M’agraden molt les novel·les
d’Albert Sánchez Piñol, definitivament. Hi veig reflectides la creativitat, la
fluïdesa descriptiva, els girs lingüístics, l’humor... I també l’antropologia
per la qual un dia vaig crear aquest espai i em vaig dedicar a escriure,
bàsicament, el que em feia, i em fa, romandre arrelat a la terra que em va
veure nàixer: el País Valencià, per extensió, els Països Catalans. L’última
obra d’aquest escriptor nascut a Barcelona té un títol i una imatge de coberta
realment suggestius. Es diu FUNGUS i,
en efecte, gira al voltant d’uns bolets que cobren vida i que són comandats per
un borratxo pertorbat amb ínfules d’anarquista que no encerta cap ni una de les
premisses que configuren el que ell anomena l’Ideal, quasi res porta el diari.
L’ideal, altrament dit el cacau mental, sobretot tenint en compte la deriva
delirant i autodestructiva d’un personatge grotesc amb un nom ben particular: Ric-ric. El
resultat, clar, és espectacular, fidel a l’estil fantàstic que impregna la
literatura d’un autor que en aquesta ocasió no es trasllada a una illa deserta
on apareixen criatures amfíbies, cas de La
pell freda, ni tampoc a una colònia africana on hi ha éssers subterranis,
com passa a Pandora al Congo; sinó al
bell mig dels Pirineus, on hi ha uns bolets gegants i no tan gegants que remeten
a les llegendes populars, tot plegat a la màgia i al gregarisme dels menairons, també anomenats
donyets. La història es contextualitza en una època on l’occità encara és la
llengua vehicular de les contrades més recòndites dels Pirineus, on el català
és la llengua dels negocis i on el castellà tan sols apareix com l’idioma de
l’imperi i el despotisme. Potser algú podria pensar que aquesta, i algunes
altres parts del llibre, al·ludeixen a l’actual conflicte entre Catalunya i
Espanya. Doncs sí, clar que sí. Però això és el que n’hi ha. La resta són
romanços. I de romanços tothom va ben servit, res que no puga ser superat per
una literatura sarcàstica, punyent i incisiva que deixa passatges antològics
com aquest que fa referència a la bandera, això és, el símbol que en un moment donat representa
l’exèrcit dels fungus: Perquè
s’entengués, els va explicar que el símbol, ( ), era el cony de la Mailís, la
seva estimada. Com que la Mailís era rossa, deduïa que també devia tenir el pèl
púbic ros, així que semblava lògic pintar la resta de la bandera de color groc.
Va fer una altre trago de licor i llavors va estendre la nova ensenya,
mostrant-la a l’audiència de monstres, i va dir: “Us agrada?”. A llegir,
per tant. De segur que el viatge pels viaranys pirinencs us resultarà apassionant.
I el millor és que tot pareix indicar que continuarà. Del final, clar, no en pense dir ni pruna...
diumenge, 9 de desembre del 2018
diumenge, 14 d’octubre del 2018
L’ILLA MISTERIOSA, Jules Verne
I de sobte, després de vora
quaranta anys, va i s’encaixa entre les teues mans. Un llibre. Sí. Però no un
llibre qualsevol, no, sinó un llibre de veritat, d’aquells que avancen entre
sospirs d’admiració mentre et preguntes com és possible no haver-lo llegit
abans. L’illa misteriosa, de Jules
Verne. Potser era ara el moment, potser. Tot arriba algun dia, vés a saber per
què. Però el que importa és que arriba. I que després d’assaborir-lo,
metafòricament i literalment, un trau la conclusió que el viatge ha resultat
meravellós i que no hi ha millor sensació en la vida que la que et regala la
literatura en estat pur, la clàssica, la que no s’oblida. I tot això malgrat que,
en un principi, la cosa no acaba d’arrancar, les teranyines del pensament estan
arrelades a unes costures neuronals avesades a les lectures superficials, a
novel·les d’anar per casa, bones, sí, fabuloses, també, però sense la
profunditat que desprenen les obres mestres. 600 pàgines de lletra minúscula i
constant. No deurien ser res per al bon lector, ho sé, però què voleu què us
diga, me’n sent satisfet.
Les obres mestres costen de
llegir, certament. Són quelcom així com els bous braus. I cal dominar-les,
sense pressa però sense treva, amb respecte. Així fins que van progressant
entre un torrent d’avidesa i talent traduït del francès al català d’una manera
sublim. Emoció, emoció s’erigeix com la paraula exacta, la que defineix el
final del camí, quan un sent la temptació de començar-lo de nou, i quan un es cura
de tots els mals extraliteraris que ofeguen la creativitat pregona que bull a
mode de volcà latent però adormit. Densitat, aventures, misteri, tenacitat... I
com a protagonistes, cinc nàufrags, cinc colons, que avancen, raonen i
treballen sense por a res, dia a dia, entremig d’una illa salvatge que els proporciona
tot el que necessiten per a sobreviure i crear una civilització a la mesura del
seu discórrer i la seua insòlita quotidianitat en un paratge, aparentment,
desert i exclòs de les rutes de navegació. No cal dir res més. Ingredients de
sobra que es combinen amb episodis extraordinaris en què la ciència, el
llenguatge mariner i la descripció exhaustiva de vida i flora inexplorades fan
les delícies alhora que posen a prova la concentració del lector de torn, que
en aquest cas he estat jo mateix, per si no hi havia dit.
El llibre acaba no sense suscitar de bell nou una pregunta que m’ha sobrevolat al llarg de tota la narració. Un pregunta
que, sortosament, comprove que no sóc l’únic a fer-me. És aleshores que cerque i
recerque, amunt i avall, de cap a cap del núvol internauta: imatges, cobertes, resums,
crítiques, personatges. Tot. I la trobe, clar que la trobe. I em prenc la llicència d’agafar-la prestada d’un blog extingit per a més desgràcia
dels seus seguidors. Un blog que es diu ‘Saps què vull dir-te’: “¿com és possible que
cinc hòmens ben bragats, en edat de meréixer, que suposem tenen les seues
necessitats, passen quatre anys en una illa deserta (damunt vulguen
quedar-s’hi), més contents que un gínjol, com pot ser que no troben a faltar en
cap moment una dona? Pràcticament en cap moment de la novel·la es fa menció de
la seua soledat sexual, per dir-ho d’alguna manera. Per l’amor de Déu! Què
pensaven, reproduir-se per espores? Què tenia en el cap, aquest Jules Verne?
Ací ni paritat ni hòsties...”
Genial. Tot i que Jules Verne, pel que es veu, sí que tenia moltes coses en el cap. És evident. Sense anar més lluny, va escriure L’illa misteriosa quan tenia 46 anys. Que sí, que és una edat ja prudent, però és que al mateix temps en va escriure moltes altres de densitat pareguda o superior. I això ja és dir molt. Si més no, demostra per què els genis són això, precisament, genis. Per a més glòria de nosaltres, els lectors.
dijous, 13 de setembre del 2018
Depressió postvacacional
Aquest escrit arriba tard, de manera intencionada a més a més, qui sap si per alleujar el reingrés a l’activitat laboral o per allò de combatre el que molts han convergit a denominar depressió postvacacional. Qui sap. Però la bona qüestió és que jo hi vaig estar, hi vam estar. I el vam veure, sí, el vam veure, aquell verd majestuós de diferents tonalitats que de vegades romania cobert per una espessa capa d’humitat i d’altres bategava colgat sota el poder de la roca calcària d’un massís omnipotent que es diu Pics d’Europa. Un verd inabastable per a les gents mediterrànies, certament. A tocar, però llunyà. A penes en fa un mes de tot allò, una eternitat quan la rutina es presenta de bell nou i s’endinsa pels camins del mes de setembre, quan ja no hi ha despertars entre boirines i pomers, ni passejades interminables entre el bel de les ovelles i el mugit de les vaques, quan un recorda les nits a la recerca de cuques de llum, i els banys en rierols d’aigua gelada, i el so inconfusible de la pluja que xoca contra les teulades i les pedres mudes d’aquests graners asturians anomenats horrius. Humitat penetrant, vegetació pregona, esclat de vida... Les muntanyes s’alcen com a gegants imponents. Vigilen, de fet, el trànsit incessant de turistes a la recerca de rutes senderistes, rius i zones d’escalada vertical. I ho suporten tot, la veritat. Canoes, barranquisme, hostaleria. El que calga! Perquè aquest n’és el cost de tot plegat, semblant en certa mesura als despropòsits que amenacen la costa mediterrània des de temps immemorials. Perquè no hi ha terme mig quan el turisme entra en escena. Això és evident. I els indicadors són clars. Pobles convertits en aparadors comercials, muntanyes transformades en centres recreatius, funiculars, autobusos amunt, autobusos avall. Però jo hi vaig estar, hi vam estar. I malgrat tot, el verd sempre resulta molt atraient. I la sidra, i les fabes, i també algunes altres coses que el progrés encara no ha esborrat del tot: la desprotegida i afeblida llengua bable, per exemple, o la ramaderia responsable i ecològica, o la bondat dels pobles poc visitats. I la pau i la calma que ofereixen certs indrets on el silenci i el pas del temps són els amos indiscutibles del paisatge. Però clar, tot això s'ha acabat. L'estiu és finit. I la rutina ens encalça a mode de rellotges programats...
divendres, 24 d’agost del 2018
Rall i mar
Fa uns dies vaig estar a la
platja del Mareny de Barraquetes, al terme municipal de Sueca. Tenia especial
curiositat per veure pescar una gent que
perpetua amb grandíssima destresa l’art de tirar el rall. El meu primer error
fou arribar relativament tard, més o menys a les set, quan la majoria dels allí
presents ja tenia agafada la posició i ja havia fet el que havia de fer, és a
dir, pescar una bona quantitat de llisses, el peix predominant, diguem-ne, per
una zona litoral on antany abundaven també els llobarros. A trenc d’alba, però,
el que importa és diluir-se en el compassar suau de les ones i en la lenta i
poderosa eixida del sol, un espectacle digne de contemplar que situa els
ralladors com els personatges principals del quadre, allí palplantats, atents
als moviments de la superfície caldosa de la mar i pendents també de l’amenaça
constant de la Guàrdia Civil, que vigila especialment l’entrada de les sèquies
a la mar. Perquè aquest és el punt, sí, el punt, si més no el refugi perfecte d’unes
moles de llisses enormes inconscients de viure en la mateixa gola del llop. Nyas!
I aquests mugílids van caient un a un, colgats en l’arena fina de la platja, sentenciats
a ser esmicolats i amanits amb llima, i amb ceba, i amb el gust per la bona
cuina d’aquest raconet del país. Mel... Els primers caminants del dia s’aturen
i miren encuriosits els moviments harmònics dels homes silents, i alguns també trauen
fotografies, conscients en la seua gran majoria de tenir davant una estampa pobletana
que forma part indestriable del paisatge estival de Sueca i els marenys.
Entretant alguns se saluden, i conversen, i deixen anar algun que altre crit
sorneguer al primer conegut que passa, o al iaio que examina i sentencia com un
Déu que avui ja no hi ha el peix que hi havia fa anys. “Quan jo era jove, sí
que n’hi havia, sí...” Tot molt valencià, de fet. I molt mediterrani, també. De
mentre, jo allargue el matí fins que desapareix l’últim rallador. Se’n va
discretament, com ha vingut. I s’acomiada de mi com manen els cànons, genuïnament.
“Au xicon, hasta un altre dia”. Perquè
hi tornaré, clar que ho faré, ni que siga per confirmar que la salut mediterrània
també passa per perpetuar aquests costums vius i resistents en plena era del
turisme i el progrés il·limitats.
dimarts, 21 d’agost del 2018
LA FRONTERA SALVATGE, Washington Irving
“Un búfal, quan se sent assetjat
pel caçador, té l’aspecte més diabòlic d’entre tots els que puguen trobar-se en
el regne animal. Les banyes, curtes i negres, que sobreeixen corbades des d’un
enorme floc de pèl descabellat; els ulls
brillants com si foren brases; la boca oberta amb la llengua eixuta que floreix
en forma de mitja lluna i la cua tibada, com un plomall que agita l’aire,
dibuixen un quadre entreviat de terror i ràbia”. M’he pres la llicència de
traduir aquest fragment del llibre que just fa poc he acabat de llegir, La frontera salvatge, de Washington
Irving, un llibre que no passarà a la història com un dels millors llibres de l’autor
però que m’ha fet passar bons moments de lectura i que recomane pel rerefons que
es desprèn de tot plegat: la cultura nativa i l’amor per un entorn natural i
salvatge que s’acaba sense solució de continuïtat. Alguns deurien prendre nota
sobre els genocidis que s’han dut a terme en nom del progrés i el benestar,
però al marge de la reflexió, el cas és el que el llibre gira al voltant d’un
viatge d’anada i tornada realitzat pels primers colons, altrament dit exploradors,
romàntics en alguns casos. Un viatge per una frontera que ja no hi existeix i
que ja no hi tornarà, un itinerari entre la vida i la mort, entre la bellesa i
el terror. El búfal, simplement, és un personatge més, símbol de fortalesa, sí,
però també d’extermini. Un exemple del que no volem que passe mai més, però que
passa, malauradament per a aquest món.
dissabte, 28 de juliol del 2018
Trinquet de Torrent
Instantània captada per Lluís Llapissera |
M’agrada el trinquet de Torrent,
definitivament, un trinquet dels que ja no hi ha, descobert, viu, enclavat
entre finques, amb bar, centre de reunió d’aficionats entusiastes i casa
indiscutible d’una figura popular molt carismàtica que rep el nom de Natalio i
que analitza cada rebot, i cada quinze, i cada nova incorporació a un club
modèlic que deuria ser referència obligada per a qualsevol que tracte de
reviscolar el delicat i complex món de la pilota valenciana.
No ha estat fàcil, tanmateix, el
camí d’aquest trinquet, ni de bon tros, paradigma en el seu dia de tots els
mals que arrossega la pilota des de temps immemorials, l’eterna problemàtica
mai resolta a pesar dels grandiosos mecenatges, les subvencions antiracionals i
les empreses de discutible funcionalitat. Un trinquet tancat durant una bona
temporada, ignorat i menyspreat successivament pels governs municipals, a un
pas de la venda o l’abandó definitiu quan les coses venien tortes, però
finalment recuperat gràcies a l’empenta altruista dels de sempre, és a dir,
dels qui saben caminar sols i sense ajuda, d’un grupet de gent anònima i
modesta que passa desapercebuda quan les coses marxen bé i quan tot és
felicitat i fotos per als mitjans de comunicació. Per això m’agrada el trinquet
de Torrent, sí. Per això i també per altres coses que cal dir ben alt ara que
el sentit col·lectiu del proïsme cedeix terreny enfront de la individualitat
per decret i per sistema. M’agrada perquè ha sabut fer front a la uniformitat i
la globalització d’aquest present devorador de costums i tradicions. M’agrada
perquè compta amb una targeta de presentació que ja la voldrien molts dels que
s’omplin la boca de promeses i ajudes milionàries que al remat no serveixen per
a res. I m’agrada perquè té un club de més de cent integrants, amb activitat
constant, format per gent d’extracció humil, sense artificis ni
postures de cara a la galeria, capaç d’organitzar un trofeu de molta categoria
que ja s’ha consolidat com un clàssic de l’estiu, amb les figures del moment: Puchol II, Soro III, Pere Roc... No trobareu, per tot, en aquest trinquet cap
indici de falsedat, ni tampoc de submissió cap a l’amo i senyor de tot aquest
canyaret de la pilota valenciana, ni evidentment cap genuflexió gratuïta cap a les
més altes i distingides esferes federatives. No. A quin sant! Perquè el
trinquet de Torrent, cal dir-ho clar, és del poble, purament i simplement, un
trinquet lliure i que no deu res a ningú. I s’ho ha guanyat amb total
mereixement. Enhorabona! A més a més, se situa en una ciutat, diguem-ne,
dormitori, on el castellà ja se sent més que el valencià, on el camp ha deixat
pas al creixement urbà desaforat, i on la immigració ha conformat barris de
difícil acceptació en una societat actual potser massa acostumada ja a amagar
les misèries i la resistència cap a les normes i les convencions establertes. No hi ha imatge
més fabulosa, en conseqüència, que veure un trinquet ple d’aficionats de
diferent pelatge i condició, farcit de xiquets lliurats a la passió per la
pilota, de majors gustosos de tenir cadira en un lloc de referència que un dia,
per sort ja molt llunyà, va estar tancat a pany i forrellat i a un pas de la
sentència definitiva del progrés.
Natalio i Rovellet. Foto: Lluís Llapissera |
dijous, 19 de juliol del 2018
Banderes del Tour
Font: 20 minutos |
Arribat
el fregitori ambiental on les hores s’allarguen i els dies es couen a foc lent,
el Tour de França ofereix una eixida clàssica i tradicional a l’avorriment i el
compassar del temps. No hi ha estiu sense la gran carrera ciclista, indicador
ara i sempre de l’orgull nacional d’un país que anima poble a poble i
muntanya a muntanya, entre revoltes i camins de llambordes que trenquen les
cames als esforçats corredors i exalten els sentiments dels nombrosos aficionats que
es congreguen en els marges. Tot un espectacle, certament. I ben mirat, també
un aparador de les més variades reivindicacions en forma de bandera. Perquè n’hi
ha moltes, de banderes. I algunes, tot siga dit de passada, no tenen un
estat propi sinó que estan sotmeses als ritmes i les decisions d’un país major
que sol menysprear-les pel que comporten en el terreny de la simbologia. Els
seus portadors aprofiten, precisament, el pas dels ciclistes per mostrar-les al
món i fer-les visibles en un planeta globalitzat i tendent a la uniformitat
cultural i lingüística que barra el pas a qualsevol de les aspiracions de l’anomenada
Europa dels pobles. Enguany, per això, la que més m’ha cridat l’atenció, potser
perquè el Tour ha estat un parell de dies desfilant pel seu territori, ha estat
la de Bretanya, la més present fins al moment i en clara competició amb la
ikurriña, sens dubte, la més abundant entre totes les banderes que representen
el romanticisme i l’estima de les arrels. També hi ha la catalana, clar, amb
estrella o sense estrella. I entretant, també hi apareixen altres com l’occitana,
la pròpia del Vènet o les pertanyents a Còrsega o a Sardenya. No s’han d’oblidar
les escoceses, les irlandeses i les gal·leses. I tampoc una altra que fins ara
no controlava però que s’obri pas entre les costeres dels Alps i els Pirineus,
la de la República Srpska. Espectacle de colors, en definitiva, perquè tot és poc per
demostrar que hi ha vida més enllà de la unitat indestructible que emana dels parlaments
de torn. Atents, per tant, a les carreteres teòricament franceses. Perquè hi ha
gent que, a pesar de la pressió, i les amenaces, i tot el que suposa no
sentir-se part d’una pau, diguem-ne territorial, encara batega. I això és positiu, clar que sí. I la resta són falòrnies. Perquè racistes i supremacistes hi ha per tot arreu, clar que els uns tenen veu i volt i els altres no. Aquesta és la diferència.
Luxemburg Bandera occitana
|
Bandera flamenca |
dijous, 12 de juliol del 2018
Deures d'estiu: el valencià apitxat
Com el seu nom indica, els deures
d’estiu arriben quan els estudiants ja no fan cas ni de les notes que han tret
al llarg del curs, en alguns casos brillants, en altres lamentables. Són
mesures de pressió que xoquen, de fet, amb les merescudes vacances dels alumnes
i, en general, perduren amb un més que meritori seguiment entre el
professorat més tradicional. No s’han de condemnar, tanmateix, aquestes mesures,
ja que al marge de les etiquetes que puguen rebre, també ofereixen la
possibilitat d’elaborar activitats que, amb un poc de sort, romandran per a
sempre en el creixement i evolució de l’estudiant. Que bonic! No sé, algun
llibre, alguna pel·lícula, algun dietari o, també, per què no, algun exercici
pràctic d’ortografia per malsonant que puga parèixer amollat així, com qui no
vol la cosa. Nyas!
De fa uns mesos, per això, li he
pegat moltes voltes a una cançó molt il·lustrativa que vaig sentir en el
trinquet de Castelló de la Plana i que porta com a títol Juant juant, del músic de l’Alcúdia, Toni de l’Hostal. És una cançó
preciosa que gira al voltant dels jocs que han configurat la vida d’aquells que
ara ronden, o superen de poc, els quaranta anys. Uns jocs que, ves per on, solien
tenir més protagonisme en època estival, quan no existia encara forma humana de
suplir l’avorriment amb dispositius tecnològics d’última generació; o quan la
calor tòrrida del mesos de juliol i agost tan sols convidava a apagar qualsevol
pantalla i buscar-se la vida en la piscina municipal, en la mar, o en la
sèquia, sí, en la sèquia, allí on corria aigua fresca i els cullerots incitaven
també a cometre les més variades tortures i mutilacions. La cançó, d’altra
banda titulada oficialment Juant juant i, oficiosament, La cançó més apitxà del
món, fa un repàs d’una de les varietats dialectals més maltractades del
català, el valencià central, altrament dit apitxat; i en un exercici tan
brillant com fonèticament asèptic per part del seu autor, ensordeix qualsevol
indici de so palatal i africat que figure en la lletra. S’entén, la
g i la j, i la tg i la tj. Perquè això és l’apitxat, precisament. No distingir entre
gent i xiquet, per exemple. Així que sense més preàmbul, aquest és l’exercici:
una cançó, uns buits que cal omplir tenint en compte les normes ortogràfiques
més discutides pels parlants de les comarques de l’Horta, el Camp de Morvedre,
el Camp de Túria i bona part de la Ribera. Droga dura en els temps gloriosos
del blaverisme, només apte avui per als nostàlgics de Lizondo... Atents al pròleg que precedeix la cançó, senzillament magistral.
'JUANT JUANT'
(LA CANÇÓ MÉS APITXÀ
DEL MÓN)
Quan jo era .....ove
I no tenia mai ni un
.....avo
....uava a ....ocs
ben entrà l’edat del
pavo
i ....alàem més que
deu:
quantes vespraes mos
haurem ....amat!
Ausaes
Ara to.... són
....aponesos:
la ....ent ....ua a
video...ocs
i la .....àrcia dels
meus néts
no és la de pescar
......anguets.
......ocs de la infància:
divertits,
entretinguts i ....ens difícils,
bons contra el
desfici;
no com eixos
....oguets
cars i ....icotets.
De .....ove jo
....uava amb altres .....iquets
to... ixos ....iquets
s'han casat i tenen fills i né.....
....... calla,
ix de casa, ...unta't en la .....icalla
.......
dimarts, 10 de juliol del 2018
Murals
Sempre han existit els boicots
als murals reivindicatius. Sempre. I sempre existiran. D’alguna manera o altra
entren dins de la lògica natural d’aquells que no se senten representats, d’aquells
que no entenen el missatge que s’hi exposa i d’aquells que en són contraris,
que per desgràcia, n’hi ha, n’hi ha molts. Sagunt no és una excepció. Què s’esperaven?
Aplaudiments? En un país on aquells divergents amb la política oficial sempre
han estat considerats uns renegats, no es podia tolerar de cap de les maneres que
al bell mig del poble es fera un mural farcit de frases en català. Cal dir-ho
clar: en català, fet i fet la denominació internacional que rep el valencià.
Frases precioses, sí, però en català, al cap i a la fi. Així que no res. Normalitat
absoluta. I a continuar en la brega. Perquè tot el que ha esdevingut a Sagunt era previsible des del
mateix moment que l’autor del mural en qüestió va començar a pintar. I tant que
ho era. Potser ara, alguns s’escandalitzen, llancen crits a favor de la
llibertat d’expressió, i tot això i allò, però aquestes coses vénen de lluny. I
pocs, molt pocs parlen del tema. Sens dubte, resulta molt més fàcil muntar
concerts de Rosario Flores o validar, de bell nou, una setmana taurina pagada
per l’erari públic. Les coses són com són. I tot en castellà, evidentment. Així
que ningú s’estranye, perquè en aquest país sempre guanyaran els qui segueixen
els corrents d’uniformitat, o els qui no es plantegen que la crítica també existeix
allà on tot pareix fet a la mesura del feixisme i el progrés. Aquest és el nostre poble. I el nostre país, per desgràcia.
divendres, 22 de juny del 2018
Llibres de saldo
Es tracta de llibres sovint
descatalogats, en aparença descurats i gairebé sempre pertanyents a obres
majors. Per norma, formen part de la categoria, -de la menystinguda categoria-,
dels saldos, i de vegades ni això, exemplars que han estat inclosos en
col·leccions de poca entitat i que ja no tenen recorregut comercial més enllà
dels quatre llunàtics que els cerquen pel seu valor estètic i sentimental.
Llibres descartats, si més no. Llibres ocults en prestatgeries polsoses i que
es caracteritzen, sobretot, pels seus fulls esgrogueïts, endinsats en un foscor
irrespirable que ja no recorda la llum del dia ni tampoc l’aspre sabor dels
dits humans. Llibres, tanmateix. Llibres d’innegable qualitat que, malgrat tot,
han aconseguit sobreviure en les llibreries de vell o en les fires ocasionals
de llibres antics i d’ocasió, els seus aparadors naturals. També a Internet,
clar, perquè no seria just bandejar la potent finestra virtual que els ha
permés renàixer de les cendres en forma d’edicions antigues i cobertes
fascinants. Aquesta és la paraula, de fet: fascinants. I no ho dic això pel
contingut que atresoren, que també, sinó pel cúmul de
circumstàncies, casuals o no, que els ha acabat incorporant a la biblioteca
personal d’algú, en aquesta cas a la meua. Perquè jo en tinc uns quants, de
llibres així. I cadascun té una història, certament. No la història en si que
solen contar les novel·les, o els contes, o qualsevol altre text amb
aspiracions literàries, no, sinó la història que em va fer ensopegar amb ells
com qui no vol la cosa, la història que dibuixa, com un senyal del destí, un
moment determinat del meu discórrer vital i vivencial.
Recorde, per això, aquell manual titulat Sociolingüística per a joves que em vaig trobar en un contenidor de fem a València quan encara bategaven al meu dedins les esperances de normalització cultural del meu país. Sí, en un contenidor! O aquell altre de Josep Pla que portava com a títol La cuina del peix i que em vaig trobar en una botiga solidària tot just quan més interès tenia pel coneixement de les espècies marines de la Mediterrània. Què no dir, d’altra banda, d’aquell altre recull de contes que vaig comprar per cinquanta cèntims en un mercadet hippy a l’illa d’Eivissa: A la hora en que cierran los bares, de Soledad Puértolas. “Siempre me había llamado la atención aquel hombre silencioso y triste que se quedava en el bar cuando nosotros nos marchábamos”. Curiós inici per a un llibre que aprecie particularment i que va arribar a mi en plena joventut, quan els bars que freqüentava no tancaven mai i eren, clarament, un refugi dels noctàmbuls. Quin temps, aquells! Però hi ha més, clar que hi ha més. Per exemple, aquell Vocabulari de noms de persona editat per la Generalitat Valenciana i que em va servir de gran ajuda en el seu dia per a posar noms als personatges d’un conte que vaig escriure ara fa vint anys i pel qual vaig rebre un premi. I damunt el vaig furtar de la biblioteca, de la biblioteca del mateix poble que em va donar el premi, la del meu, per a més inri! Ho confesse. Justament com aquell altre de la mateixa col·lecció i que es deia Vocabulari El joc de pilota, de gran ajuda tenint en compte la meua inclinació obsessiva i compulsiva cap a l’esport nacional del País Valencià. I bé, tot això i molt més. En els últims anys, he incorporat més llibres de perfil similar. Tots per un preu irrisori que no s’acosta en absolut al seu valor real. No sé, L’Hotel París de Vicent Andrés Estellés; Relato de un náufrago, de Gabriel García Márquez... D’entre tots, m’ha fet especial il·lusió un que vaig descobrir fa poc gratant en un caixó amagat de la Protectora d’Animals d’Alzira, un llibre que il·lustra molt bé l’època en què jo mateix em vaig aficionar a la lectura. I en català, d’aquells blavets que formaven part de la mítica col·lecció de Timun Mas, ‘Tria la teua pròpia aventura’. Ja no se’n troben, ara, aquells llibres. Nostàlgia pura i dura, però el cas és que no han passat de moda. I el més bonic de tot, el més tendre i significatiu, és que tinc per casa unes criaturetes que me’ls demanen cada vegada que arriba l’hora de dormir. Evasió, es diu. Un títol evocador. I fascinant, de veres que sí. Perquè així és el món dels llibres.
Recorde, per això, aquell manual titulat Sociolingüística per a joves que em vaig trobar en un contenidor de fem a València quan encara bategaven al meu dedins les esperances de normalització cultural del meu país. Sí, en un contenidor! O aquell altre de Josep Pla que portava com a títol La cuina del peix i que em vaig trobar en una botiga solidària tot just quan més interès tenia pel coneixement de les espècies marines de la Mediterrània. Què no dir, d’altra banda, d’aquell altre recull de contes que vaig comprar per cinquanta cèntims en un mercadet hippy a l’illa d’Eivissa: A la hora en que cierran los bares, de Soledad Puértolas. “Siempre me había llamado la atención aquel hombre silencioso y triste que se quedava en el bar cuando nosotros nos marchábamos”. Curiós inici per a un llibre que aprecie particularment i que va arribar a mi en plena joventut, quan els bars que freqüentava no tancaven mai i eren, clarament, un refugi dels noctàmbuls. Quin temps, aquells! Però hi ha més, clar que hi ha més. Per exemple, aquell Vocabulari de noms de persona editat per la Generalitat Valenciana i que em va servir de gran ajuda en el seu dia per a posar noms als personatges d’un conte que vaig escriure ara fa vint anys i pel qual vaig rebre un premi. I damunt el vaig furtar de la biblioteca, de la biblioteca del mateix poble que em va donar el premi, la del meu, per a més inri! Ho confesse. Justament com aquell altre de la mateixa col·lecció i que es deia Vocabulari El joc de pilota, de gran ajuda tenint en compte la meua inclinació obsessiva i compulsiva cap a l’esport nacional del País Valencià. I bé, tot això i molt més. En els últims anys, he incorporat més llibres de perfil similar. Tots per un preu irrisori que no s’acosta en absolut al seu valor real. No sé, L’Hotel París de Vicent Andrés Estellés; Relato de un náufrago, de Gabriel García Márquez... D’entre tots, m’ha fet especial il·lusió un que vaig descobrir fa poc gratant en un caixó amagat de la Protectora d’Animals d’Alzira, un llibre que il·lustra molt bé l’època en què jo mateix em vaig aficionar a la lectura. I en català, d’aquells blavets que formaven part de la mítica col·lecció de Timun Mas, ‘Tria la teua pròpia aventura’. Ja no se’n troben, ara, aquells llibres. Nostàlgia pura i dura, però el cas és que no han passat de moda. I el més bonic de tot, el més tendre i significatiu, és que tinc per casa unes criaturetes que me’ls demanen cada vegada que arriba l’hora de dormir. Evasió, es diu. Un títol evocador. I fascinant, de veres que sí. Perquè així és el món dels llibres.
dissabte, 19 de maig del 2018
Algemesí. Colla de pilotaires
En bona mesura, la vesprada em va
recordar aquells dies llunyans a la població d’Estivella, on un grupet d’amics
de diferents pobles de la Baronia del Camp de Morvedre, es reunien en una
antiga gravera abandonada per jugar a la pilota. Ho feien amb pilotes negres
assaonades amb pell de be, és a dir amb pilotes de badana, i es passaven hores
i hores mantenint una activitat que anys abans havien practicat, amb fidelitat
religiosa, en un carrer determinat del poble. Així fins que el progrés els va
obligar a desaparèixer de l’estricte casc urbà i els va arraconar en aquell
cubiculum imperfecte que finalment feren seu, condicionat de dalt i baix, allà
on espere que encara s’hi retroben cada cap de setmana entusiasmats pel soroll
sec de la pilota que rebota contra la paret, escridassant-se per un mal colp,
completant el cercle natural que dibuixa el simple fet de jugar a pilota, que
no és altra cosa que passar-ho bé. Així de senzill. Perquè practicar aquest joc
no reclama res més. I això ho saben encara en alguns altres indrets d’aquest
raconet del país. Algemesí (la Ribera), per exemple. La colla de pilotaires, homes, dones i xiquets, no és molt nombrosa, és
cert, però és constant, i molt espontània. I viva, certament. Viva. Els seus
integrants juguen, sovint, en el minitrinquet situat al poliesportiu. Amb
pilota de vaqueta. I ho fan també sense estridències, sense cap promoció, amb
les ganes necessàries per descomprimir-se del treball i les vaguetats que els
proporciona aquest present farcit d’incongruències i fatalitats. Potser alguns
no en són conscients, això és cert, però mentre un els sent parlar, i conversar,
i maleir la pilota pel seus moviments capritxosos, de seguida s’adona que formen
part de la tribu. Si més no, són gent de poble, del poble, gent que es pren el
seu temps per enfaixar-se les mans almenys una vegada a la setmana, gent
anònima que no cerca protagonisme ni copia patrons televisius, que tan sols
juga a pilota pel simple fet de fer-ho, clar que sí, aliena al futbol, al pàdel
i a tota la resta d’esports globals que ensopeixen el personal d’aquesta
benvolguda comunitat de veïns. Nyas. Caldrà tornar a Algemesí, clar
que sí. I caldrà tornar no tan sols per practicar de bell nou la ferida
imperfecta, i la volea, i el rebot, i tot el repertori de colps impossibles que
requereix la pràctica de la pilota, sinó també per acarar-se, com bonament es puga, a
la uniformitat generalitzada de la societat actual. Amb un poc de sort, qui
sap, la pròxima vegada l’ajuntament del poble haurà ordenat repintar el
trinquet, i haurà fet obra, i haurà col·locat vidrieres en els frontons, i tot
serà molt més llustrós i meravellós... Però si no és així, el món girarà igual,
i la colla de pilotaires d’Algemesí continuarà jugant i bregant entre parets
escrostonades i somnis d'utopia. Perquè no tindrà més opció que
conformar-se i tirar endavant. Com sempre. Amb ajuda o sense ajuda. Només amb
qualitat humana, que ja és dir prou. Perquè amb això, només amb això, la victòria serà
imminent. I el respecte, també.
Alguns integrants de la colla de pilotaires d'Algemesí (la Ribera) |
dijous, 12 d’abril del 2018
El Madrid és el Madrid
Foto: Huffington Post |
No ho diré jo. Mai no ho sentireu
de mi. A dir veritat, tampoc m’interessa el tema i no sóc tan fanàtic com
perquè m’afecte personalment, més encara quan la vida és molt més rica que un
miserable partit de futbol entre vint-i-dos personatges que no conec ni coneixeré. Ara bé, no és la primera vegada que ocorre, ni serà
l’última, això és segur. Perquè com deia el meu iaio, el Madrid és el Madrid.
Flatós i ridícul, sí, però amb l’entitat suficient per a ser dipositari dels
més rics i variats favors, clar. Perquè aquesta, i no altra, és la condició
indispensable per a tocar la glòria celestial a la qual pareix destinat un
equip des que algun tarat d’aquests que regentaven el poder temps era temps va
situar la ciutat que li dóna el nom com a centre neuràlgic de la pell de brau. El
centre, literalment. I d’ací a l’estrellat internacional. I és que l’arrogància, el poder, és un do que no es transmet, sinó que s’imposa per decret. Nyas. I per això mateix, aquest país és avui el que és. Que què és? Vosaltres direu... La quadrilla futbolística representativa de l’Estat,
doncs, anava dreta cap al mateix precipici que el seu rival més directe, el Barça, d’alguna
manera o altra envalentida per la gesta catastròfica que el dia anterior havien
protagonitzat uns jugadors apàtics i divinitzats que fins aleshores no havien perdut cap partit, o potser sí, algun, però
sense molta transcendència. Els nervis, en conseqüència, afloraven, entre les
files del conjunt de la capital del regne; constituïen, de fet, un espill dels seus
pitjors malsons: que si ara haurem d’engolir-nos les nostres paraules, que si tot
és una conspiració, que si els italians són uns porcs i no saben jugar... Martingales.
Les coses són com són. I el Madrid no va fallar. O, més aviat, no li van fallar. Perquè al cap i a la fi, el que va passar són coses del joc, totes molt versemblants, casualitats del futbol si més no, “coincidències” que curiosament sempre s’esdevenen en l’últim
minut del partit més transcendent de la temporada, a mode de deute que la
història paga cada tant als hereus del despotisme. Per a no perdre el costum. Ni la primera ni
l’última vegada. Cal recordar-ho. Perquè, com deia el meu iaio, el Madrid és el
Madrid.
dilluns, 19 de març del 2018
Catifa de colors
La flor rosa del bresquiller |
La metàfora és molt bella: catifa
de colors. I sempre em ve al cap en temps primaverals, quan els camps de la
Ribera esclaten i exhibeixen la varietat cromàtica més vigorosa de tot el
territori valencià. Terra lliurada al llaurador, d’un temps ençà acusa
l’esgotament d’anys i panys al servei dels productes fitosanitaris, però en
essència exhibeix una fortalesa que tot i estar ferida pel progrés, encara
presenta el verd majestuós de les fulles tendres que broten a tort i a dret. En
breu, serà temps d’empeltrir-se amb l’aroma de la flor del taronger, tòpic
entre els tòpics. Tanmateix, pel mes de març, l’arbre amb més potencial és el
caquier, amb aquests brots color clorofil·la que cobreixen superficialment un
esquelet llenyós que fineix per fi el seu hivern i es mostra ja incapaç de controlar
l’envestida d’unes vares primes i àgils que s’enlairen cap al cel. Delit per al
passejant. Des de lluny s’albiren també els colors violacis dels bresquillers i
els nectariners, i què no dir-ne del mant blanquinós que desprenen els
albercoquers, la fruita més dolça, potser la millor que hi ha. Costosa de
produir, sí, però gustosa com cap altra. Potser la cirera és l’única que li fa
costat, clar que aquesta fruita saborosa s’amaga allà, entre les muntanyes i el
secà d’aquest terreny meravellós i alhora despoblat de l’Alcoià i la Vall de
Gallinera. De mentre, els ametlers a caramull de flor afegeixen el toc rosaci
al camp riberenc del Xúquer, un autèntic espectacle que discorre per uns camins
de camp silenciosos i solitaris, en clara correspondència amb la deriva incerta
de la tradició agrícola, assetjats cada vegada més per la pressió dels polígons
industrials i, tot plegat, pel virus de l’abandonament. El riu antany devastador
és un espill del seu temps, en aquest sentit. I tocat de mort pels abusos de la
vida moderna volteja camps i poblacions aliè a les filtracions verinoses que
contaminen el seu voltant; un riu amb esma, malgrat tot, per concloure el camí en
la mar oberta, allà prop dels marenys que marquen la línia entre les tigetes
creixents de l’arròs denominació d’origen valencià i el turisme salvatge que
suporta, de manera estoica, la mar Mediterrània. La catifa de colors, en
qualsevol cas, pren forma des de l’aire, amb pocs illots que romanen erms i
sense herència, amb magraners dispersos que allarguen encara un cicle hivernal que angunieja mentre s'imposa el verd clàssic i robust típic de la primavera riberenca.
El verd sense pàtina de la fulla del caquier |
dimecres, 7 de març del 2018
Magdalena, pilota plena
Aquesta crònica arriba un poc tard, és cert. De
fet, la partida que ressenye es va disputar dilluns passat amb motiu del dia
gran de les festes de la Magdalena de Castelló de la Plana. Malgrat això, no es
pot obviar, ja que en termes generals va ser magnífica, per descomptat a l’altura
d’un club pilotari que ha fet trenta anys i que passa per ser un dels més
actius de les comarques septentrionals del País Valencià, amb més de 100 socis
i més de 50 xiquets convençuts de les bondats i els beneficis del joc de pilota
i de les modalitats més arrelades a Castelló, això és l’escala i corda, el
frontó i el trinquet amb frares.
La partida enfrontava les dues primeres espasses
del món professional, Soro III i Puchol II, i a pesar de l’oratge enrarit i de
jugar-se en un d’aquests flamants trinquets construïts, sense massa criteri,
als afores del nucli estrictament urbà, va congregar una bona quantitat
d’aficionats. Un recinte que gairebé es va omplir i que també va acollir un
concert previ del cantautor, o xarrautor de la Ribera, Toni de l’Hostal. Cal
destacar, en aquest sentit, la seua cèlebre peça Els pililotaris, sens dubte un títol mordaç i humorístic que al
marge de qualsevol disquisició popular, representa com cap altra el poder i la
força dels jugadors d’avui, homes bragats i plens de poder que ho donen tot en
forma de colps de bragueta i rebots inversemblants. Perquè sí, perquè això és inqüestionable. Sobre la canxa de la
Plana es plantaren quatre titans de l’escala i corda alts i ben fornits,
capaços d’alçar tones i d’estar més de dues hores jugant a ple rendiment, amb
un resultat final de 60 per 30 a favor dels rojos, és a dir, a favor de Soro i
Salva de Massamagrell, que al remat estigueren més ben compenetrats i més
sòlids que els seus oponents.
Poc, per això mateix, li queda per demostrar a
l’actual número u, un pilotaire que pega, sí, pega, però que ho fa com ningú,
amb una força descomunal que, en ocasions, en moltes ocasions, és impossible de
doblegar. Juga, darrerament, aquest pilotaire, sense complexos, sense cap
necessitat de demostrar res perquè ja ho ha demostrat tot al llarg de tota la
seua carrera esportiva. Un pilotaire alliberat, sí, de veres que sí. O almenys
tal és la impressió que desprén quan resta les pilotes, amb un dau terrible,
sempre ben col·locat. I a més a més, molt ben acompanyat per Salva, un mitger
veterà i astut, amb varietat de recursos i amb més quinze, ara per ara, que
Bueno, el mitger de Meliana que cobria Puchol II i que no va resistir les
garrotades incessants de la parella roja.
Tres quarts d’hora. Tres quarts! Això va durar un joc en l’equador de la
partida, quan el marcador reflectia un 25 per 40 per als rojos. El joc se l’adjudicaren
Puchol i Bueno, en efecte, però va ser tal el desgast i tan brutal l’intercanvi
de colps, que en 30 es van quedar tots dos, sense opció de retallar més
distàncies a un Soro i un Salva que es
mostraren sempre contundents i sense vacil·lacions de cap mena fins a la finalització
de la partida. “Aquest és un trinquet pesat”, deia el rest de Massamagrell en
la conversa posterior. Però hi tornarà. De ben segur que ho farà, perquè anar a
Castelló sempre és reconfortant. I si és en Magdalena, amb un trinquet ple i
entremig d’un clima festiu, més encara. Fins a l’any vinent, per tant. I
enhorabona pels trenta anys de treball del club pilotari de la capital de la
Plana. A continuar lluitant!
Article publicat a Pilota Viu
Article publicat a Pilota Viu
dissabte, 10 de febrer del 2018
CÓRRER SENSE POR (Sembra llibres). Giuseppe Catozzella
No esperava trobar-me amb una
novel·la així, de veres que no. I per això mateix, la valore molt més del que
em pensava en un principi. Un retrat cru i sense filtres del que suposa la vida
en certes parts del món, a Somàlia més concretament, allà entre camins polsosos
i edificis derruïts per les marques de morter. I entremig, un somni, la d’una
atleta que es deia Samia Yossouf Omar i que va morir l’any 2012 tractant d’arribar
a l’illa de Lampedusa (Itàlia). L’objectiu final: Londres, és a dir, els Jocs
Olímpics que l’havien de consagrar com l’heroïna africana per excel·lència, el
referent de les dones musulmanes que lluiten per salvar-se de la misèria, el
menyspreu i les guerres entre clans. Així de trist. Terrible. La novel·la rep
el nom de Córrer sense por, sens
dubte una bona descripció d’una història redona però evidentment dramàtica,
sense cap concessió al romanticisme nostàlgic. Un no abandona el seu país
perquè vol, sinó perquè no té més remei. I Samia arriba a aquesta conclusió tot
just després de participar en els Olimpíades de Pequín l’any 2008, tot just
després de saber que el seu propi germà havia assassinant son pare, l’aabe, a qui ella qualifica com l’autèntica
Somàlia. –“Estava malgastant el temps. Ja havia desaprofitat prou anys i forces
en un lloc que no em volia. I no perdia cap ocasió per recordar-m’ho,
obligant-me cada dia a cobrir-me de vergonya i suor, i a suportar les pitjors humiliacions,
pel carrer, a tot arreu-.”
I aleshores és quan l’esperança de convertir-se en la campiona dels 200 metres per davant de la totpoderosa jamaicana Veronica Campbell-Brown, es converteix en una lluita per la supervivència més absoluta, en l’exemple més palmari del que el món occidental no vol veure ni en pintura, en el que molts africans anomenen el Viatge, així en majúscules, una travessia per Etiòpia, Sudan i el desert del Sàhara. I així fins arribar a Trípoli, capital de Líbia, l’últim escull per tocar Europa i deixar enrere tota una vida de sacrificis inhumans. El món està mal repartit, és una obvietat. I mentre molts de nosaltres vivim còmodament instal·lats en les nostres llars i gaudim del que se suposa que és la felicitat occidental, molts altres s’aferren a la llibertat agombolats, per exemple, en un jeep ple de vòmits, a cinquanta graus, entre plors d’infants i plors d’impotència i desesperació; entre iots carregats de carn humana explotada pels traficants de persones, entre ones mediterrànies que amenacen de tombar una tripulació espantada per l’horror i una més que previsible mort. Perquè molts moren, clar quer sí. I els seus cossos reposen allà on caigueren, sense honors i amb el cel com a únic testimoni del seu traspàs. Algunes morts són conegudes, és cert, i fan la volta al planeta. Alimenten, de fet, els desitjos de canviar el camí destructiu i injust al qual es veuen abocats com a immigrants en alguns casos i com a refugiats en alguns altres. Algunes altres, en canvi, la gran majoria, passen desapercebudes. I aquest n’és el drama. I mentrestant, asseguts feliçment en el sofà passem les pàgines d’un relat que per desgràcia no és ficció, simplement és el pa de cada dia per a milions i milions de persones. No ho entendrem mai. El desequilibri, la injustícia. L’horror.
I aleshores és quan l’esperança de convertir-se en la campiona dels 200 metres per davant de la totpoderosa jamaicana Veronica Campbell-Brown, es converteix en una lluita per la supervivència més absoluta, en l’exemple més palmari del que el món occidental no vol veure ni en pintura, en el que molts africans anomenen el Viatge, així en majúscules, una travessia per Etiòpia, Sudan i el desert del Sàhara. I així fins arribar a Trípoli, capital de Líbia, l’últim escull per tocar Europa i deixar enrere tota una vida de sacrificis inhumans. El món està mal repartit, és una obvietat. I mentre molts de nosaltres vivim còmodament instal·lats en les nostres llars i gaudim del que se suposa que és la felicitat occidental, molts altres s’aferren a la llibertat agombolats, per exemple, en un jeep ple de vòmits, a cinquanta graus, entre plors d’infants i plors d’impotència i desesperació; entre iots carregats de carn humana explotada pels traficants de persones, entre ones mediterrànies que amenacen de tombar una tripulació espantada per l’horror i una més que previsible mort. Perquè molts moren, clar quer sí. I els seus cossos reposen allà on caigueren, sense honors i amb el cel com a únic testimoni del seu traspàs. Algunes morts són conegudes, és cert, i fan la volta al planeta. Alimenten, de fet, els desitjos de canviar el camí destructiu i injust al qual es veuen abocats com a immigrants en alguns casos i com a refugiats en alguns altres. Algunes altres, en canvi, la gran majoria, passen desapercebudes. I aquest n’és el drama. I mentrestant, asseguts feliçment en el sofà passem les pàgines d’un relat que per desgràcia no és ficció, simplement és el pa de cada dia per a milions i milions de persones. No ho entendrem mai. El desequilibri, la injustícia. L’horror.
dimecres, 31 de gener del 2018
Centre comercial
Aparador resum d'un centre comercial qualsevol |
En efecte, hi hagué un temps que
als pobles no hi havia centres comercials. Dit així, pot parèixer un tant
agosarat, però sí, és cert. El que governava els pobles eren les botigues, les
botigues de tota mena, des de les tradicionals parades de fruita i verdura fins
a les més refinades drogueries. I pel camí, un tracte familiar que fins i tot
establia vincles fraternals que situaven l’establiment en qüestió com a
referència indiscutible davant altres opcions de compra. Però avui no, avui
predomina una altra mena de comerç. O de negoci, per a ser més exactes. Avui,
qualsevol que vulga llaurar-se un futur en el món del sector terciari, ha
d’establir-se en un centre comercial. I a més a més, ha d’estar integrat en una
marca, en una marca arrecerada sota el paraigua d’una elit empresarial i que
compte, evidentment, amb un renom i una projecció internacionals. Una marca de
prestigi, si més no. O almenys, del que alguns consideren prestigi. En
qualsevol cas, que sone bonica, o que sone en anglès, això com a mínim,
qualsevol cosa a fi d’enganxar-se al progrés, el concepte per excel·lència que
esborra, cada vegada amb més voracitat, les empremtes del nostre passat més
immediat, d’un temps no massa llunyà on l’entreteniment diari contenia també
una dosi necessària d’avorriment. Clar que abans no hi havia franquícies, ni
multisales de cine, ni restaurants agrupats sota l’aixopluc del fast food. Un èxit rotund. Una maniobra
de llibre del capitalisme salvatge que ha fet realitat l’axioma de la felicitat
feta consum. I a les proves em remet: un es pot passar tota una vesprada en un
centre comercial sense cap altra distracció que no siga la de gastar. I així
successivament. La bona qüestió és no perdre el fil de les modes i les noves
tendències. Així que no, en efecte, abans als pobles no hi havia centres
comercials. Però avui, sí. I el més dramàtic és que els qui permeten aquestes transformacions
denominació d’origen occidentals no pareixen tenir cap altra alternativa per a
guarir l’ensopiment general de la població; un producte, el dels centres
comercials de nova creació, que es ven al personal com si es tractara de la
quinta essència de la gestió d’un ajuntament. Encara sort que algun polític ho
admet. És a dir, que admet que no hi ha alternativa: -o açò o estàs fora, diuen.
Fora del mercat i de les tendències actuals, supose. Però fora, al cap i a la
fi, amb tot el que comporta aquest concepte en el present. S’agraeix,
almenys, la franquesa. Perquè al remat, les coses són com són. Crues.
Mentrestant, els pobles han passat a ser mers apèndixs de la capital, una còpia en miniatura i amb algú que parla en valencià. Estrany és el poble mitjanament gran que no compta amb un
centre comercial. Molt estrany. En qualsevol cas, l’eslògan és clar: "Ahir, auditoris. Avui, centres
comercials". Al capdavall, un bon indicador de l’era del consum desaforat i el temps perdut
sense cap tipus de profit. I a tocar de casa, per a més inri. Quan jo era menut, Nuevo Centro, a
València, era el súmmum. Ara no sé què serà, però és clar que ja no és novetat,
sinó simplement un més... Que el ritme no pare, doncs.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)