Un llibre que us recomane amb molt de gust |
Sens dubte, la proliferació
en temps de crisi de les cases on es pot vendre or a canvi d’ajustades ofertes
econòmiques remet a les cases d’empenyoraments d’antany, espais més o menys habituals
en les ciutats grans i mitjanes que si no han passat a la història és perquè, en
el fons, el personal d’aquestes terres, i de tot arreu, ha continuat perpetuant
els mateixos pecats de sempre, bàsicament gastar per damunt de les seues
possibilitats reals i invertir en afers de dubtosa honestedat, bé siga en el
fantasma immobiliari, bé siga en l’apartat purament material: cotxes, or i
martingalades diverses. El problema, és clar, ha arribat quan els duros s’han esfumat,
quan tot plegat la vida d’aquell que presumia de ric i anava sobrat d’ostentació
s’ha transformat en un reguerol de deutes i merders que sovint ha conclòs, i
això és molt valencià, a les cases en qüestió, allà on la discreció regna
gairebé per decret i allà on les mirades tafaneres dels veïns són més
humiliants que la pròpia ruïna del que hi entra a empenyorar qualsevol cosa.
Clar que en aquest país sempre quedarà aquella antiga copla utilitzada per
Blasco Ibáñez al llibre Arroz y tartana
segons la qual el que més importa, i el que cal salvaguardar a tota costa, és
la posició, i si és necessari a base d’aparentar el que un no és, per molt que en
realitat siga un mort de fam: arròs i
tartana, casaca a la moda, i rode la bola a la valenciana! Perquè així era
i així es mantindrà mentre l’avarícia i l’egoisme continuen governant. Les
cases on es compra or, de fet, pareixen ser avui un negoci fructífer i recorden,
d’alguna manera o altra, al que Blasco Ibáñez desglossa a la perfecció en el
llibre citat un pèl més amunt: els prestamistes. No són poques, per això, les
referències a aquests tipus de personatges. I valga com a exemple aquest
passatge: [...] Hoy todavía puedes sostenerte, y al ver que te niego los ocho mil
reales, buscarás a doña Clara, esa bruja prestamista, o a otra persona de la
clase y firmarás un pagaré por doce o catorce mil reales. Estás metida en el
barro y no saldrás nunca de él; por más esfuerzo que hagas, te hundirás. Si no
te conociera tanto, te daría la mano; pero no: “una y no más, Santo Tomás”[...] El missatge, si més no, és fàcil d’entendre. I així acaba aquesta
entrada.
Tant de bo que les conseqüències de tanta golafrería siguen capaces de despertar la consciència interior... ...ah, que no n'hi ha de consciència interior?
ResponEliminaAlguna cosa d'eixes, de voler guardar les apariències vull dir, deu haver per ací. Els bars plens,vinga el fallerio, ni una ànima pel carrer en Pasqua,... O la gent tenia molts estalvis o molt d'or per a empenyar...
ResponEliminaCompletem el quadre: també caïnites.
ResponElimina