La qüestió és allargar el xiclet, o com es diga, esprémer
el suc, per exemple, però el cas és que almenys des del punt de vista comercial,
la tàctica funciona i posar-hi fre no té cap sentit, menys encara en un món tan
dominat pel capital i l’estultícia. Cap ni un. És més, això mateix, posar-hi
fre deu ser quelcom així com una ingenuïtat, o una ximpleria, o fins i tot una
temeritat pròpia d’algun idealista. Un pastís suculent és el que és, en
definitiva, perquè en general la gent hi acudeix en massa i pocs són els qui es
resisteixen a no caure en el parany. Pocs. Certament, molt pocs. Així que allà
vaig amb una opinió que, d’alguna manera o altra, té la sana intenció de
tranquil·litzar les consciències i fer oblidar que un dia, alguns vam
contribuir a l’èxit en taquilla de versions i seqüeles cinematogràfiques infames
com ara The Batman i Jurassic World, Dominion. Infames, he
dit. Perquè aquesta és la realitat. Ni l’una ni l’altra paguen la pena. I a més
a més, són llarguíssimes. Tan llargues que jo mateix vaig trencar una mena de
regla no escrita en el cinema segons la qual tinc prohibit mirar el mòbil a
meitat d’una projecció. Però res. Com no fer-ho! The Batman és un nyap. I l’última entrega dels dinosaures, doncs
també. Un nyap i mig. I en tals circumstàncies, no és d’estranyar que els
cinemes perden el seu atractiu i també allò que els fa bategar, el públic
fonamentalment, que a poc a poc abandona les sales perquè es nega a perdre
diners de manera absurda i perquè les corresponents plataformes televisives possibiliten,
de seguida, el fet de no haver-se’n de gastar més, de diners, amb borles, coca-coles
i sopars en franquícies de menjar artificial, altrament dit fast food. Així va el món, en qualsevol
cas. Consumisme pur i dur. Tanmateix, he de confessar-ho: jo hi confiava.
Confiava, per exemple, que aquella nissaga de dinosaures de cartó pedra iniciada
per Steven Spielberg allà per l’any 1993, tinguera un colofó a l’altura de les
circumstàncies. Però no. Res més lluny. La cosa és tan roín, tan decebedora i
tan descarada que no paga ni la pena de ser comentada més enllà de la paraula
que la defineix: seqüela; que és, si més no, la clau del cinema actual. I potser
també, el recurs més fàcil per omplir unes sales de cinema que apuren els seus últims
dies de glòria entre pel·lícules d’animació infantils i productes d’artifici sense
suc ni muc, com és el cas. Feia temps, en aquest sentit, que no veia una sala
tan plena. I no sé. Desconfiança absoluta, ja que el missatge que se’n deriva
no és gens esperançador. Tot el contrari: esperem-nos el pitjor, perquè de ben
segur, la broma, o el negoci, encara no s’ha acabat. És a dir, que en vindran
més, de seqüeles, de dinosaures o de rates penades, és igual. Més o menys com
sempre. I fidels tan sols a una cosa: les butxaques. És per això que, ara i
ací, em venen a la memòria altres exemples antològics que, si bé han caigut en l’embruix
de la nostàlgia i d’aquells meravellosos anys vuitanta, no deixen de respondre
al mateix esquema d’estratègia comercial: Gremlins,
Back to the future, Karate kid,Ghostsbuster’s... I tantes altres que, en el seu dia, van esprémer
el suc de l’èxit fins a extrems molt poc saludables però capaços de fer-nos
veure, amb els anys, que, en essència, sempre és el mateix, sempre el mateix.
Una repetició darrere d’una altra. O una conseqüència, ben mirat. De fet,
seqüela significa això, precisament: conseqüència. El problema és que mai ens
diuen de quina classe. Sovint, nefasta. Però tant fa. Mentre en prenem
consciència, la bola no cessa de girar. The
Batman i Jurassic World. En fi.
Sense més comentaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada