descobriment el
passeig vespertí d’avui pels voltants de casa. Sol agradable i un poc picant el
que ens ha acompanyat des que hem emprés el camí pels carrerons de la Vila i
hem desembocat en el pont de ferro, una de les entrades de la ciutat. Potser la
més simbòlica. Referència indiscutible. Ja allí, amb el riu Xúquer sonant ben
fort al nostre costat, una xicoteta incursió per l’anomenat camí del Malecó, a la vora d’una
extensa plantació de magraners en flor envoltada pel riu que travessa de
ple la capital de la Ribera. Alzira. Els xiquets, mentrestant, conversen
animats, distrets i contents amb el seu patinet. I es mouen ràpid malgrat
avançar per un caminal mig de terra, mig d’asfalt. No sé què em conten d’unes
cases del futur, que els agradaria tenir una piscina i una cuina, i un bany amb
televisor, protegit per una mena de mampara... No sé, alguna cosa per l’estil,
coses de xiquets, en qualsevol cas. En fi. La major també m’informa de tots els gats que ha vist vagarejar
pel nostre barri durant aquest temps de quarantena, que ja els coneix a tots i
que els ha posat nom. Un a un. Coses del confinament! N’hi ha un fum, de
gats, pel que es veu. Un fum. De tant en tant, els faig alguna pregunta de les
meues: —a vore, xicotets, com es diu este arbre? I es queden pensant, per una
banda encuriosits, per una altra com dient: “ja està el pesat del nostre pare amb
les seues preguntetes...” No res. El passeig avança entre magraners, el cultiu predominant en aquest part del terme municipal. Tarongers a la llunyania... I, per allí, també un bancal de caquiers paral·lel al
barranc de la Casella, que conflueix en aquest punt amb el gran riu
que dona nom a la comarca. És, sens dubte, el final del camí circular que hem traçat des de fa una estona. Hi ha uns quants xiquets més que juguen
en un parc recentment habilitat, un parc molt digne, per cert, a la vora d'un pinar, on també hi ha costeres i monticles de grava per on poden pujar i baixar,
pujar i baixar... La natura és plena, i al costat de la ciutat! I hi ha un
mirador des d’on contemplar la revolta del riu que es perd cap al fons tot
dibuixant l’illa del Xúquer que resta ara confinada, desèrtica malgrat la remor
dels xiquets que corren i es resignen, ja, a tornar a casa. Perquè una hora és molt
poquet. Però les normes són les normes. Potser tornarem un altre dia. De ben segur. Una volteta profitosa, la d'avui...
dilluns, 27 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 43: 'Un dia, i un altre, i un altre...'
S’ha
produït un canvi darrerament, un canvi de tot. Canvi d’oratge, canvi de cicle,
canvi de llum... Però el resultat és el mateix. Els dies passen d'igual manera, amb
poques perspectives immediates d’alterar la realitat que ens assetja, amb poca
terra per birbar pel que fa al confinament, almenys ara per ara. Les hores
fluctuen esperant la nit. Intencionadament desinformat. I al dematí, un nou compàs
horari completa un cercle amb més hores de claror per a les hores de lectura i
d’escriptura, certament profitoses, això sí. Durant una hora al dia, a més a més, els xiquets
ixen a passejar. I gràcies. Tot i això, la quarantena s’allarga, i es fa més i
més pesada, més i més insofrible. De fet, si es prenguera la paraula en la seua
accepció estrictament numèrica, ‘grup de quaranta unitats’, ja l’hauríem
sobrepassada. I més que la sobrepassarem... Hi ha una cosa curiosa, tanmateix.
Els somnis, més aviat els malsons, tan quantiosos i constants al meu subconscient
durant les primeres setmanes, s’han asserenat. I tot al contrari, ara dorm
plàcidament, com si d’alguna manera o altra, el cos s’haguera acostumat a la
reclusió, amb un patró rutinari i quotidià. Supose que és bo, això. Supose. De matí, un
poc de teletreball i esmorzar; després una sessió d’escriptura; tot seguit
xiquets i hora de dinar; i en acabant lectura, i jocs, i sopar, i pel·lícula...
I així fins arribar a la cabotada final, amb resistència, però vençut. Nervis, discussions, esperances,... Això també compta. Un
privilegiat, no obstant això, i no em puc queixar de res. Li faig voltes, a més a més, a una frase
que vaig sentir fa poc en una de les meues pel·lícules favorites: Escape from Alcatraz, amb un inigualable
Clint Eastwood en el seu paper de Frank L. Morris, quan l’alcaid li diu allò, precisament:
«És un dels avantatges d’Alcatraz, sobra temps per a tot». I és veritat. Trasllade, doncs, la
frase a aquesta nova etapa del calendari de la nostra època, dolorosa de vegades, melancòlica de vegades,
fortament creativa. Sobra temps per a tot. També per a recrear ficcions i
barrejar metàfores, sentit figurat contra la literalitat del moment. Un dia, i un altre, i un altre. N’extraurem alguna cosa positiva de
tot plegat. N’estic segur, malgrat la pesadesa, malgrat el pas feixuc de la
calor primaveral passant per davant dels nostres ulls. Mai més tornarem a tenir tant de
temps per a pensar... Mai.
diumenge, 26 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 42: 'Xiquets al món'
Ressonen tambors, es percep
l’expectació a totes les llars, als carrers, a les places. Els xiquets
desperten a pleret la ciutat adormida. I el sol primaveral cobreix tots els racons
d’un dia marcat a foc en el calendari, potser un dels dies més importants dels
últims temps, com a mínim, dels més novedosos. La gent se saluda amb efusió.
Les famílies rebroten amunt i avall conscients que el camí fins ara ardu i
abancalat, s’ha tornat llis, lleugerament descendent. Allà lluny se sent el
riu, sens dubte una magnífica oportunitat de sentir el brunzir de l’aigua i
d'observar la vegetació feréstega que ha cobert els marges. L’herba fresca ha
crescut sense molèsties, tan sols amb la dolça i melosa companyia dels
teuladins, de les oronetes, dels estornells i de les merles. Caragols i buderons... Mentrestant, molts
menuts corren alliberats, amb patinets, amb bicicletes, simplement a peu. Ara
cap allí, ara cap ací, recorrent espais que prenen un altre sabor, un sabor,
diguem-ne diferent: el passeig fluvial, el col·le, el recinte firal,... De tant
en tant, s’entrecreuen amb algun amiguet, a distància. “Com estàs?, “Què has
fet?...” I els pares parlen també de com els hi ha anat, de tot el que queda
per assolir, d’açò i allò. Hi ha noves fragàncies en aquest nou despertar, un
autèntic esclat de vida. Començar des de zero. Això pareix, almenys. I el
recorregut conclou. Els rostres pàl·lids per fi han pogut prendre el sol,
empeltrir-se d’aquesta nova circumstància fins ara desconeguda en aquest segle. Passaran encara
dies, setmanes, potser mesos per a recobrar la normalitat completa. I hi haurà
recaigudes, això és més que clar. De moment, però, la ciutat és per als
xiquets. I les voreres, més amples que mai, redueixen la seua funcionalitat atesa
la mancança de circulació. L’aire s’ha deslliurat de les impureses. Els gats
ens miren atemorits, amb certa recança. —Què voleu, ara? Això desprenen les seues mirades,
atònites. Han tornat! Xiquets al món. I amb aquesta conclusió, els
passos prenen forma de futur inesperat, incrèdul, encara insatisfet. El
confinament ha rebut el primer colp. L'alegria recomença de bell nou...
divendres, 24 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 41: '25 d'abril'
Un dels avantatges
principals de romandre a casa confinat i amb tot el dia per davant és que, d’alguna
manera o altra, xiquets al marge, un pot fer el que li done la real gana. I
encara que no siga molt normatiu ni políticament correcte dir-ho així, és una
gran veritat. Ni més ni menys que fer el que a un li done la real gana! Perquè sí. I prou. Així que
com demà és 25 d’abril i, en conseqüència, també és el dia de les llibertats
nacionals del País Valencià, doncs jo he decidit agafar-me vint-i-quatre hores
de festa i no escriure ni una sola línia d’aquest dietari. Sense més
explicació. Però no patiu, que us deixaré faena, si no per a vosaltres, que
també, sí per als més menuts de la casa. I m’explique: com que el curs escolar
continua en marxa, d’aquella manera però hi continua, ja fa uns dies que he fet
ús d’això que en diuen ferramenta TIC, en concret d’un joc anomenat Kahoot. Sí, com aquells exercicis de
comprensió lectora de tota la vida però virtual i amb musiqueta de fons. I de
tema lliure. O en tot cas del tema que trie aquell que el confecciona, que he
sigut jo, és clar, perquè qui si no havia de fer un Kahoot que portara com a títol ‘Del 9 d’octubre al 25 d’abril, dos diades per a sentir-se valencians’? Qui? Doncs això mateix. Un còctel
identitari on es barregen tota mena de fotografies i també algun que altre
vídeo dels que es troben fàcilment per Internet. I evidentment, aquella cançó
del grup Al tall que portava com a títol ‘Romanç de cec’. Així que ja sabeu.
Jugueu si us ve de gust. Perquè la resta, és a dir, la diada en si, és pur
romanticisme. Algú em digué una vegada que celebrar el 25 d’abril en aquestes
latituds, amb tot el que això comporta, era un acte de resistència, quelcom
així com un gest revolucionari davant una tessitura tremendament adversa. I jo estic
d’acord. Per desgràcia, aquest és un país assimilat de cap a cap que va camí de
convertir-se, si no ho ha fet ja, en una sucursal mediterrània o en un raconet
de sol y playa. Que té una llengua
pròpia? Tant fa! Amb identitat? Identitat, l’espanyola! Tanmateix, la remor persistirà. I ací estarem
alguns per a contar-ho. Resistir ja és vèncer, deia Joan Fuster, cosa amb la
qual també estic molt d’acord...
Ací el Kahoot:
dijous, 23 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 40: 'Dia del llibre'
Curiós, sens dubte, que
sent un fervorós lector en llengua catalana, siga un llibre escrit en castellà
el primer que m’haja vingut al cap avui, precisament, que és el dia és Sant
Jordi i, en conseqüència, el dia per excel·lència de la literatura en aquest raconet de la Mediterrània. Los últimos, de Paco Cerdà, periodista
del Genovés (la Costera). Un llibre colpidor, molt recomanable. Una delícia.
Curiós també que, a banda d’això, em coste recordar algun fragment amb què amenitzar
aquest dia tan senyalat del calendari però tan atípic i virtual, amb el context
d’una quarantena interminable sobrevolant el nostre discórrer. Malgrat tot, el busque, el fragment,
és clar que el busque. Allí mateix, entre els llibres del meu estudi, on s’agombolen
lletres i més lletres que esperen el moment de ser llegides, —o rellegides—, per
un servidor que les adora i les idolatra fins al punt de convertir-les en un
camí de vida, en una passió que va molt més enllà de l’enclaustrament que patim
actualment. I trie el camí fàcil. O difícil, segons es mire. Em fixe, per això, en els meus còmics favorits, que també formen
part de la literatura, per descomptat, en concret en el vagareig d’un
personatge romàntic i llegendari que em té posseït des que vaig viure en
aquella illa en forma de peix que era sa casa i que hom convergeix a denominar
Venècia, la ciutat amfíbia per antonomàsia. Aventurer entre aventurers, el Corto
Maltés: Sí, però somia amb els ulls
oberts. I els que somien amb els ulls oberts són perillosos, perquè no saben
pas quan s’acabarà el somni. Perquè, en efecte, jo també somie, ara més que
mai, cosa que em transporta sovint a imaginar-me escenaris i paisatges gairebé de manera obsessiva, i
personatges que desafien el progrés que ens ha tocat de viure. Així és:
Seràs
el rent que fa pujar el pa,seràs el solc i seràs la collita,
seràs la fe i la medalla oculta,
seràs l’amor i la ferocitat.
I, de sobte, els versos
de Vicent Andrés Estellés musicats pel gran Ovidi Montllor em venen a rescatar i a concloure aquest dia tan inequívocament poètic, potser no en plenitud de
condicions ni comparable amb altre anys, però magnífic igualment. Mentrestant, prosseguisc amb la lectura
que tinc entre mans: La sega, de l’escriptor
valencià Martí Domínguez, el biòleg que mai no falla, que sempre m’empenta a
seguir llegint i a perdre’m entre pensaments i reflexions... Feliç dia del
llibre.
dimecres, 22 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 39: 'Resistència'
Cristina
ja m’ho va dir, ara fa més d’un mes, quan el govern va decretar l’estat d’alarma
i va parlar de dues setmanes de confinament. —Dos mesos, Sergi, dos mesos. I
ausades que tenia raó. Ella sempre la té. I no perquè prenguera de referència
la reclusió marcial que havien seguit a Xina, que també, sinó perquè és intel·ligent.
I perquè jo m’ho prenia mig en broma. —Dos mesos? Va tira... —vaig contestar—. I,
en efecte, tot pareix indicar que així serà, fase a fase, a pleret, primer amb
la melodia dels missatges imperatius de l’estil ‘Queda’t a casa’, després amb
aquells altres entendridors i perduts ja pel canó del temps i la memòria com el ‘Tot anirà
bé’, i tot seguit superant allò que els especialistes del ram anomenen les
etapes, com si açò fora el tour de França. Les etapes. És a dir: l’etapa de preparació, la d’adaptació, la d’incredulitat i, a hores d’ara,
la de resistència. Perquè ací és on em trobe jo des de fa uns dies, a punt de
coronar el Tourmalet, com molts de vosaltres, supose, en la fase de resistència
de la quarantena, de la puta i fastigosa quarantena que ens reclou i ens
atenalla! Irritat, nerviós i esgotat; i psicològicament superat pels
esdeveniments, tot esperant passar prompte a una etapa d’alleujament que no és altra cosa que una mena de badall d’aquesta tortura infame que es fa gran com una bola de neu i que ja és hora que es relaxe per minso i breu que siga tal relax, ni que siga
pels xiquets, bàsicament, que vosaltres, pares del món, ja m’enteneu... Perquè
això és el que no saben els qui no són això, pares, precisament, aquells que no tenen res més a
fer que exercici o teletreball. O treball, així, directament, que també
és una putada, certament, en aquestes condicions. En fi. Pel que es veu, l’alliberament dels més menuts
serà en menys d’una setmana. És el que han anomenat l’inici de la desescalada
progressiva. Però es diga com es diga, jo vull que arribe ja. I eixir de casa
tal com han fet tots aquells que porten fregit el gos fent-lo recórrer cada dia
les mateixes places i els mateixos carrers, amb la diferència, això sí, amb la
gran diferència, que els nostres fills no són un gos, sinó que són personetes
en potència. Els vertaders herois de tot plegat. I han de respirar. I fer coses
que, més o menys, estan al seu abast, com ara passejar o fer una carrera vora
riu. Al riu Xúquer, per exemple, que a tot açò deu baixar més cabalós en els
darrers dies, i també més net, i més ple de vida. I més de tot. I així estant,
recolzat en la finestra, pense en totes aquestes coses, i imagine alhora la dolça candor
del sol i dels vents sobre la pell de tots els meus, a l’espera de poder
assaborir les fragàncies i els privilegis d’aquesta estranya primavera.
dimarts, 21 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 38: 'Cintes'
Embolicat en la neteja i
ordenació dels diferents habitacles de ma casa, avui, ves per on, li ha tocat a
ell, al meu benvolgut estudi, allà on em passe hores i més hores escrivint i
traginant històries i reflexions. I allí on em refugie de qualsevol invasió bacteriològica
que hi puga penetrar més enllà de la pols. Però no me l’acabe, és clar que no,
ni de bon tros, perquè l’estudi de casa és un món absolutament a part: llibres
i més llibres, papers i més papers acumulats al llarg del temps, records d’ací
i d’allà, figuretes i ninotets que tinc a bé col·leccionar i que representen un
a un els viatges que he anat fent durant tots aquests anys... I, de tant en tant,
alguna sorpresa, ja ho crec, alguna sorpresa, i de les bones, a més a més. No
em referisc, per això, a les fotos vintage
que tant abunden ara en les xarxes socials i de les quals també en trobe
alguna, no, sinó a una caixeta de plàstic runosa i plena de pols
que quan l’òbric, dic, quan l’òbric, per poc no m’entra el col·lapse. Perquè allí
que me les trobe: deu o dotze cintes de cassette
que no sé com ni de quina manera han arribat al fons d’un dels prestatges de l’estudi.
Pura reminiscència de l’era predigital que m’esborrona i em dibuixa el pas
frenètic del temps. Vint anys poc més o
menys. I entretant, un compendi de música fabulosa sense cap relació d’estil entre
si, però que guarda una característica comuna: de ben segur la vaig gravar amb
tota la meua il·lusió. Perquè a veure, com interpretar si no la detallada relació
de cançons escrita al revers de totes i cadascuna de les cintes, de totes. Amb
diferents colors. Personalitzades al detall. Hi ha una, fins i tot,
que té pintada la bandera d’Etiòpia, perquè el grup protagonista és, precisament, The ethiopians, tot un clàssic del
reggae. I també me’n trobe una de Glenn Danzig, que aleshores, i quan dic
aleshores dic fa vint-i-cinc anys, m’agradava molt. Sistinas era una de les meues cançons preferides. I què no dir-ne d’Ovidi
Montllor, que sempre apareix per ací i per allà, una autèntica obsessió la meua
amb aquest homenot d’Alcoi. I dels Misfits. I d’Iggy Pop... Ara bé, la cinta
que més il·lusió em fa trobar-me i que reproduïsc cançó a cançó gràcies a Internet
és una datada de l’any 2000 i que fa de recopilatori personal, amb peces antològiques
de grups com ara Pixies, The Clash, Siouxsie
and the Banshees, The Velvet Underground, Ramones, Johny Thunders i alguns
altres que ja ni recordava però que em fan passar una vesprada d’allò més
entretinguda. D’entre elles, dos en concret: Gitane demone (Incendiary lover) i Incubus Sucubus, del grup Xmal Deustchland. Sentir per a creure.
De bell nou...
dilluns, 20 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 37: 'Paranoia'
Ara ja ho puc dir, ja han passat
uns quants dies des que vaig anar a comprar i vaig tornar a casa fet un drap,
banyat de dalt a baix com a conseqüència de la pluja torrencial i arrastrant totes les paranoies possibles circulant pel
meu cap. M’havia contagiat, definitivament. Vaig ser conscient només tocar la barana de l'escala, només espentar el pom de la porta, quan em llevava la roba... El terror. I a la nit, doncs això,
vaig somiar, com sempre per altra banda. Somnis en cadena com els que m'assalten des que va
començar aquest periple que ja em fastigueja, i em contamina, i em posseeix i em fa veure
dimonis on no hi ha més que família, i parets, i llibres, i pel·lícules, i dinars, i sopars, i teletreball, i dades oficials... Tot a una. Però ni els moments ocasionals de lucidesa
que em sobrevenien, podien desemboirar el meu vagareig díscol pels fantasmes de
la nit. A l’endemà, de fet, ja era massa tard. I em vaig alçar amb un mal de
cap horrible marca de la casa. I em vaig insuflar una sobredosi de cafè. I no vaig
esmorzar com tinc per costum. Perquè, com anava a fer-ho, això? Com? Estava malalt!
Infectat! I, en conseqüència, no tenia fam. Només tenia mocs i més mocs. I
marejos. I mal d'estómac i de gola. I em pensava que tenia febre, tanta febre que em vaig posar el
termòmetre i tot. I el termòmetre marcava 35º, és a dir, que clínicament estava
mort, amb un rostre pàl·lid, i gelat com un poll, amb un malestar creixent que
m’encaminava dret cap al cementeri i a engreixar la llista de traspassats a causa
del coronavirus. Un cas extraordinari, el meu. Un individuo de 41 años,
primera víctima mortal asintomática. El caso está siendo motivo de
controversia entre científicos. Aún no se había registrado ninguno similar pero es muy
preocupante. Aleshores, em va venir a la ment l’epitafi aquell famós de
Joan Fuster segons el qual l'escriptor de Sueca va morir com va viure, sense ganes. O sense
símptomes, millor dit, pel que a mi respecta. Que això sí que és un epitafi. Morir sense ganes i sense
símptomes. Parpelles que pujaven i baixaven. Allí tapat amb una manta, mig
desintegrat, tremolant de fred, barbut i ullerós. Un insomne! Ni coronavirus ni
hòsties! Un insomne! I així fins que, per fi, vaig cloure els ulls i em vaig
endinsar, de bell nou, en els somnis que em distrauen cada nit i que són molt
recurrents, de veres que ho són. Per a escriure una novel·la. Perquè cada nit,
ve la mateixa nit. I cada dia és el mateix dia. I ara, passada gairebé una setmana del deliri,
continue sense símptomes de res, escrivint per resistir. Això sí, no he tornat a eixir a
fer la compra...
diumenge, 19 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 36. 'Microrelat. 2a part: El gos'
Ai
la quarantena, dolça i rutinària melodia! Cada dia la contemple des del balcó, aliè a les
llargues passejades que fan els mateixos veïns de sempre, aquells que fan
exercici amunt i avall amb el seu gos, o la seua gossa, que no se sap ben bé
què és. És igual. Jo sempre em trobe ací, en el balcó, esperant la novetat
que no hi arriba, tractant de superar l’angoixa del confinament, o la bogeria
que em sobrevé de colp i volta quan sent el menut del meu veí que plora sense
consol, més o menys com el cel, que també plora, que no ha deixat de fer-ho en tot
el dia, i en tota la setmana, i en tot el mes. Tanta sequera i tanta collonada!
Tot mentida. Tot! Al meu país, la pluja no sap ploure, certament. I així
estant, és quan sent la mare de la criatura, que es queixa, és clar que es
queixa. I el pare que crida, que brama posseït. I les altres criatures de la
casa, que tampoc no paren de bramar. I els brams que s’encomanen als altres
habitatges. Un rere l’altre. Tots bramant. I jo que no ho aguante més i decidisc,
per fi, obviar l’aïllament i fer com fan alguns espavilats del barri que baixen
a fumar i aguaiten el seu mòbil distrets i complaguts sense veure si el seu gos
ha cagat per ací o per allà. Total! Tant fa! Però a mi m’agradaria ser un gos
en aquest moment. Sempre ho he sigut, per això, però ara amb més raó, sempre
servil, sempre obedient. Un gos, sí, definitivament. I a més, amb tendència a olorar la merda, o el fem del contenidor, si més no, que m’embriaga, de bell nou, quan l’òbric i em delecta
amb la seua flaire de tarongina i gesmiler, un perfum florentí que em penetra en
el cos com la ferum d’un empestat. Oh, quina joia!, quina agradable sensació!
Quin deler! Mel de romer! I fet un gos, avance per la vorera del carrer, furtivament. I compte els cent passos que em guien fins a la porta de l’escola religiosa
que tinc davant de casa i que reclama llibertat amb el seu gran cartell a la porta principal. Llibertat. O més
aviat, LLIBERTAT, així en majúscules, per a deixar-ho clarinet. LLIBERTAT. Però
no de moviments, no, sinó d’ensenyament, per descomptat. Que aquesta
escola la governen monges i la guia el creador totpoderós. I la gent s’ho creu
fidel a una doctrina que sempre fan uns altres. Sempre els altres. Nosaltres
bons, els altres dolents. O gossos. Perquè joc soc un gos. I m’hi faig creus, allí
tot sol en la meua nova condició d'animal fidel i servidor, a penes a cent passos de ma
casa, lladrant i amb un alè d’aromes sempiterns. I la policia que es creua, de
sobte, en el meu camí i em pregunta 'on creus que vas'. I jo que li conteste que m'he transformat en gos i que me’n torne cap a casa, que ja n’he tingut prou i
que no desitge bavejar per ells. Ni per ells ni per ningú. I ja per les escales de la finca, decidisc no ser un gos mai més, que millor si soc un infectat. I m’espolse les espardenyes quan entre a casa i m’atanse novament al
balcó. I fume sense ganes per acabar de matar-me per complet. Però, de sobte, el
cel deixa de plorar, com les criatures dels veïns. I aleshores em ve a la memòria aquella
paraula, sí, aquella tan de moda durant tot aquest aïllament: resiliència, que significa projectar-se cap al futur a
pesar de les condicions tan negatives que ens envolten. I em recloc encara més
al meu dedins protegit per unes línies que em flueixen perquè ja mai ningú
me les podrà arravatar, siga gos o persona putrefacta. Sereno, company, sereno. I amor, sobretot amor.
dissabte, 18 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 35: 'Microrelat. 1a part'
Doncs
no, en tot aquest període no es pot oblidar la llengua pròpia, si més no la part
didàctica de la llengua. Perquè si bé aquesta quarantena impossibilita el fet d’ensenyar-la
de manera presencial, no per això s’ha de deixar de costat el seu estudi, o la
seua part escrita, en tot cas, que ja és prou tenint en compte el panorama. L’exercici,
doncs, és molt senzill: crear una microrelat a partir d’una paraula clau. I com
que una de les que més he sentit al llarg d’aquestes setmanes és, precisament, ‘quarantena’,
almenys jo he considerat que aquesta ha de ser la que òbriga el camí. O els
camins, qui sap, perquè és clar que la paraula clau o principal pot ser qualsevol
altra i, en conseqüència, partir d'on vulga cadascú. Això és a gust del consumidor. Fixem-nos, tanmateix, en l'exemple proposat: a partir del terme
quarantena en generem dos més, com per exemple, confinament i resiliència. I
tot seguit, a aquestes dos paraules lligades a la principal li afegim quatre conceptes
associats més, en total, vuit: casa, jocs, activitat, finestra, amargor,
ansietat, bogeria i amor. Quan ja tenim els ingredients, o les paraules, sobre
la taula, és hora de començar a relacionar-los amb els sinònims, antònims i
també amb tota la resta de paraules que se’ns acudisquen i que mantinguen algun
tipus de lligam de significat. No sé, del concepte associat ‘activitat’ podem
trobar el sinònims ‘exercici’ o ‘tasca’. I del concepte ‘casa’ ens podem
allunyar triant ‘muntanya’, ‘mar’ o ‘immensitat’. Al mateix temps, del concepte
‘jocs’, podem tirar mà de ‘taula’, —referit a jocs de taula—, ‘ordinador’, ‘tablet’ o ‘mòbil’. I del concepte ‘bogeria’,
podem triar antònims com ara ‘serenitat’ o ‘lucidesa’. Amargor? Plor, alegria,
pesantor. Amor? Odi, afecte, sexe... I així successivament. Arribat tal punt, el
següent pas consistiria a afegir verbs que casen bé amb tot aquest paquet de
paraules que ja tenim ben remenat. D’aquesta manera, ens poden venir molt bé
alguns com ara ‘jugar’, ‘estimar’, ‘gaudir’, ‘llegir’, ‘tancar’, ‘obrir’ ‘crear’... I aleshores, és quan tancaríem el cercle amb una frase, un refrany o una frase feta que recollirà part d'allò que se’ns ha ocorregut. Heus ací: ‘No per molt de matinar, es gaudeix
més de la llar’ o ‘Serenitat i llibertat, enemics de l’ansietat’. I en tal moment, només en tal moment, ja tindríem edificats els fonaments per començar a escriure un
microrelat o qualsevol tipus d’història que tinguera com a tema la paraula clau a
partir de la qual s’ha encetat aquest diagrama, pluja d’idees o brainstorming, que és com li diuen ara. El nom en si tant fa, la veritat. El que importa, al capdavall, és el
resultat final. És clar que això, en el meu cas, arribarà demà. O no. Això ja depén de les circumstàncies que ens envolten, però com a mínim ho intentaré.
divendres, 17 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 34: 'Premsa groga'
Heus
ací una notícia realment apassionant en aquests temps de coronavirus que m’interessa
per damunt de qualsevol altra que puga publicar-se en un mitjà de comunicació.
L’únic tipus d’exclusives, d’altra banda, que em paguen la pena ara que els
periodistes, diguem-ne seriosos, em martiritzen —i ens martiritzen a tots— amb
morts, mesures dràstiques, denúncies i militars espanyols que patrullen les
nostres places i els nostres carrers. No res. Brad Pitt i Jennifer Aniston passen junts la quarantena! I ho pose així, amb el signe d’exclamació, perquè és d’aquesta
manera com em trobe escrit el titular en el diari en qüestió, que a tot açò no
és especialitzat en assumptes del cor, no, sinó que és esportiu: Mundo Deportivo, un dels diaris que
segueixen l’actualitat del Barça i que ara, pel que es veu, ha donat una empenta a la secció anomenada Gente. M’encanta. M’encanta perquè,
per fi, el sensacionalisme i la premsa groga pareixen obrir-se pas entre tots
aquells que sovint la repudiem i que no veiem més que carronya, mala fe i compra-venda
de la intimitat, cosa que a mi, personalment, no m’afecta gens ni miqueta en
les circumstàncies actuals. No. Tot el contrari. Hipocresia al poder. I amb
totes les lletres. Qui et fa festes i no te’n solia fer, o et traeix o t’ha de
menester; solen dir els més vells de cada poble. Però jo, a hores d’ara, adore
el xafardeig. I m’és exactament igual el que comporte això. És més, m’interessa molt saber per què Brad Pitt, tot un príncep de Hollywood, guapo entre guapos, ha
tornat amb Jennifer Anniston, reina de la comèdia i antiga protagonista de Friends, sèrie happy i molt rehappy, la
més happy, de fet, entre totes les
sèries happys que s’han fet fins avui.
Anem al cas, doncs. Segons assegura la font principal de la que beu Mundo Deportivo, la revista Star Magazine, el coronavirus ha tornat
a unir aquests dos actors després de les seues respectives ruptures
sentimentals. I més: atés el confinament han tornat a estretir els seus lligams,
i ara se senten humils i agraïts l’un amb l’altre, i segons pareix, es
plantegen concedir una entrevista per a explicar en quin moment es troba la
seua història d’amor!!!! Així que ja sabeu. Jo, almenys, no estic disposat a
perdre’m detall, de veres que no. I ja posats, potser em dedique a visitar
altres publicacions d’estil similar que parlen, —o malparlen—, dels famosos, de
l’aristocràcia i de tota la púrria que sovint desatenem per unes estrictes
mesures d’estabilitat emocional que ara ja no valen per a res. Vanitatis, sense
anar més lluny. Tot un referent que mai decep les expectatives. En efecte,
només obrir-la, allí que m’esguita en la cara el primer titular. Radiant i
contumaç: ‘El confinamiento de Victoria Federica en una finca de Jaén: barbacoas y
Netflix’; tot sota la secció
Cortijo, amor y lujo en tiempos del COVID.
Feu-me cas, per tant, ignoreu la serietat. Aneu al que importa i passeu tots
aquests dies tenint en compte que les situacions excepcionals, mereixen sempre respostes excepcionals!
dijous, 16 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 33: 'Reformes'
Encabotat
a trobar un punt de calma i harmonia al meu dedins i decidit, també, a superar
els xicotets conats d’ansietat que se m’apoderen de tant en tant fruit d’aquest
forçat confinament, avui havia decidit condicionar un raconet de lectura chillout per als menuts de la família
que, en teoria, m’havia de salvar de caure en l’angoixa i el sopor més
abismals. Una mena de búnquer barraqueta on propiciar curiositat pels llibres que
tant abunden per la casa i que es presenten —ja ens hem ocupat nosaltres al
llarg de tots aquests anys—, en multitud de formats, llengües i dissenys de
diferent pelatge i condició. El problema, tanmateix, és que no ho he aconseguit.
Perquè si bé la intenció inicial era clara, el resultat n’ha estat un altre ben
diferent, no per això pitjor, tot s’ha de dir: una reordenació i, en
conseqüència, una reforma d’una de les habitacions més delicades de la casa,
en el sentit que és on més minúcies s’acumulen i on més perill hi ha de caure
en les urpes del pecat. I quan dic pecat em referisc al fet de tirar allò que
no toca i allò potencialment reclamable amb el pas del temps. No res, però.
Avant les atxes! Jugant-me-la, com sempre. Amb tot el que això comporta. Mobles
amunt i mobles avall, amb muntatge i desmuntatge de prestatgeries inclòs. Amb
el fem al costat! Pura arquitectura modular que, ben mirat, doncs tampoc ha
estat tan malament, ja que almenys m’ha permés exercir un poc els músculs,
utilitzar tot l’arsenal de ferramentes que guarde sota el safareig i, sobretot,
el més important: mantenir distrets als meus menuts. Una jugada mestra en totes
les lletres! Perquè sí, ho he de dir: tots dos, de 7 i 10 anys respectivament, s’hi
han afegit. I durant tres hores no han proferit ni una queixa, ni un bram, ni
una discussió. Res! És cert que, a canvi, he hagut d’engolir-me una música
infernal, però sens dubte, m’ha pagat molt la pena. Molt. Perquè han ajudat de
valent: en primer lloc, ordenant llibres; tot seguit distraient-se amb joguets mig
oblidats; i finalment, netejant per a sentir-se productius. I això últim és
literal, no m’ho invente, no. Netejant per a sentir-se productius! Quasi res
porta el diari. M’he quedat de pedra quan ho he sentit, però bé, jo allí amb un
somriure d’orella a orella que he continuat amb les reformes, mut i callosa com
se sol dir. I així fins que he pogut sentir-me plenament orgullós de la meua
obra tot prometent-me que demà mamprendré l’activitat en una altra habitació. Amb
racó de lectura o sense ell, que escolta, tampoc passa res si els llibres es
deixen per a un altre moment. Una pura qüestió de supervivència...
dimecres, 15 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 32: 'Platges tancades'
La imatge és brutal. I no me
l’acabe, certament. A grans problemàtiques, mesures dràstiques. I alguns
ajuntaments, com és natural, no podien quedar-se enrere. No podien, de fet,
actuar de cap altra manera tenint en compte els efectes col·laterals d’aquesta pandèmia devastadora que no mira pèl ni fa distincions polítiques, ni
geogràfiques, ni de classe, ni de res de res. Món global, crisi global. La mar,
per tant, clausurada. Amb barreres, amb grans esculls que tanquen el pas del
trànsit rodat i també amb muntanyes de terra que eviten qualsevol altre tipus d’accés.
Tot siga per evitar qualsevol temptativa descontrolada d’aquells que han
arribat a su playa querida a donar
exemple i que no van més enllà del fin de semana o del veranito
en el Levante español. En fi. Su
querido Levante, su playa,... perquè
els forasters que a casa venen i de casa ens trauen l’anomenen així: la playa. I no la mar. Això mai. Però independentment
d’això, tot fa indicar que la mar respirarà alleujada aquest estiu. I que
presentarà un volum de turistes similar al que hi havia per aquestes latituds
abans dels anys 50 del segle XX. És a dir, zero. Tot un privilegi. I tot un
descans. Ara falta que no ens deixen accedir tampoc als
oriünds, cosa que no m’estranyaria gens considerant el panorama i la
dependència que alguns governants mancats de gràcia solen manifestar cap als desitjos, les dèries
i les enveges procedents de la capital del regne. Si em toquen a mi, ens toquen
a tots!, pareix ser el seu lema. Però que ens deixen en pau, ja, home. Perquè per primera
vegada en la meua vida, i en la de molts altres valencians que no han conegut
com era aquest territori temps era temps, ens trobem a les portes de viure una
temporada estival —perquè els forasters diuen això: temporada estival!—, sense turistes i sense aglomeracions, sense barbacoas ni botellones. I també sense festivals. Un estiu romàntic es podria dir.
I amb tota la immensitat de la mar als nostres peus. Una oportunitat històrica
que no s’ha desaprofitar perquè ves a saber tu quan
tornarà a passar una cosa així si no és amb una altra pandèmia. L’últim tren, de fet, per reenganxar-nos al nostre entorn i per estimar-lo
com mai no hauríem d’haver deixat de fer-ho. Potser també sense ingressos, això
és cert, però què en farem. Sempre plou quan no hi ha escola! Així són les
coses. I ho lamente pels qui exploten el nostre litoral sistemàticament a fi de
perpetuar un model de progrés que no se sosté i que és discutible. Molt discutible. Ara i adés. No sé. Alguns podrien valorar, en aquest sentit, fins a quin punt s’han comés excessos en la
costa mediterrània, per dir-ho suaument. I ben mirat, alguns també podrien valorar el
fet de començar de zero, o tot plegat la necessitat imperiosa de canviar d’una
vegada per totes les polítiques destructives i urbanitzadores que assetgen aquest raconet
del país des de fa temps immemorials. Jo mateix, per això, he crescut enmig
d’aquesta filosofia del turismo de sol y
playa. I no conec una altra cosa. Així que més raons encara! Perquè d’igual
manera que en l’últim temporal anomenat Gloria,
hi hagué qui plantejà no reconstruir passejos marítims arrasats per la
borrasca, també després d’aquest estiu que s’albira lliure, net i solitari, hi
haurà qui propose allunyar-nos del fet de créixer i progressar desmesuradament a costa
de carregar-nos del tot una de les poques coses que ens identifiquen com a
poble: la mar. No es perdrà res si els escoltem...
dimarts, 14 d’abril del 2020
Virus sense corona. Capítol 31: 'El ratpenat'
A veure si ara resulta que aquella
llegenda de Jaume I i el ratpenat que es va instal·lar sobre la seua tenda de
campanya avisant de l’atac sorpresa dels musulmans allà pel segle XIII té
alguna relació amb el coronavirus actual. A veure si resulta que aquell rei, segons
diuen tan pactista i estratega, va ser el primer a comprendre la importància de
deixar tranquil·les aquestes criatures alades tan fascinants i repugnants al mateix temps. A veure si és que el virus que
ens amarga l’existència ha estat hivernant des que Jaume I va estar per ací
batejant i cristianitzant pobres musulmans que no tenien la culpa de res. A veure
què, em pregunte jo. Perquè qui era Jaume I, després de tot? Un visionari? Un superheroi?
Sens dubte, aquella llegenda del ratpenat que explica, entre altres, el perquè
de la presència de tal animalet en l’heràldica d’aquestes terres, aporta dades
interessants. I bé faríem els valencians de tenir-la en compte des d’un punt de
vista no estrictament pueril i fabulós. De fet, aquell rei conqueridor que ens
llegà la nostra llengua i tot això i allò ho sabia. Ho sabia! Intuïa, per
exemple, que els musulmans havien portat els ratpenats en aquesta part de la
Mediterrània per a combatre els mosquits. I no per a ser venuts en els mercats
i devorats pels humans en forma de brou o estofat, com fan avui en una bona part de
les cultures d’Àsia i del Pacífic. I intuïa, al capdavall, que aquest xicotet
mamífer volador li faria guanyar la batalla per la ciutat de València d’una
manera molt senzilla. Com? Doncs això: deixant-lo tranquil, purament i
simplement, allí tot solet dalt de la seua tenda, manant als seus soldats que
ni se’ls ocorreguera foragitar-lo perquè
del seu soroll depenia la victòria final sobre la València de Zayyan, no debades alertaria de les intencions dels
assaltants. Com així va ser, després de tot. I és que Jaume I, de sabut, n’era un
cabàs, i segons conta la llegenda va resultar vencedor de l’escomesa gràcies a un ratpenat, ves per on. Què fer, per tant, a partir d’ara? Aprendre, només aprendre. O, en tot cas, fixar-nos
en aquell rei que es faria creus ara mateix si s’assabentara que els ratpenats
són, pel que diuen, transmissors de malalties i causants de pandèmies
internacionals. Pandèmies amb noms compostos que, per a més inri, tenen la santa
barra d’utilitzar el substantiu ‘corona’ que tantes devocions despertava, i
desperta encara avui, en un rei. És clar que aquest ja és un altre tema. I no
lingüístic, precisament. Corona, doncs? No, gràcies. Amb el terme virus ja és
més que suficient. I amb una república també! O es pensàveu que no ho anava a
dir, això?14 d’abril, quasi res porta el diari. No necessitem corona, amb el virus ja n'hi prou!
dilluns, 13 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 30: 'Fernando Simón'
Imatge de Fernando Simón prestada
del gran dibuixant valencià Sento Llobell
|
Doncs sí, jo també done gràcies
cada dia perquè no ens governe certa gentola. Gràcies de veritat. I això que
les poques vegades que he sentit parlar el President del Govern durant aquesta
quarantena no és que m’haja despertat un entusiasme excessiu, tot al contrari, en una
ocasió em va fotre la partida mítica de pilota que feien per Àpunt entre
Genovés i Àlvaro. I en una altra, em va resultar tan tòrrid i tan artificial que
vaig haver de silenciar-lo per a no caure malalt. Tanta solemnitat i tanta
collonada! Que no es pot transmetre un missatge d’una manera normal? És necessària
tanta retòrica gratuïta? De veres estem en guerra? En fi, quanta falta fa que torne
aquest home anomenat Fernando Simón que, per desgràcia, està contagiat de coronavirus i ja fa uns dies que resta confinat a sa casa, sense eixir a la llum pública a informar de l’avanç de la pandèmia. Epidemiòleg i director del Centre de Coordinació d’Alertes
i Emergències Sanitàries, tal és la seua carta de presentació, entre altres. I, sens dubte, un bon home. O almenys això em pareix a
mi, amb una veu assossegada, neutra i sense més guia que el sentit comú, perquè
tampoc es demana cap altra cosa. Tot un professional de qui molts
desaprensius que campen lliurement per les xarxes socials han dit autèntiques
barbaritats i difamacions, cosa que repudie de cap a cap. I com jo, tants altres. Perquè si alguna cosa tinc clara és que no soc l'únic que el troba a
faltar. De veres que no. I no ho dic exclusivament pel seu criteri científic,
que es troba fora de tota discussió, és clar, sinó per l’honestedat que
transmet. Aquesta, de fet, és una de les raons, -n’hi ha algunes més, però
aquesta n’és una- per les quals no engegue el televisor des de fa setmanes i només guaite, de tant
en tant, les xarxes socials. Per això. Tot i que la majoria de les vegades el
remei supera amb escreix la malaltia. És mot pitjor, ausades que ho és. Xarxes
socials=virus comunicatiu! Per tot, ara em pregunte com deu trobar-se aquest home, si es recupera del
coronavirus, o si el podrem veure, de bell nou, al capdavant d’aquesta crisi. No ho sé. Tot i això, desitge que es millore, en qualsevol cas. Com també desitge que la caverna mediàtica d’aquest país
deixe de marejar la perdiu i es comporte d’una puta vegada com la gent normal i
civilitzada, que és del que es tracta, al cap i a la fi.. Perquè tampoc és tan difícil
ser bona persona alguna vegada en la vida.
diumenge, 12 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 29: 'Crema solar'
En els primers compassos d’aquest confinament patriòtic i col·lectiu que vivim i patim fou el paper higiènic. La gent assaltava els supermercats a
la recerca desesperada d’aquest producte d’alta necessitat que prompte va ser
motiu de mofa en les xarxes socials. I amb raó. Tot seguit, la demanda va mutar
en un altre producte de neteja però no del propi cos sinó de la llar: el
lleixiu. Imprescindible, també. Pel que es veu, allò que no havia estat depurat durant anys i panys, havia de ser exterminat ara que hi érem tancats. A colp de
fregadora, si més no. I ara, que ja fa un mes que les cases s’han
convertit en les nostres presons particulars i que ja fa un mes també que la neteja s’ha
convertit en una necessitat vital amb capacitat d'alleujar la nostra penosa existència, hi ha pronòstics que diuen que el pròxim
producte a exhaurir-se en totes les botigues i els centres comercials serà el de les cremes solars. I jo el compartisc,
certament, aquest pronòstic. El compartisc perquè així m’ho marca aquest
rellotge de sol que tinc penjat a la terrasseta de l’habitació i que,
evidentment, deu estar mal col·locat, al marge de les lleis de la física i amb
un gnòmon que se suposa que marca unes hores que jo no sé interpretar, la veritat.
Simplement el vaig col·locar en la terrassa perquè fera bonic, que ja és prou
motiu. I perquè em recordara, ja posats, el nom dels vents mitjançant aquesta rosa de ceràmica
tan característica de les terres mediterrànies. Ponent, llevant, tramuntana,
migjorn, llebeig... Però al marge d’això, el rellotge em demostra la necessitat
urgent de sol. I en conseqüència, la necessitat encara més urgent de cremes
solars. Un destí unitari, aquest, el de les cremes, que a més a més tots compartirem quan finalitze el període de
reclusió obligatori que ens ha furtat la pasqua i els primers rajos de sol
picant a vora mar, per exemple. La crema solar, el producte! Prompte omplirà d’esperança
els prestatges dels supermercats. I prompte, també, s’exhaurirà atesa la forta
necessitat de rajos ultravioleta que manifesten les nostres pells pàl·lides
recloses entre quatre parets, les mateixes que no poden gaudir del sol
primerenc d’aquest mes d’abril atípic sense processons de Setmana Santa, ni mones de pasqua en la
muntanya, ni catxirul·los, ni res de res. A casa! Sense les condicions necessàries per gaudir del temps
bonacenc i de l’esclat de vida que marca el calendari. Perquè ja n’hi haurà temps, d’això, diuen què. I la Mediterrània esperarà, com sempre ho ha fet, per altra banda. No ens la mereixem! I, mentrestant, per
ací continuarem fent un repàs cronològic d’aquesta quarantena infame que m’empenta a
escriure i a escriure sense fre a fi de tornar-me xirivia. I foll. I gàbia. I boig...
dissabte, 11 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 28: 'Taller de jocs'
El confinament dona per a molt,
la veritat. Per a molt. En tots els sentits. Alegria, mal humor, tendresa, amargor, avorriment, creativitat, incomprensió, por, somnis, perspectives de futur... I com ara és temps de pasqua
i de passar llargues estones al caliu d’una bona conversa o a recer de
somriures i de records, jo he decidit aprofitar-lo creant un taller de
confecció de jocs amb unes planxetes de fusta que tenia per casa i que, per fi,
han vist arribat el moment d’exposar-se a la meua destresa. I, ja de pas, també
al judici implacable de les meues criatures, que són els qui els han de gaudir
per a més satisfacció de qui s’ha passat hores i hores donant-los color. Jo
mateix, és clar. Per a sentir-se’n orgullós, certament. I això que tampoc són
gran cosa, aquests jocs, és a dir, alguns són d’allò més primaris: el parxís i el tres en ratlla, per exemple. Però és clar, enroscat en la dinàmica creadora i
assetjat per tot un seguit de pinzells, tisores, fosforescents i altres
atifells i productes de diferent pelatge i condició, m’he llançat a l’aventura
i també n’he creat un, de joc, a base de preguntes de lògica, operacions matemàtiques,
exercici físic i representacions teatrals. I el cas és que funciona, sí,
funciona. I el millor de tot, és que es pot adaptar a les exigències del públic
infantil. Lliure i flexible, per això. A més a més, m’ha permés donar utilitat
a unes quantes de les minúcies que s’escampaven per les diferents estances de
la casa i que, fins ara, no feien més que molestar i acumular pols. No sé,
supose que molts ja m’entendreu. Em referisc a fitxes soltes d’algun joc trencat,
palets inservibles, xapes, cartons, i també totes aquestes miniatures de
plàstic que mai no se sap com han desembarcat per casa, però que si algun dia
apareixen pel fem es munta el canyaret clàssic entre els clàssics que té al pare com a origen indiscutible
de tots els mals de la família. Evidentment! –Que poc de respecte!, em diu la mare. –Què has
fet? M’ho estimava molt!!!, em diu la meua filla major entre plors. –Ale, però
per què ho tires? em remata el meu menut, també entre plors. Culpable? Doncs
jo, qui ha a ser! I allí que em teniu, per tant, vinga a remenar el poal del
fem, a refer xorradetes que acabaran igualment en el fem temps a venir. Bufant
i rebufant. En fi, que bé ho sabreu tots vosaltres, pares del món! Però no em
passarà més, això. No almenys durant aquesta quarantena. Perquè si alguna cosa es
pot fer ara per ara és fabricar jocs amb tot el que hi ha solt per ací i per
allà. I ja posats, retrobar-se amb tot aquest sabor de la infantesa que veu útils
les coses inútils i una oportunitat allà on sovint només es veu una absoluta
pèrdua de temps.
Taller |
Detall: batalla de superzings en un quadrilàter fet per a l'ocasió |
divendres, 10 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 27: 'Records des de Cinecittà (Roma)'
El nom de la rosa en format sèrie
va ser estrenada ahir a TVE. Amb molta expectació per part meua, la veritat, ja
que, si fa no fa, vaig estar tot el dia esperant el moment. Tanmateix, malgrat això
i malgrat intentar mantenir-me despert amb tots els mitjans que hi havia al meu
abast, al remat no ho vaig poder evitar: em vaig quedar adormit com una soca,
ho confesse, un tancar d’ulls indomable però que si és analitzat en profunditat
no m’estranya gens. Gens ni miqueta. I és que, per una banda, ahir fou
un dia de molta faena per casa, faena física, neteja de la pols oculta i
inaccessible que sovint passa inadvertida i que ara, immers en aquesta quarantena
que em potencia l’activitat i em soterra el desfici, ha vist arribat el seu
camí gloriós de roses i vi. I per una altra, doncs per què no dir-ho, la sèrie
en qüestió no és que fora res de l’altre món, no, ni de bon tros, tot al
contrari: em va resultar soporífera, de fet. Roïneta, roïneta. I molt haurà
de millorar en els pròxims capítols perquè els entesos, i jo també, que no soc entès però tinc opinió, deixem de comparar-la
amb la pel·lícula clàssica protagonitzada per Seann Conery i Christian Slater
en el seu dia. Una pel·lícula que, tot al contrari, sí que paga la pena de veure, ja ho crec que sí.
Però bé, tampoc és res de tot això el que m’ha motivat a escriure aquest text,
un més del meu dietari de confinament, tot siga dit de passada. No. El motiu real és que mentre vaig aguantar amb els ulls clavats
en la pantalla, em va venir a la memòria el fet que jo havia estat allí, sí,
allí, això és, en els mateixos escenaris i en els mateixos decorats que recorrien i tocaven els personatges que ara donen vida a la sèrie estrenada per
TVE. I vosaltres direu: sí home, això com és? Doncs ho explique sense problema.
Ara fa dos anys, vaig estar a Roma amb motiu d’un intercanvi acadèmic i
cultural entre alumnes valencians i italians de 4t d’ESO. I resulta que un
dia, tots junts, vam fer parada en els estudis de cine coneguts mundialment com
a Cinecittà, que al remat van resultar tota una descoberta i una magnífica
manera de passar aquella vesprada plujosa i certament desangelada. Tanmateix,
estaven rodant! Sí! Estaven rodant una sèrie encara en bajoqueta que en efecte, es deia El nom de la rosa. Bingo! Exactament la mateixa
que estrenaren ahir. Actors amb hàbits de frare i preguntes incessants als
responsables del set de rodatge. Il nome
della rosa. Certo..., ens van dir. Doncs ací la tenim. I avui, passat dos anys, els mateixos
alumnes d’aquell intercanvi, i sobretot el meu company de correries per aquelles latituds romanes, l'amic David Chao, m’han fet arribar les fotos de tal dia, que va
ser genial, és clar. I tot a pesar que, per circumstàncies que ara no venen al
cas, no vaig poder veure el famós ponxo de Clint Eastwood que està exposat
allí. Que ho conte David, això, si vol, que ho conte ell. Jo no ho contaré mai. Jo, simplement
volia dir que ahir se’m va remoure aquell passeig fabulós per un dels més grans, i més històrics, estudis de cine d'Europa. I que encara
que siga només per això, continuaré veient la sèrie televisiva en qüestió la setmana que ve, fidel a
una quarantena que ens fa engolir-nos allò que és insofrible, però que també
ens proporciona sorpreses i retrobaments que ens alegren el dia, de veres que ens l'alegren. Perquè
avui he parlat amb alguns alumnes dels qui no sabia res des de feia temps. I he
parlat també amb David, és clar, amb qui ho faig sovint des d’aquell viatge, un
bon company, un bon amic. Així que va per tots ells, i també per l’institut que
va ho fer possible: l’IES la Sénia de Paiporta, a la comarca de l’Horta. Perquè
m’alegra molt saber, en aquest sentit, que per allí les coses marxen molt bé malgrat les circumstàncies actuals. I que, a més, la majoria dels integrants d'aquell intercanvi continuen estudiant 2n de
Batxillerat. O cicles formatius. O formant-se i creixent, que és el que toca, al
capdavall. Molta força, doncs, en aquests moments. I rebeu totes i tots una
fortíssima abraçada.
Part del decorat |
Foto de grup amb els decorats de la sèrie Roma |
Jo fent el pardal en plena visita a Cinecittà |
dijous, 9 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 26: 'Irlanda'
Dijous sant. Primer dia de festa. L’institut
no tornarà a obrir, metafòricament parlant, fins passat el dia de Sant Vicent.
I per davant gairebé dues setmanes de vacances que enguany tenen un sabor agredolç
perquè no hi haurà paelles, ni torrades de xulles, ni mones de Pasqua, ni
viatges, ni res que no siga un anar i venir per la casa. Amunt i avall, amunt i
avall. Perquè ara mateix deuria, -deuríem-, estar a Irlanda, concretament a Dublín,
una ciutat que no conec i que m’haguera encantat descobrir. Tanmateix, les coses
han vingut així, què hem de fer. Resignació. I de fer una volteta per l’illa,
veure penya-segats, assaborir el verd i la terra humida i, sobretot,
desconnectar; hem passat a un confinament del qual es desconeix l’extensió definitiva.
Un confinament que si alguna cosa té de just és que reparteix les condemnes a
parts proporcionals: fallers, sense falles; confrares, sense processons;
caminants, sense muntanyes; famílies i amistats, sense paelles ni mones de
pasqua; viatgers, sense viatges. I així successivament. Ja veurem fins a quan.
Trobe consol, per això, en un llibre del Corto Maltés que porta com a títol Les cèltiques, on el personatge romàntic
per excel·lència creat per Hugo Pratt fa d’espectador en un escenari on uns
quants membres de l’IRA s’enfronten entre si mentre lluiten per la somiada
independència irlandesa. I aleshores, em deixe portar per l’atmosfera tèrbola
del paisatge, per les cabanes de camp, per la direcció dels vents i les fulles
que s’enlairen, per l’herba fresca, per les costes feréstegues i les gavines. I
per tot l’embruix misteriós d’un mariner solitari al voltant del qual s’esdevenen
històries sempre interessants, i drames, i aventures, i recorreguts per ciutats
monumentals. I de rerefons, la mar, evidentment, la imatge de la qual resulta
encantadora en aquests dies on els somnis perduren més enllà de la nit. De
vegades, fins i tot, fan que un escriga només alçar-se i es deixe portar per la
literatura que l’encalça, sempre efectiva si del que es tracta és d’afluixar l’estricta
quarantena i la cadena d’esdeveniments que conformen el discórrer habitual i
rutinari de cadascun de nosaltres durant aquestes setmanes d’abril...
dimecres, 8 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 25: 'Setmana Santa'
En condicions normals, mai no
haguera dedicat ni una sola línia d’aquest espai tan personal a parlar de la Setmana Santa. Mai.
Perquè si alguna cosa tinc clara, a banda de la fidelitat cap a la meua llengua
materna, és també l’aversió que sent cap a tota mena de litúrgia religiosa
o culte cap a Déu. I això que estic batejat. A la força, és clar. I això que en
el seu dia també em van fer prendre la comunió. Per allò de les convencions,
supose. I això que és tal la indiferència que em sobrevé quan em parlen de catolicisme i romanços
derivats que ni tan sols he volgut perdre mai el temps apostatant o enviant a fer punyetes tota aquesta quadrilla de bisbes i retrògrads mentiders que continuen xuplant de l’erari públic i considerant-me un més del
seu ramat de cristians apessebrats. Perquè, és clar, si no m’equivoque, que no, jo
mateix encara forme part d’aquesta llista celestial que en el meu poble, Sagunt,
agrupa tots els devots –homes només, dones ni pensar-ho!- sota la protecció de la
Confraria de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist. Ai mare. Però sí.
Així és. Ho confesse. I supose que per això, cada any, per aquestes dates,
se’m regira l’estómac. La diferència, tanmateix, és que enguany la famosa i protegida Setmana Santa saguntina no se celebrarà. I això, malgrat que ja he deixat ben
clar que a mi la falsedat de tot plegat no m’abelleix ni encara que me la regalen,
doncs tampoc és un fet que m’alegre especialment. Perquè tal dia com avui és Dimecres
Sant i al vell Morvedre deuria celebrar-se la processó del Silenci, una processó
en la qual tantes vegades vaig participar fins que vaig tenir ús de raó. I perquè,
en part, només en part, és l’única festa en el meu poble que aconsegueix traure
la gent al carrer, que també té pecat la cosa. Ni les festes patronals, ni
les falles, ni els bous ho aconsegueixen. Així de patètic. I en ple segle XXI, a Sagunt, l’única cosa que mou en massa
la població és la Setmana Santa. Veges tu. Per això mateix he escrit avui tot aquest patracol. Perquè, almenys durant uns dies, a Sagunt, hi ha, o més aviat hi havia, un poc de vida
popular, cosa que sempre és d'agrair en els pobles apàtics i meninfots. Perquè d'alguna manera o altra desprèn identitat, identitat religiosa, a tot estirar, però identitat al cap i a la fi. Enguany, però, ni això, així que ja em direu si aquest confinament és seriós o no.
Molt més del que jo em pensava en un principi. Ni processó del Silenci, ni tambors
pels carrers, ni pujada al Calvari, ni Natzaré, ni processó de Divendres Sant,
ni Veracreu, ni res de res. Tots a casa i muts. Un poc trist. O molt, segons les informacions que m'arriben des de la capital del Camp de Morvedre. I l’any que ve més. No debades, la bondat
del Nostre Senyor és perdurable i infinita...
dimarts, 7 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 24: 'The deer hunter'
Anit, mentre tots dormien, quan
un altre dia d’aquesta quarantena infame cloïa definitivament donant pas al
silenci inquietant que impregna tot l’ambient, la vaig tornar a veure. De bell
nou. I res va aconseguir que em dormira, amb els ulls clavats davant del
televisor: ni les tres hores de metratge, ni tampoc les escenes que en un
principi semblaven llargues però que, en realitat, se’m feren curtes, com
sempre per altra banda. Tot un clàssic això. Em sol passar cada vegada que veig
aquesta pel·lícula. Una pel·lícula eterna i efímera, al mateix temps. Una
pel·lícula sensacional, de fet, de les meues preferides. Dramàtica, sí, però
per damunt de tot una història d’amor i, sobretot, també, un cant a l’amistat. The deer Hunter, que en castellà fou
traduïda com El cazador, del director
Michael Cimino. Tendresa, tensió i tragèdies personals. I de fil conductor la
història de tres amics que treballen a una fàbrica d’acer situada a Clairton (Pennsilvània)
i que s’allisten a l’exèrcit per anar a la guerra de Vietnam. Herois de la pàtria
mai convenientment reconeguts. Però el que en un principi són només dubtes:
tornarem? no tornarem?; a poc a poc es van transformant en un torrent de certeses
de conseqüències insalvables per als tres, no debades la seua vida ja no
tornarà a ser la mateixa una vegada conclòs el seu periple pel conflicte
bèl·lic, per bé que el treball, les cerveses i les caceres de cérvols i cabirols
per les muntanyes els servisquen de via de desconnexió. I així doncs, el seu
dedins particular acaba dibuixat a la perfecció: un, el fort, torna de Vietnam
d’una peça, sí, però psicològicament esgotat i turmentat; un altre, el feble,
torna fet a miques i és reclòs en una residència de veterans de guerra; i l’altre,
això és l’intel·ligent, no torna, directament. Roman a Vietnam jugant-se la
vida amb aquest joc macabre de la ruleta russa, guanyant quantitats indecents
de diners. És clar que això no és res. Entremig, hi passen moltes altres coses.
Un inici magnífic. Un cos espectacular. I un final que almenys m’ho pareix, dels
més durs i alhora dels més bonics que haja pogut veure mai, sempre ben
acompanyat per una música d'Stanley Myers que ens condueix, paradoxalment, cap a tots els
conceptes enfrontats a la pel·lícula: la tristesa i l’alegria, el drama i la comèdia,
la felicitat i el plor. Una obra mestra, de les meues preferides, insistisc. Sens dubte. Així
que mireu-la si podeu ara que els dies es fan més llargs i la quotidianitat
roman confinada entre les quatre parets de les nostres llars. Us la recomane fervorosament.
dilluns, 6 d’abril del 2020
Coronavirus. Capítol 23: 'Taüts'
Doncs no, el títol d’aquesta
entrada no és gens atractiu, per a què ens anem a enganyar. Taüts! Quasi res
porta el diari. És una burla? Una broma de mal gust, per cas? Ho pareix, sens
dubte, però no ho és, simplement és que tants dies tancat a casa no només m’empenten
a la lectura i l’escriptura, sinó també al cinema. I el cinema, en els últims
dies, i per què no dir-ho, en la meua vida diària, s’ha consolidat a ma casa
com una activitat molt beneficiosa que ajuda a combatre l’impacte de certs
titulars de l'actualitat realment pertorbadors per al meu estat psicològic en particular, i del
proïsme, en general. Heus ací un exemple: ‘Els fabricants de taüts, desbordats: hem quadruplicat la nostra producció’. Però no patiu, la notícia, almenys jo, no l’he llegida,
que tampoc no cal. Us l’adjunte, tanmateix, per si voleu flagel·lar-vos. I ací
us espere, en aquest espai, explicant la pel·lícula o, més aviat el fragment de
pel·lícula, que m’ha vingut al cap avui per alleujar l’efecte perjudicial d'un titular de tal entitat. Que de quina pel·lícula parle? Doncs d’aquesta: Per un pugno de dollari, de Sergio Leone,
un spaghetti western en què hi ha una
escena genial si del que parlem és de tipus durs, esquerps i clàssics com
ara Clint Eastwood: alt, guapo, parc de paraules, sempre amb mig cigarro en els
llavis, barret per al sol i ponxo com a peça de roba indispensable. Un mite
entre mites. I en aquesta escena més encara: s’encamina dret, doncs, el tio Clint, cap a tres
malfactors amb la intenció, és clar, de matar-los a tirs. I quina casualitat
que mentre es dirigeix cap a ells, s’atura en el taller de l’enterrador del
poble, un tal Piripero. I el diàleg, molt curt, és brutal: -Prepara tres caixes,
diu Joe, és a dir, Clint Eastwood. –Sí... tres, respon de seguida Piripero. Fi de
la història. Al perol! El que diu la meua boca ho manté la meua butxaca. Tres morts
més. Faena per a l’enterrador, que evidentment se n’alegra perquè des que Joe
ha aparegut pel poble, ha augmentat exponencialment la seua producció de taüts. I, en conseqüència, també els seus ingressos. Ausades que sí. Bandolers morts, diners a
doll. I entretant, a un se li oblida el titular pertorbador que li ha fet veure
tal pel·lícula una vegada més. I així fins que un altre periodista l’empente
cap a un altre títol i li recorde alguna altra seqüència sanadora que l’abstraga
de la realitat que vivim i patim durant una quarantena que altra cosa no sé, però lectura, escriptura i cine, tot el que vulgueu...
Subscriure's a:
Missatges (Atom)