No sé fins a quin punt la imatge té interès, desfasada per complet en un món dominat pels mitjans digitals i pels corrents d’opinió de les xarxes socials, però sens dubte, crida l’atenció, en primer lloc perquè ja no és gens habitual; i en segon lloc, perquè precisament per això, pel fet de no ser habitual, un pensa en el temps perdut pel quiosquer a fi d’ordenar la premsa i classificar-la segons el seu criteri, o segons les prioritats dels seus compradors, que també pot ser, ningú diu que no. La cosa té mèrit, ausades que en té. Tanmateix, ja fa temps que no m’explique la qüestió de la premsa en paper. Resisteix, sí, però no com una rèmora d’altres temps, ni com un exemple d’estoïcisme popular o empresarial digne de ser mantingut en un present devorador, no, sinó com una mostra claríssima de servitud a l’amo, que és molt diferent i, al mateix temps, és clar, molt lamentable. Un, per tant, es planteja algunes qüestions, tan lògiques com depriments: per què uns mitjans reben més ajudes que uns altres? O, fet i fet, per què unes empreses privades reben ajudes? No és comprensible pensar que un mitjà de comunicació privat que sobreviu gràcies a les entitats públiques, acabarà informant d’una manera parcial? No és evident, això? Ens prenen per idiotes o què? On queda, d’altra banda, el paper de la llengua pròpia? Els mitjans incorporen continguts en català perquè s’ho creuen o perquè cobren si ho fan? Ho fan, en realitat? En fi, es tracta de preguntes tan elementals que, al remat, no mereixen ni ser analitzades més enllà de la imatge en si que acompanya aquest text, on també hi ha revistes, per sort, que paguen molt la pena. I és que, almenys, la imatge, doncs això, és costumista, quelcom així com les cabines telefòniques que encara es deixen veure en alguns racons o com els cines de poble que apuren els seus últims hàlits de vida reconvertits, en el millor dels casos, en centres culturals o sales de museu. O com tot el conjunt de textos d’aquest blog aixoplugats sota l’etiqueta costums que s'acaben. Perquè aquesta, i no cap altra, és l’única cosa que importa en un costumari que va camí de fer quinze anys. Quinze anys! Que quin és el secret? No hi ha secret. De vegades, o gairebé sempre, el que compta és fer el que un considera convenient, o altrament dit, el que compta és fer el que a un li dona la real gana. Amb respecte, això sempre. Però sense por. No n'hi ha més...
diumenge, 27 de març del 2022
dimecres, 23 de març del 2022
EL CANT DE LES GRANOTES, Onada edicions
dissabte, 19 de març del 2022
Coets
dimarts, 15 de febrer del 2022
Arròs i fang
diumenge, 23 de gener del 2022
Ones concèntriques
Calmes de gener. Foto: Noe Domenec |
Darrerament, li faig moltes
voltes al fet mateix d’escriure. I, sovint, sempre arribe a una metàfora molt
bonica que vaig trobar en un text de Gianni Rodari i que porta com a títol ‘La
pedra a l’estany’. És molt significativa. I, bàsicament, gira al voltant de les
ones concèntriques que genera una pedra en xocar contra la superfície plana de
l’aigua mansa. Així, de la mateixa manera que un element, en aquest cas una
pedra, comporta unes ones i un moviment circular que en depèn, també les
paraules d’un text estan íntimament relacionades amb una paraula primigènia que
dona sentit a tot allò que se’n deriva. Perquè, en essència, en això consisteix
un text. Una idea. I a partir d’aqueixa idea, tota la resta. L’altre dia, hi
pensava. Perquè, ves per on, tinc la sort de treballar en un centre que està
envoltat d’aigua. Per un costat, l’Albufera. Per un altre, la mar. I jo, al
bell mig. Tot quiet i harmònic com una bassa d’oli, com sol ser habitual sempre
que es produeix aquest fenomen natural, i per a mi meravellós, que dibuixa magníficament
la calma de gener, o altrament dit en plural, les calmes de gener. Feu-ne la
prova, per això. Penseu en una paraula, la que vulgueu. O en un concepte. O en
una expressió. O jo què sé, en qualsevol cosa que us ronde. I establiu-ne
connexions. Aleshores, el llenguatge girarà com una espiral i tot agafarà un
sentit. Em ve al cap, per exemple, el meu pròxim llibre, la paraula primigènia
del qual és ‘aïllament’. De sobte, aquest terme em duu a un camí de descoberta,
de fugida, si ho preferiu. I la fugida em fa capbussar-me en un entorn
abandonat, despoblat, envoltat de natura verge, de vegades idealitzat, de
vegades, simplement, desatés. I aleshores, tot pren una forma i un sabor
determinats. I un es deixa guiar per les sensacions que li provoquen els
elements circumdants, no sé, la densitat del bosc, l’aigua que corre pel llit
del riu o que goteja per les roques humides com a conseqüència del desgel. Neu
i fred. I els animals que se senten atrets i estretament vinculats als canvis
de l’ecosistema que els acull. Exposats, sense contemplacions, al cicle de les
estacions. I el cant dels ocells, i de les granotes, i dels animals salvatges.
I de tot. Un recorregut que obri unes portes que, en principi, pareixien
tancades, però que en realitat, sempre estaven obertes, com una metàfora de la
vida que passa i que, massa sovint, no atenem per una qüestió de temps, o de
peresa, o jo què sé, per una qüestió relacionada amb els inconvenients de modernitat:
el materialisme, l’ací i l’ara, el resultat immediat. No costa res, en
definitiva, fer que el temps siga realment nostre, sense que ens importe, en
absolut, si això és rendible o no. I és que, qualsevol cosa, ni que siga un
moment de pau o d’avorriment enfront de la mar calmosa, pot resultar fantàstic
si ens proposem que això també forma de la vida i la inspiració. I a més a més,
és gratuït. Forma part, si més no, de la llibertat que mai ens podran
arravatar.
Secretari

- Secretari
- Sagunt, País Valencià
- La gran majoria dels escrits d'aquest blog giraran al voltant del poble en la seua màxima expressió, entre aquell conservador de costums i tradicions i aquell altre disposat a deixar-se dur per les pedres del camí, gent en definitiva tocada i farcida d’experiències múltiples. És un espai de reflexió que naix de la realitat dels nostres carrers i la vitalitat minvada del nostre benvolgut entorn, la Mediterrània, les cases de teules i els esperits més dispars, de la gent honrada, treballadora, submisa, innocent i fins i tot de la cruel; de tots aquells que en algun moment donat de la seua rutina diària han percebut les actituds i els sentiments malsans que el proïsme ens sol vendre per costum: la falsedat i la hipocresia, els autèntics danys d'aquesta terra.