Hi ha qui veu Ben Stiller com
un graciós sense gràcia, hi ha qui diu que en la vida real és una persona de
caràcter irat, que pateix un trastorn límit de la personalitat; i hi ha qui el
detesta, directament. A mi, en canvi, sempre m’ha caigut simpàtic i, fins i
tot, alguna vegada m’he atrevit a qualificar com a pel·lícula de culte aquest
despropòsit anomenat Zoolander i a
engolir-me, Deú sap quantes vegades, aquesta comedieta infumable que, en
castellà, va rebre el nom de Una noche en
el museo. A tu què et pareix? Deu ser que m’agrada dur la contrària. O que tinc
tendència a fixar-me en la gent que està més allà que ací. O què en sé jo. Que aquest
actor em fa riure, simplement, que ja és prou. Per això, precisament, malgrat
les crítiques negatives que arrossega, també em va agradar, i molt, un dels
pocs títols que ell ha dirigit: The
secret life of Walter Mitty. Que sí, que és molt happy, i molt frívola, i molt falsa, diuen; però el cas és que jo l’he
vista, com a mínim, cinc o sis vegades. I cada vegada m’agrada més. I el més
important de tot, em relaxa. Em relaxa perquè té una banda sonora fenomenal. I em
relaxa, sobretot, perquè retracta uns paisatges sublims que, almenys a mi, em
dirigeixen de cap al meu món particular de somnis i divagacions: Islàndia i
Groenlàndia, entre altres. Allí on algun dia aniré i em perdré, allí atrapat
per la immensitat, on em plantejaré si paga la pena combatre els romanços, i el
progrés, i el pensament únic que destil·la la cultura occidental. En fi. Algun
dia. Far away. Lluny, molt lluny. Perquè
aquest és el títol d’una de les cançons de la pel·lícula. Lluny. Sens dubte,
una de les idees principals. La idea que fa que un simple però important treballador
de la revista Life, l’encarregat de
revelar els negatius de les fotografies, s’embarque en una sèrie de viatges i aventures potser
inversemblants i delirants, però molt divertits, d’alguna manera o altra influïts
per les al·lucinacions que es narren en el relat homònim de l’escriptor nord-americà
James Thurber, de l’any 1939. Si més no, el qui va donar nom a l’anomenat síndrome
de Walter Mitty, això és la tendència a somiar despert per a evadir-se de la
realitat amb una freqüència preocupant. Això mateix.
divendres, 24 de juliol del 2020
dimarts, 21 de juliol del 2020
Sad Hill Unearthed
L’he tornada a veure. Il buono, il brutto, il cattivo. I
aquesta vegada ho he fet motivat per un documental perdut en la immensitat de
Netflix que es diu Sad Hill Unearthed;
un documental que, almenys a mi, m’ha paregut una meravella. Pura passió. I no
només perquè conta la consecució d’un projecte sincer i fabulós com és la
reconstrucció d’un dels escenaris més emblemàtics de la història del cinema: el
cementeri de Sad Hill; sinó perquè també convida a visitar un paratge d’un alt
valor ecològic que, pel que es veu, s’ha convertit en lloc de peregrinació dels
cinèfils del món cinquanta anys després del rodatge de la pel·lícula. Situat a
Burgos, concretament al conegut com a Valle de la Mirandilla, molt prop de
Santo Domingo de Silos. Sens dubte, un bon lloc per a perdre’s i, sens dubte,
un bon lloc per a passar unes vacances en plena naturalesa, és clar que això ja
hi arribarà. A hores d’ara, em conforme amb repassar una vegada i una altra l’escena
final d’una obra mestra dirigida per Sergio Leone i datada de l’any 1966, be
siga perquè em ve de gust, bé siga perquè un documental l’existència del qual desconeixia
totalment, fa que m’emocione de bell nou mentre un mite com Eli Wallach corre
entre les tombes al ritme de The ectasy
of gold, si més no la peça musical del gran i recentment traspassat Ennio
Morricone. Sobren les paraules, en aquest sentit. I els qualificatius. I això
que, a banda del compositor italià, la figura que ronda tot el muntatge del
documental és, ni més ni menys, que Clint Eastwood, que tampoc no mereix cap
presentació, per descomptat. M’encanta, per això, quan els esforçats membres de
l’Associació Cultural Sad Hill s’emocionen davant l’aparició en pantalla del
qui consideren el seu Déu. I no m’estranya, perquè deu ser molt gratificant, la
veritat, comprovar com un somni, ni que siga la posada en valor d’un cementeri
fictici deixat perdre entre molsa i vegetació durant cinquanta anys, es fa
realitat i es culmina amb les paraules d’un dels més grans, el senyor Clint.
Desprén molta gratitud aquest documental, en definitiva, i molta bondat i molta
honestedat. Respecte i altruisme, o simplement devoció pel cine. Sad Hill Unearthed. Molt recomanable,
de veres que sí.
dilluns, 20 de juliol del 2020
Embruix
Les eres des del Picorozo de Megina |
Naixement del riu Cuervo |
Subscriure's a:
Missatges (Atom)