Anit, mentre tots dormien, quan
un altre dia d’aquesta quarantena infame cloïa definitivament donant pas al
silenci inquietant que impregna tot l’ambient, la vaig tornar a veure. De bell
nou. I res va aconseguir que em dormira, amb els ulls clavats davant del
televisor: ni les tres hores de metratge, ni tampoc les escenes que en un
principi semblaven llargues però que, en realitat, se’m feren curtes, com
sempre per altra banda. Tot un clàssic això. Em sol passar cada vegada que veig
aquesta pel·lícula. Una pel·lícula eterna i efímera, al mateix temps. Una
pel·lícula sensacional, de fet, de les meues preferides. Dramàtica, sí, però
per damunt de tot una història d’amor i, sobretot, també, un cant a l’amistat. The deer Hunter, que en castellà fou
traduïda com El cazador, del director
Michael Cimino. Tendresa, tensió i tragèdies personals. I de fil conductor la
història de tres amics que treballen a una fàbrica d’acer situada a Clairton (Pennsilvània)
i que s’allisten a l’exèrcit per anar a la guerra de Vietnam. Herois de la pàtria
mai convenientment reconeguts. Però el que en un principi són només dubtes:
tornarem? no tornarem?; a poc a poc es van transformant en un torrent de certeses
de conseqüències insalvables per als tres, no debades la seua vida ja no
tornarà a ser la mateixa una vegada conclòs el seu periple pel conflicte
bèl·lic, per bé que el treball, les cerveses i les caceres de cérvols i cabirols
per les muntanyes els servisquen de via de desconnexió. I així doncs, el seu
dedins particular acaba dibuixat a la perfecció: un, el fort, torna de Vietnam
d’una peça, sí, però psicològicament esgotat i turmentat; un altre, el feble,
torna fet a miques i és reclòs en una residència de veterans de guerra; i l’altre,
això és l’intel·ligent, no torna, directament. Roman a Vietnam jugant-se la
vida amb aquest joc macabre de la ruleta russa, guanyant quantitats indecents
de diners. És clar que això no és res. Entremig, hi passen moltes altres coses.
Un inici magnífic. Un cos espectacular. I un final que almenys m’ho pareix, dels
més durs i alhora dels més bonics que haja pogut veure mai, sempre ben
acompanyat per una música d'Stanley Myers que ens condueix, paradoxalment, cap a tots els
conceptes enfrontats a la pel·lícula: la tristesa i l’alegria, el drama i la comèdia,
la felicitat i el plor. Una obra mestra, de les meues preferides, insistisc. Sens dubte. Així
que mireu-la si podeu ara que els dies es fan més llargs i la quotidianitat
roman confinada entre les quatre parets de les nostres llars. Us la recomane fervorosament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada