En el capítol de les sorpreses musicals en valencià, sí que m’agradaria
destacar el descobriment d’un grup de reggae anomenat Candela Roots que amb el seu darrer treball Hungry demostra que el català
avança cap a la normalitat i es consolida en estils allunyats de la protesta
permanent i l’exaltació contínua dels Països Catalans. El fenomen, però, no és
nou. D’un temps ençà, més o menys des de la dissolució d’Obrint Pas, la música
en la nostra llengua ha anat establint posicions i guanyant adeptes des de la
naturalitat. I, millor encara, des de la qualitat, independentment de l’idioma
de les lletres. I això és bo, ja ho crec que ho és. Perquè hi hagué un temps
que aquells que optàvem per la militància lingüística només arribàvem a
escoltar consignes a favor de la independència, missatges ben sabuts que de
tant de ser repetits en els concerts esgotaven i es convertien en un absolut
avorriment. Per sort, ara hi ha un poc de tot. Perquè Candela Roots és només un
exemple, però fet i fet és un exemple magnífic, comandat per una veu ferma i experimentada
que en els escassos vint minuts que dura el treball abans referit, es consagra
com un grup a tenir en compte en l’actual panorama musical. Bé, mot bé, xe. Genial,
diria jo.
Altres assumptes...
▼
dilluns, 26 de desembre del 2016
dissabte, 24 de desembre del 2016
Platja
És l’antiga historieta. I, sovint, obeeix a causes meteorològiques, cas per
exemple d’una gota freda. No per això, s’ha de callar. Perquè fet i fet, és
indignant i, com és natural, hi ha gent afectada que reclama solucions. Es
tracta d’una platja molt particular, antany una platja deixada, de pedres i
bruta, però verge, al cap i a la fi. Paradís dels pescadors, que simplement
accepten, o acceptaven, la seua fesomia. Una platja incòmoda i amb goles sense
depuradores que fins fa relativament poc era un dels darrers refugis valencians
lliures dels especuladors del terreny. Però de sobte, hi arribaren, com sempre,
sense escrúpols, amb tot el seu mostrari de plànols fabulosos sense cap relació
amb la realitat, amb promocions urbanístiques abellidores. Paradís de la
mediterrània. I piscines, i bulevards. I tot. Amb un ajuntament genuflex i
corroït per la desesperació que veia irrenunciable el projecte pel benefici que
comportava, tot plegat per la treva econòmica que li ocasionava la transformació
del seu litoral... I així fins que el temps reordena el tauler. I reclama allò
que li fou manllevat. Desastre assegurat. Solucions que, després de tot, només
accepten la fugida cap endavant. Més inversió, més mesures d’artifici, més
alteracions, reparacions del passeig marítim. Esculleres! Fins que no quede res, fins que
tot l’entorn esdevinga una simple postal de l'estiu esplendorós i no el conega ni la mare que el va parir. Però els turistes no vénen per l'hivern. Una
llàstima que no comproven la seua aportació a l'economia local.
diumenge, 18 de desembre del 2016
Vaiana, Disney i el porno
Moana, una actriu porno italiana |
Molt bonica i interessant la confusió generada pel nom original de l’última
pel·lícula de Disney que s’estrena aquest Nadal: Moana, sobretot en dos països d’arrels mediterrànies com ara
Espanya i Itàlia que han hagut de canviar-li el nom per evitar polèmiques en un
cas i més d’un escàndol en un altre. Perquè una cosa és el país de la pell de
brau, on Moana, pel que es veu, remet al nom d’un perfum registrat per un
establiment. Una qüestió legal. I una altra, ai, és el país del papa, on allò que
en maorí significa oceà o gran extensió d’aigua, allí pren la forma d’una
antiga reina del porno que durant un temps va desplaçar de l’estrellat més picant
a la gran Cicciolina. Pensem, per això, en el glamour dels italians, molt més
acusat que els dels espanyols, tot siga dit de pas, ja que segons pareix, el
nom artístic de Moana, no està pres de l’anglés moan, que significa gemec, sinó efectivament del maorí, amb el significat
abans apuntat, molt poètic i metafòric segons es mire, ‘el racó més profund de
la mar’, això és, el racó més profund d’un actriu que va morir just quan es
trobava en el moment més alt de la seua carrera, consolidada en l’imperi
pornogràfic i amb un cos natural i transparent que era capaç de competir amb
les siliconades i prestigioses actrius de Califòrnia. Una història tràgica, la
seua. Morta l’any 1994 com a conseqüència d’un càncer de fetge, resulta ara
curiós que siga una pel·lícula d’animació la que ressucite el seu legat, tot i
que segons pareix cap responsable de l’empresa Disney Itàlia ha donat cap explicació
sobre les raons del canvi de títol. De vegades, sobren, aquesta és la realitat.
Però benvinguda siga la revelació de tal història. Un al·licient, sens dubte,
per a vore una pel·lícula que es dirà Vaiana
i Oceania en aquests dos països
sud-europeus on res no passa per casualitat. Sempre a l'avantguarda!
A Espanya, Moana ha passat a dir-se Vaiana |
diumenge, 6 de novembre del 2016
Trinquet d'Alzira. Cinc anys després
Curiós i simptomàtic el cas del trinquet d’Alzira (la Ribera), inaugurat a penes fa
cinc anys i amb a penes activitat més enllà de la tradicional partida de Sant
Bernat i els esmorzars que es preparen en el bar, a tot açò molt ben muntat,
d’espais amplis i ple d’imatges d’època amb les quals un pot apreciar el passat
i el present de la pilota valenciana. Poca cosa més, malgrat això, un trinquet
flamant i innovador construït en època de faràndules polítiques i inauguracions
a bombo i platerets. Així de trist. Perquè Alzira ja tenia un trinquet, el té,
de fet. Un trinquet vell i amb les taques evidents de l’oblit, és cert; per a
reformar, també; però un trinquet al bell mig del poble, d’aquells que se’n
diuen amb solera, amb l’inconfusible aroma popular que desprenen les converses
de bar i les partides de xamel·lo.
Panoràmica del trinquet d'Alzira. Foto: Secretari |
Algú haurà d’explicar algun dia els perquès d’una efervescència
constructiva capaç d’alçar trinquets espectaculars sense criteri i buits de
qualsevol significat, apartats del centre històric i endinsats en
fantasmagòrics polígons industrials. No és nova la història del trinquet d’Alzira, no, ni de bon tros. I hi ha tants exemples similars dispersos per les
comarques valencianes que resultaria impossible encabir-los en un text la
intenció del qual era només informar de la primera partida professional que
s’hi disputava des de feia temps: Puchol II i Natxo contra Pere Roc i Pere (60-45). Incert el futur d’aquest trinquet, per tant. Una
llàstima, certament. Perquè en honor de la veritat, la instal·lació és magnífica,
amb capacitat d’allotjar tota mena de partides de renom, adaptada a les
persones amb discapacitat motora, segura i confortable. I a més, amb una visió
panoràmica completa que, sens dubte, permet retransmissions televisives
allunyades dels obstacles tradicionals que ofereix qualsevol altre trinquet. A
excepció del de Montcada, clar, curiosament també envoltat d’aquesta aura de
misteri i hermetisme que caracteritza les obres adjudicades per un govern
determinat en una època determinada. Una llàstima, de veres que sí.
dilluns, 31 d’octubre del 2016
Llarga vida a Puchol II
Segur, contundent i sense deixar cap badall per a l’especulació. Puchol II ja
és el nou rei de l’escala i corda. I malgrat que la partida disputada novament
al trinquet Pelayo de València deixa imatges antològiques, emoció al màxim i un
intercanvi de colps de més de dues hores de duració, el xiquet de Vinalesa, el
fill del mític Puchol, derrota Soro III per 60-50 i es converteix en el nou
campió individual. Inicia, d’aquesta manera, un camí que fa tot l’aspecte de
ser llarg, indiscutible i destinat a les gestes més grans. Perquè sí. Perquè ara
per ara, Puchol II és el pilotaire per excel·lència, un home bragat, elegant i
embolcallat, si més no, per un joc clàssic i de manual que regala colps que entusiasmen
els aficionats, tant als qui el segueixen trinquet a trinquet com als qui el
veuen ocasionalment en les partides d’alta volada. Només un detall: amb
vint-i-cinc anys és, juntament amb Àlvaro de Faura, el pilotaire més jove de la
història a convertir-se en número u. En plenitud i amb tota la carrera per
davant.
A partir d'ara, vestirà de roig, com els grans campions Foto: David Sarasol |
No decep, per tant, aquest xic, no, ni de bon tros. I vist el joc
desenvolupat en la partida més gran de quantes es poden veure en un trinquet,
no hi ha dubte que la pilota l’ha erigit ja com a símbol d’un esport popular
que necessita de referents capaços d’arrossegar gent jove i capaços també de
transformar un joc que no passa, avui, pels seus millors moments. El futur està
en les seues mans, literalment parlant. I ja per començar, Puchol II pot dir que
ha vençut a un pilotaire fortíssim, el millor de l’últim lustre, Soro III, tot
un cavaller que amb trenta-dos anys afronta ara un nou camí on pot, i deu,
donar encara molta guerra, no debades és un jugador amb solera i amb molt
d’ofici, honest i ben preparat físicament. Tocat, en definitiva, per la vareta
dels grans campions. Els pròxims anys diran... Però una cosa és clara. I s’ha
de dir: l’empenta i la bravura de Soro III tenen capacitat de sobra per
reviscolar, braons de ferro d’un jugador sòlid que, sens dubte, demostrarà que
de la mateixa manera que ha perdut una final pot tornar a guanyar-ne una altra.
I sobre la final, què més dir-ne que no s’haja dit ja pels cercles
periodístics que envolten aquesta mena d’envits: Puchol II administra
magníficament l’avantatge inicial de quatre jocs (15-35) i no es deixa superar
en cap moment per l’ànim i el coratge de Soro III, que ho intenta, de veres que
sí, però en cap moment es posa per davant. Ni una espurna de dubte en el rest de Vinalesa, que deu tindre gravada la final que va perdre l’any passat en l’últim
sospir. La clau, al remat, resideix en
el dau cosit que Puchol II dibuixa constantment buscant el pouet de Pelayo i
l’esquerra del seu oponent. I així, amb una precisió mil·limètrica fa un quinze
darrere d’un altre, desmuntant tota envestida del brau dretà de Massamagrell,
un exemple de resistència a pesar de les dificultats d’alçar les pilotes molles
i mig mortes que li arriben a la paret del rest. Resultat final: 60-50. Nou
campió i traspàs de poders. Molt hauran de treballar a partir d’ara les noves
fornades de pilotaires per a destronar Puchol II...
Tot un goig veure l'escala de gom a gom Foto: David Sarasol |
I la galeria! Foto: David Sarasol |
El pare fou un grandíssim jugador de pilota. El fill és el número u Foto: David Sarasol |
La final deixa, al mateix temps, detalls al marge del joc. Es tracta de la partida de l’any, la final del trofeu President de la Generalitat. Però al contrari que l’edició anterior, on Ximo Puig seu a l’escala acompanyat del conseller Vicent Marzà, enguany la principal autoritat política del País Valencià no es deixa veure ni tan sols per la llotgeta de dalt. Una baixa inexcusable que supleixen, de bell nou, el mateix conseller d’Educació i Esports i el president de les Corts, Enric Morera, que haguera assistit igualment atesa la seua condició d’aficionat a la pilota. Com a dada a remarcar queda també la substitució del trofeu de campió. Sense entrar a valorar la bellesa del nou guardó, algú deuria explicar per què el campió ja no rep les magnífiques mans de l’escultor de l’Alcúdia, Manolo Boix. Només és un detall, però confirma el fet que en el món de la pilota passen coses que ningú explica, simplement passen. I punt. Tanmateix, la imatge es deuria cuidar un poc més. No és acceptable, per això mateix, que els feridors no lluïsquen samarreta nova per a l’ocasió, la mateixa que els jugadors, per això; com tampoc que una part significativa de la premsa digital estiga col·locada en el “galliner” de Pelayo, en paraules dels mateixos encarregats de la instal·lació. O que es continue fumant lliurement, tot siga dit de pas. Ai! Tampoc és esperançador que el flamant trinquet de la ciutat de la pilota de Montcada, de major capacitat, no s’òbriga en un dia tan assenyalat. I evidentment, ja per a finalitzar, tampoc és de rebut que el dia de la partida de l’any, si de cas el dia més bonic i simbòlic de la pilota, els valencians continuen sense poder veure en una televisió pública un trinquet ple de gom a gom i en un ambient de gala que esborrona tot aquell que se sent part d’aquest territori, ni que siga per l’orgull de representar un poble menyspreat i arraconat en la perifèria espanyola. Amb plena capacitat, no obstant això, de ressorgir quan se li dóna l’oportunitat.
Article públicat a Pilotaveu i a La Veu del País Valencià
Els mitjans fent el que poden Foto: David Sarasol |
Un nou rei per al futur! Foto: Lluís Llapissera |
dissabte, 8 d’octubre del 2016
Esquerrà
En efecte, ser esquerrà no significa
només simpatitzar amb unes determinades tendències ideològiques, sinó que també
designa aquell que utilitza la mà esquerra en comptes de la dreta, un aspecte a
bastament superat en l’actualitat, però sinònim de subversió fins no fa tant,
sobretot en aquells temps opacs on també la lateralitat de cadascú era
susceptible de convertir-se en una mena de possessió demoníaca que calia
extirpar i corregir. Llarga vida als esquerrans, per tant. I, sobretot, als
testimonis vius que encara arrosseguen aquell estigma tan incomprensible en
aquest present tan globalitzat. Perquè sí, potser els esquerrans continuen sent
avui una minoria arreu del món, potser també continuen patint determinades
inconveniències, principalment materials, però al marge de xicotets detalls,
fan una vida sense gaires impediments, amb total normalitat, entenent, això sí,
la normalitat, com a terme que denota no ser etiquetat com a ésser
esquizofrènic, invertit o sospitós de dur una vida sexual diferent de les
convencions generals. En aquest sentit, particularment sempre m’ha cridat
l’atenció una seqüència de la pel•lícula El nom de la rosa, d’Umberto Eco, en
concret aquella en què el cadàver del monjo Berenguer, trobat mort en estranyes
circumstàncies, és examinat per Severí l’herbolari i el frare franciscà Guillem
de Baskerville. Entremig de la conversa, s’escolen aquestes paraules:
-Era esquerrà, no?
-Sí, sí. Berenguer era invertit en
molts aspectes.
Sort, per això, que ja no hi som a
l’època medieval, sort que almenys per aquestes terres ja no governa cap
dictador analfabet i paranoic capaç de fer efectiva qualsevol teoria
desenfocada de la realitat. Sort que hi ha esquerrans tan famosos com ara
Barack Obama, Messi o, en un àmbit més casolà, el ja retirat pilotari valencià,
Àlvaro de Faura. Maleïda rèmora la que representen aquells que encara avui
escriuen amb la mà dreta quan, en realitat, haurien de fer-ho amb l’esquerra,
si més no la mà dels qui, curiosament, amb l’avanç del temps i els progressos
científics, han arribat a ser considerats més proclius a la genialitat. I tot
això tenint en compte que en el llenguatge literari català, ‘esquerra’ o
‘esquerre’ és l’equivalent al terme llatí sinister, és a dir, sinistre o
personatge funest que duu o presagia desgràcia. Ves per on.
divendres, 30 de setembre del 2016
Marc, campió sub-23 de pilota valenciana
A primera vista, Marc de Montserrat és un pilotari que desperta alguns
dubtes entre aquells que mai no l’han vist jugar, escanyolit, de braços llargs
i allunyat de l’estereotip general dels jugadors de pilota, bragats, amb
esquenes amples i mans de ferro... Els dubtes, tanmateix, s’esfumen a les
primeres de canvi. Perquè a la primera pilotada, només a la primera, un ja s’adona
que, en efecte, les impressions inicials no deixen de ser això, simples i
banals impressions inicials. Una realitat incontestable que demostra que aquest
rest riberenc de 22 anys crescut en els carrers de galotxa de la Vall dels Alcalans
ja va llançat cap a les partides de més exigència professional, amb una carta
de presentació que conté des de rebots inversemblants fins a volees poderoses,
tot passant per unes caigudes d’escala perfectes i una serenitat que s’imposa a
l’evidència, això és que el campionat individual sub-23 se li queda curt.
Res no va poder fer Giner de Murla davant l’empenta d’un pilotari de
primera línia com Marc, faixa roja, evidentment més quallat, protagonista ja de
molts cartells importants i jugador habitual en trinquets com ara el de Sueca
(la Ribera), escenari d’una final individual que va tindre dos parts. La
primera fins el 30-25, amb un intercanvi constant de pilotades que feien
augurar una partida més equilibrada del que cantaven les apostes en un principi:
de cinc, de deu... La segona, amb un Marc segur i un Giner nerviós i incapaç de
fer front als colps de qui ja és, per tercera vegada consecutiva, campió
individual sub-23. Resultat final: 60-35. Ambient animat en una escala amb
nombrosos aficionats de Montserrat i de Murla, amb lliurament de trofeus per
part dels estaments federatius i la sempre agraïda presència de Paco Cabanes
“el Genovés”.
dilluns, 12 de setembre del 2016
EL MÓN AL REVÉS
El premi al millor "medi" de comunicació és, com a mínim, discutible |
Sens dubte, resulta molt simptomàtic constatar la manca de suport i
sensibilitat que té aquest país envers els mitjans de comunicació que més
estimen les seues arrels i la seua cultura popular. L’exemple més palmari i
simbòlic, evidentment, és el de RTVV, però és ben cert que no és l’únic. Pel
camí encara ressonen els ecos de la clausura, amb nocturnitat i traïdoria, dels
repetidors que feien arribar el senyal de TV3 al País Valencià. I pel camí,
també es podrien mencionar molts altres espais radiofònics i, sobretot,
digitals, que han hagut de tancar o desistir en el seu intent d’informar en
valencià pel poc suport rebut per les administracions i la societat en
general. Arribat aquest punt, un podria plantejar-se què hi ha actualment amb
capacitat de connectar amb la realitat lingüística que es viu pels pobles
d’aquesta part de la mediterrània, però prompte se n’adonaria que la llengua
d’Ausiàs March queda lluny, molt lluny, d’igualar-se en drets i en condicions a
la llengua de Cervantes. Bilingüisme? Sí, deu ser això.
A hores d’ara hi ha pocs mitjans de comunicació que utilitzen el valencià.
I en conseqüència, també hi ha pocs que informen en clau decididament valenciana.
Un d’ells és La Veu, que a dures penes arriba més enllà del riu Xúquer; i un
altre, estretament lligat a l’anterior, és Pilotaveu, un digital de pilota sobre
el qual convindria parlar-ne ara que s’ha celebrat per vint-i-cinquena vegada
el Dia de la Pilota a la plaça de l’Ajuntament de València. Convindria parlar-ne,
dic. I molt. Perquè a xicoteta escala és un exemple molt clarivident de la
marginació sistemàtica que pateixen tots aquells que defensen les
manifestacions culturals més genuïnes d’un país tan maltractat periodísticament
parlant. Un digital dedicat íntegrament a la pilota que no és mencionat ni una
sola vegada per les institucions en el dia que es ret homenatge a l’esport
per excel·lència dels valencians, un digital actualitzat i corregit diàriament
que no compta amb més recursos que la professionalitat precària dels seus
treballadors, un digital que malgrat les inclemències ideològiques que pateix,
i els recels, i tot plegat, ja porta gairebé dos anys oferint la més acurada informació
sobre tot allò que es mou pels trinquets, els frontons i els carrers valencians:
notícies, entrevistes, opinions, recursos didàctics, imatges, vídeos
explicatius, calendari de partides,... I tot en una llengua normativa molt
digna i molt respectuosa amb les variants típicament occidentals, lluny de
ratpenatismes i teories divines i ultraterrenals. Total, per a què? Doncs molt
senzill: per a ser ignorats, així de clar i contumaç. Comprove, per això, amb
certa estupefacció que el premi al millor “medi” de comunicació –això de medi
és literal- atorgat en el XXV Dia de la Pilota és per al periòdic Mediterráneo
de Castelló, un diari d’àmbit provincial que només informa sobre el joc de
pilota de tant en tant, amb tot el que comporta aquesta locució temporal per
terres valencianes. De tant en tant, això és, poc. Molt poc. I per descomptat,
en castellà. Un altre exemple de la deferència que les autoritats pertinents
tenen envers la llengua que tant diuen defensar i els mitjans d’àmbit valencià que
tant desitgen impulsar.
La burla és claríssima. I la prebenda també. Perquè, com és possible? El
periòdic Mediterráneo ha dedicat vuit línies a l’esport autòcton en l’última setmana. Vuit, ni una més, ni una menys. Tot un
rècord. Un rècord premiat ara per la Federació de Pilota en el saló de cristall de
l’Ajuntament de València que ni tan sols cap responsable del diari es va dignar
a recollir. I mentrestant, la jornada inaugural del trofeu Diputació de
Castelló de Pilota Valenciana es disputava dissabte passat a Xilxes (la Plana
Baixa) sense a penes estridències informatives, allà on dos dels millors pilotaris del moment, Francés i Puchol II, es
molien les mans sense esperar cap altra cosa a canvi que el reconeixement dels aficionats
de sempre, els qui mai no fallen, els qui de veritat haurien de ser premiats.
Anem anant, per tant. Però com sempre, al revés.
dimecres, 7 de setembre del 2016
SETEMBRE
La mar respira calma aquests dies de setembre, solitud a les acaballes de
l’estiu que saluda els qui es resisteixen a deixar-la entre les pluges i el
fred tardorals. Ai setembre, tan de bo ho
fos sempre, diu el refranyer. I alguna cosa de certa ha de tenir. Un mes de
quietud, queferós això sí, de tornada a la rutina, però amb una mar infinita,
quieta com una bassa d’oli, lliure després del frenesí ocasionat per les vacances
i els passejos marítims a vessar de turistes, i de botigues, i de crits, i de
tot. Les aigües suren càlides en aquesta època, les meduses moren a la vora de
la mar i provoquen el pànic dels pocs xiquets afortunats que encara fan
castells de sorra aliens al calendari escolar i laboral. Molts pescadors s’acosten
a les esculleres amb l’esperança de fruir la quietud. I el cercle perfecte que
dibuixen els ralls tanca l’espiral d’imatges característiques d’aquesta època
on el dia acurta i la nit allarga... Alguns camins de camp recuperen l’alè
després del trànsit incessant de cotxes que han suportat estoicament. Anuncien,
de fet, el seu descans necessari entre marenys i marjals, entre veus autòctones
conscients que l’estiu acaba de bell nou i que només ells, només ells, seran
els privilegiats de gaudir la mediterrània al llarg de tot un any. Setembre és
un bon més, el mes per excel·lència d’aquest raconet del país. El silenci i el
cant de gavines s’alimenten mútuament...
dilluns, 29 d’agost del 2016
VALENCIANS EN EL BARÇA. Paco Alcácer.
Valencians, el que es diu valencians, al Barça no hi ha hagut molts, almenys
en els darrers trenta anys, més o menys des de Cruyff ençà. Ben mirat, l’últim que
hi va destacar fou el que avui és director esportiu de l’entitat barcelonista, Robert
Fernàndez, que era, és, de Betxí (la Plana Baixa) i que va jugar quatre
temporades abans de l’esclat definitiu de l’anomenat dream team. Des de
llavors, poca cosa, molt poca cosa. Si de cas, Guillermo Amor, que era de
Benidorm, però que no sé fins a quin punt tenia consciencia de pertànyer al territori
lingüístic que va de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar. Anteriorment, hi
havia hagut el cas de Pitxi Alonso, davanter exquisit de Benicarló (Baix
Maestrat) que després de la seua època com a jugador (1982-1986), va
retransmetre durant molts anys, i amb gran professionalitat, els partits del
Barça per la TV3. Llevat d’aquests exemples, tanmateix, el desert. València, el
País Valencià, en general, mai no ha comptat molt per a la veïna Catalunya,
i el futbol, per a què enganyar-se, tampoc no n’ha estat una excepció. És per això
mateix que amb la recent incorporació de Paco Alcácer (Torrent, l’Horta) a l'equip blaugrana, arriba
una nova oportunitat de tombar aquesta barrera invisible entre veïns que molts no hem
acabat d’entendre mai. Perquè és cert que Alcácer serà el suplent dels titulars,
Messi, Suárez i companyia; que ho té molt complicat i que, potser, l’experiència
acabarà resultant un trampolí per a viatjar, en temporades següents, cap a
altres lligues. Però al marge d’aquestes circumstàncies difícils però acceptades
pel jugador, també hi ha altres debats. En primer lloc, el romàntic i propi d’aquest
blog, això és, un valencià en el Barça, amb tot el que això comporta pel que fa
a l’enfortiment de la identitat i els lligams compartits, que a mi,
particularment, m’apassionen, i molt. En segon lloc, un de més preocupant: la defenestració total d’un club històric com el València CF, on els jugadors emblemàtics
i amb una càrrega sentimental més forta per als aficionats, se’n van sense
pensar-s’ho a penes veuen un poc de llum. I per últim, un tema de reflexió
personal però que, ara, precisament, m’ha vingut al cap de bell nou, un tema
que ja fa anys que em pregunte i que pose sobre la taula ara que el millor
jugador valencià residirà en el club símbol de Catalunya per excel·lència. El següent: per
què els jugadors valencians no juguen en la selecció nacional catalana? No deu ser fàcil per a un valencià, sens dubte, però hi ha
exemples, alguns molt propers. Sense anar més lluny, la selecció d’Euskadi, on
juguen navarresos i també futbolistes procedents de l’Iparralde. És evident, per això, que amb Alcácer en el Barça, algú podria oferir tal possibilitat. Alguns, de fet, se n’alegraríem molt, més encara considerant la postissa selecció valenciana i
també l’actual situació del València CF, sense jugadors de la casa més enllà de
Gaià, que se n’anirà de Mestalla també només tinga una bona oferta. Aviats estem! Bon vent i barca nova,
doncs, Paco Alcácer. I que siga per molts anys, tot per continuar escrivint
la trajectòria i els triomfs dels valencians en el millor club del món, el
Barça. Malgrat que això pese a molts.
dimecres, 10 d’agost del 2016
Aupa Txomin!
Un passa Pamplona i comencen a assaltar-li estampes a les quals no està
avesat. Valls frondoses de pins, freixes i roures on s’obrin clars de verd profund
per a un ramat que pastura i alimenta les bones gents que poblen les xicotetes
viles disperses entre camins i rius d’aigua freda i transparent. Un goig
assaborir l’olor de la terra humida i escoltar converses indesxifrables en la
llengua més antiga d’Europa, l’euskera. Terra fraternal. Oculta i misteriosa.
Un lloc especial per a perdre’s que estima les essències de la vida rural
perdudes pel canó del temps: les vaqueries, els caserius dedicats a la
producció de llet i formatge, l’encant popular dels esports tradicionals, un compromís
palpable amb el sabor popular que es transmet de generació en generació... Un
entra de seguida a formar part de tal paradís. Simplement es deixa guiar pel
senderi de la identitat i s’endinsa pels viaranys mitològics d’una cultura que
ha sabut perdurar a pesar del progrés i el setge de la globalització. Per un
costat la vall de Basaburua, per un altre la vall d’Aralar, el santuari, les
coves... I un poc més amunt la vall de Baztan, fronterera amb França, recer de
bruixes i contes llegendaris. Entretant, festes, partides de pilota
basca i jocs genuïns que els més menuts aprenen a l’escola a fi de
perpetuar-los en el futur més immediat. Troncs forts i resistents que denoten
una puresa i una autenticitat conservada a colps de destral. Aupa Txomin! exclama el públic present
en el frontó, centre neuràlgic de cada un dels poblets que es perden per la
conca del riu Larraun, en ple cor d'Euskal Herria...
Frontó de pedra |
Leitzalarrea |
Plaça de Leitza |
105 grams de pilota |
S'entrenen des de menuts! |
Aizkolaris |
diumenge, 17 de juliol del 2016
Prohibido blasfemar
L'expressió,
o més prompte la consigna, és en castellà: “Prohibido blasfemar”; i
pràcticament ja no és norma en cap
trinquet llevat d'aquells que fan, de tant en tant, d'escenari d'alguna sèrie
televisiva. Durant un temps, tanmateix, el cartell estigué present en tots els
trinquets, sense excepció, i d'alguna manera o altra, certificava l'estigma que
arrossegaven els pilotaris i també els aficionats que s'hi congregaven, pel que
es veu acostumats a maleir Déu després de veure errar una pilotada al jugador
de torn. Aleshores, tenia molta vigència aquell refrany tan valencià que diu
allò dels pecats de la gola, nostre Senyor els perdona, cosa que en certa
mesura atenuava la blasfèmia i, en gran part, també la justificava. En alguns
casos, fins i tot, hi havia qui la interpretava a la seua manera a fi de no ser
amonestat. És per això que no he pogut evitar d'aportar, ara i ací, una
anècdota magnífica recollida en un opuscle titulat Els trinquets de Sagunt
segons la qual un jugador de les Valls anomenat Sevilla pronuncià la següent
frase per a sortejar la prohibició: Me cague en el cordonet que baixa per la
corriola que serveix per destapar la cortineta de seda que tapa l'altar de la
Mare de Déu. Senzillament genial, una bona mostra dels recursos
lingüístics, en aquest cas metafòrics, que atresora aquest bell joc de la
pilota valenciana. Un món popular, astut i sorneguer.
divendres, 8 de juliol del 2016
Una pancarta terrible
En efecte, la pancarta és
terrible i deixant de banda la broma que pot suscitar la manca de l’accent en
la paraula “ingles”, sí que caldria remarcar que si aquest és el nivell dels enemics
del valencià en el Baix Segura, és clar que la llengua d’Ausiàs March acabarà
imposant-se no només a Torrevella sinó també a Múrcia! Velles batalles en un territori
on els passos per recuperar la que fou la seua llengua pròpia arriben molt de
tant en tant, si fa no fa cada trenta anys i sempre que governa l’esquerra.
Ara, pel que es veu, el dilema torna a ser una suposada imposició del valencià
en els centres educatius, simplement com a assignatura, -no us penseu!-. I
clar, la reacció està servida, pancarteta i apropiació lamentable d’una paraula
que d’un temps ençà circula en boca de tots aquells que la solen negar quan se’ls
presenta la més mínima oportunitat: llibertat. És a dir, llibertat per als bous
al carrer, llibertat per a l’educació concertada –religiosa- i, per últim, com
conformant la santíssima trinitat, la llibertat d’elecció de llengua. Tot d’una
demagògia grotesca i pròpia d’una gent que si es caracteritza per alguna cosa
és per tot el contrari, per la intransigència més absoluta. Per això mateix, ni
cas, o parlant malament, ni puto cas. Perquè hi ha determinats col·lectius amb
els quals no es pot raonar ni negociar res. Simplement són negats, i només
callen quan se’ls dóna la raó. Arribat a tal punt, per tant, no cal perdre més
el temps. Perquè el debat és molt simple. O s’imparteix valencià en les aules
del sud o no s’hi imparteix. Així que a per totes. El moment és ara.
No siga cosa que alguns continuen reclamant el
ingles sense accent i en una pancarta en castellà. Ai Déu meu!
dilluns, 6 de juny del 2016
Cronista Chabret, una vida per l'educació
Sí que m'agradaria
trencar una llança per un documental fet amb gust i tendresa que
il·lustra magníficament la dimensió d'un dels oficis més bonics
del món, el de mestre. Un documental titulat Cronista Chabret,
una vida per l'educació que,
sens dubte, hauria de començar a rodar per tot arreu del País
Valencià atesa la vigència i la qualitat del projecte pedagògic
pel qual sempre s'ha
distingit una escola arrelada a la comarca del Camp de Morvedre
i al poble en el sentit més general del terme,
l'actual CEIP Cronista Chabret, fet i fet un dels màxims i més
clars exponents del que s'agrupa sovint sota l'etiqueta escola
valenciana. Perquè sí, perquè seria una vertadera llàstima que un
material tan notable i tan ben parit es perdera únicament pels
armaris dels antics mestres i exalumnes del
col·legi sense tenir
la projecció que reclama com a testimoni de la lluita per
l'ensenyament públic, transformador i en valencià, clar
que sí. Perquè
aquest n'és el resum: públic, perquè no n'hi
ha altra,
perquè és l'única manera de permetre l'accés igualitari al
coneixement, sense distincions de cap tipus; transformador, perquè
són molts els xiquets de Sagunt, de tota classe i condició, que
definiren
el seu particular camí de vida després del seu pas per aquesta
escola; i en valencià, perquè en un principi foren poques, molt
poques, les escoles d'aquest
territori que apostaren per
un programa d'immersió lingüística tan necessari
fa trenta
anys i tan necessari, evidentment,
en aquests temps de progrés
i supremacisme en
la llengua de Cervantes. No és fàcil, gens fàcil, encetar un
projecte educatiu en contra de tot, amb un sistema pedagògic
heretat
del règim franquista, amb alumnes majoritàriament castellanitzats,
sense a penes estructures pedagògiques ni materials dignes,
sense més recursos que la ferma voluntat de canviar la tendència
d'un poble o d'un país massa
avesat a
les derrotes. Heus
ací el fruit de l'esforç i
del treball d'un grup de
mestres, heus ací el creixement d'aquella llavor que ara es
manifesta en forma de documental, de documental dirigit per dos
exalumnes, no ho oblidem! Un futur nou i uns reptes nous per a una
escola de país del segle XXI. Que
continue sent així.
El DVD es pot adquirir a Sagunt:
A cualquier otra parte
Llibreria tres en ratlla
diumenge, 8 de maig del 2016
Un trinquet alternatiu
Potser és la distancia, potser és el temps, potser, i crec que aquest és el
principal motiu, que se m’obliden les característiques d’un poble com el meu,
desarrelat i aliè a qualsevol aspecte relacionat amb la identitat i la cultura
popular. Un poble en el qual mai m’he sentit a gust i que sempre ha optat per
un camí molt allunyat del que jo haguera preferit tenint en compte l’ambient en
què em vaig criar i la llengua que em van parlar. No sé. Segurament aquesta és
la raó per la qual ja fa temps que vaig deixar de viure-hi i vaig donar-lo
totalment per perdut. Segurament. Perquè la veritat és que el meu poble no em representa.
Mai ho ha fet. I això a pesar d’haver crescut entre els seus carrers, haver
jugat entre les seues pedres mil·lenàries i haver treballat entre els seus
camins de camp. Una llàstima, certament. Però així són les coses, què en farem.
El meu poble ben bé podria pertànyer a una altra comunitat autònoma i la trista
realitat és que no es notaria en absolut. Francament tenia un bri d’esperança
que les coses canviaren amb l’arribada d’un govern de caire nacionalista, però
no, com sempre, al meu poble cadascú actua com li ve en gana, sense transmetre
cap imatge de col·lectivitat i gust per les coses pròpies. Un poble dimitit si
del que es tracta és d’enfortir els senyals distintius del país que l’allotja,
clar que per a això ja estan les falles. El trinquet? això què és? En fi... Les
justificacions les deixe al marge, senzillament formen part d’un món polític del qual
no forme part ni tinc intenció de fer-ho. Entre ells s’entenen, però que no ens donen lliçons, per favor. Això no.
diumenge, 1 de maig del 2016
El triomf del substitut
Campions. Sanchis de Montesa, Ricard de Castelló i Roberto d'Alzira |
Ara fa un any, Ricard de Castelló de la Ribera era un pilotari defenestrat
i menystingut, tant des del punt de vista professional com des del punt de
vista ideològic, un jugador apartat de les grans competicions de raspall que
subsistia gràcies a les aparicions més o menys freqüents en el trinquet de la
Llosa de Ranes (la Costera) i l’activitat frenètica que li proporcionava, i li
proporciona, el mitjà que ell mateix va crear, el digital Pilotaveu. Impotent i
amb un punt de negativitat que ratllava la desesperació, el seu era un clar
exemple de jugador solitari que lluitava com podia per superar les adversitats
d’un món de la pilota tancat en si mateix i, per desgràcia, massa avesat a bandejar qualsevol temptativa de dignificació i avanç ferm cap al futur.
No ha estat fàcil el camí de Ricard per ocupar el lloc que li correspon i
que es mereix. No. Ni de bon tros. En un principi, de fet, no figurava ni entre
els escollits per a disputar la XXIII Lliga Professional de Raspall, una
injustícia flagrant que el sepultava encara més en el neguit i el col·locava,
de bell nou, en el llindar de la marginalitat en l’àmbit professional. Un
simple substitut, al capdavall. El substitut, si més no. Incomprensible tenint
en compte la seua edat, vint-i-set anys; i incomprensible també considerant les
seues aptituds com a rest: solvent i ben preparat, amb dos mans com a plats i
un caràcter ben guiat pel sentit comú. I a més a més, fortament compromés amb
la pilota i el poble que l’acull, una qualitat imprescindible per a guanyar-se
l’estima i el respecte dels aficionats però que, malgrat tot, continua sent,
avui, un tema menor i sense transcendència entre les ments que dirigeixen el
canyaret del nostre esport “nacional”. Ridícul, però cert. Ara, proclamat
campió al trinquet d’Oliva (la Safor) contra tots els pronòstics, algú deuria
reflexionar pel bé de la pilota i pel bé dels jugadors més actius, més crítics
i més professionals, com és el seu cas. Perquè aquest n’és el resum, li pese a
qui li pese.
En el recorregut cap a la victòria, evidentment, Ricard s’ha trobat amb dos
pilotaris molt joves però ja plenament consolidats, Sanchis de Montesa i
Roberto d’Alzira, dos autèntiques parets que a pesar dels comprensibles
daltabaixos associats a la competició, han conformat un trio marcat per la
contundència, la seguretat i la confiança mútua, aliè a la pressió ambiental
que augmentava proporcional al ritme de les partides i la marxa cap a la final
contra l'equip més potent d’entre tots, Ian de Senyera, Miravalles del Genovés
i l’incombustible Moro d’Alcàntera de Xúquer. 25 per 15. La partida somiada. El
triomf tan llargament esperat després d’uns anys d’ostracisme que acaben ara tal com van començar, amb una estima fidel a la pilota valenciana i
a tot el que comporta viure per ella i per a ella. Enhorabona Ricard, enhorabona campions!
dijous, 31 de març del 2016
Cruyff
Poc em coneixen aquells que dubtaven que no dedicaria una entrada d’aquest
costumari al mite per excel·lència de tots els barcelonistes de cor, Johan
Cruyff, un gran entre els més grans, el jugador i entrenador a qui molts devem
vesprades glorioses i nits màgiques de futbol que ja mai més no tornaran però
que es mantindran per sempre en la memòria dels aficionats. L’últim romàntic
d’un esport globalitzat i convertit en un espectacle mercantil. Un geni i un
revolucionari les formes del qual causaven conflictes constants en l’entorn
d’un club acostumat a autodestruir-se quan les coses marxen bé i l’equip fa
partits espectaculars. Evidentment, si haguera de triar el moment de màxima emotivitat
del Barça de Cruyff em quedaria amb el gol de Koeman a la final de la Copa
d’Europa del 1992. Un moment històric, talment com el gol impossible de Bakero
contra el Kaiserslautern CF, o com la remuntada històrica davant la Juventus al
Camp Nou, o com les quatre lligues consecutives guanyades, algunes, a última
hora i amb una càrrega de sacrifici molt característica d’un equip històric
embrió de l’actual. Això sense cap dubte. Els culés sabran de què parle. Els
qui hem patit i ens hem alegrat amb el Barça de Cruyff mai no podrem oblidar
algunes de les seues pinzellades més emblemàtiques, com tampoc el fet que canviara dos aspectes essencials: la
tendència derrotista del club i, tot plegat, l’hegemonia de l’etern rival, el
Reial Madrid. Tinc moltes imatges gravades d’aquella època. En destacaré dues:
una molt famosa, la de Cruyff eixint de la banqueta després del gol de Koeman, a
Wembley. I una altra molt amagada. Jugaven el Barça i l’Sporting de Gijón.
L’equip asturià va fer tres gols al Camp Nou, tot un èxit. Però el
Barça en va fer set. Vaig veure aquell partit en un bar del meu poble, en companyia d’un gran amic fins i tot més barcelonista que jo. I la conclusió la posà el cambrer, un
madridista recalcitrant: “Que gran és el Barça, xe!”. No cal dir res més.
dimarts, 23 de febrer del 2016
Pelayo: la partida del dissabte
Aspecte actual de les llotgetes |
Tot un goig retrobar-se
amb el sabor popular i valencianíssim de la partida del dissabte, al
trinquet Pelayo de València, amb l'escala plena, amb les galeries
poblades, amb converses que comencen i mai no acaben, amb el so dels
marxadors, amb la potència i disposició de les noves generacions de
pilotaris, homes sacrificats, un llarg i pesat camí, sovint
menyspreats i poc valorats. 60-45. Sobre les lloses del trinquet,
Marc de Montserrat i Puchol de Vinalesa acaben la partida i enfilen
el camí del vestuari entre les paraules animoses dels aficionats,
entusiasmats pel que han vist sobre la canxa, perquè no es pot dir
cap altra cosa. Ha guanyat Puchol, que vestia de roig, un futur
mestre de pilotaris, elegant, amb molta classe. Ha perdut Marc, que a
pesar de tot, ha arrancat en successives fases de la partida els
aplaudiments de la càtedra. El trinquet, d'altra banda,
mostra l'aspecte de sempre, d'un color blanc castís, amb lleugeres
variacions des de l'adquisició de l'edifici per un nou trinqueter.
Ara hi han posat vidrieres a les llotgetes i també han apujat el
preu de les entrades, 10 euros, preu lògic i normal a tot açò
atesa la bellesa de l'espectacle, la seua duració i la singularitat
de tot plegat. No és car, simplement hi ha coses que cal pagar, més
encara a València capital, on escasseja el joc de pilota, on no tots
són conscients que hi ha un trinquet de l'any 1868 que ha estat a un
pas de desaparéixer, amagat però cèntric, una joia que cal
conservar perquè el futur siga més benèvol amb tots aquells,
jugadors, aficionats, empresaris, que es desviuen per un joc de
pilota mil·lenari i arrelat al poble. Encara. En ple segle XXI.
dilluns, 8 de febrer del 2016
MARE MEUA, EL VALÈNCIA!
Em sap greu, de
veres que em sap greu. Fa uns anys pensava que la situació s’arreglaria amb una
mena de catarsi col·lectiva, amb el València a segona divisió un parell de temporades
i amb temps per a pensar projectes col·lectius, de futur, construint el club
des de la base, amb jugadors de la casa, valencians... Però ara ja no, el
problema no és esportiu, sinó social, un merder en tota regla que porta totes
les traces d’acabar malament. I quan dic malament, dic molt malament. En una
altra època, un 7-0 contra el Barça haguera significat un terrabastall en la
competició diària, un resultat difícil de digerir però limitat únicament a la
parcel·la esportiva, això és un canvi d’entrenador, unes setmanes complicades i
a marxar. Però avui no, no es tracta només d’una pallissa, o de la destitució
de l’entrenador; el problema és molt més greu i va molt més enllà. El problema afecta
tota l’estructura social del club i, evidentment, la part econòmica, amb deutes
astronòmics, obres irresoltes i requalificacions de dubtosa honestedat. Es podrien
establir molts paral·lelismes entre el València i els camins foscos que la política
d’aquestes terres ha seguit durant els darrers vint anys. Per això escric
aquest text, no com a aficionat, que no ho sóc, sinó com a valencià. Tanmateix, les equivalències són fàcils de
resumir: un absolut desastre. Ara, i més val que alguns vagen assumint-ho ja, hi
ha un futur molt negre damunt de la taula del València C.F: la dissolució, així de clar. Per a miracles,
els de Sant Vicent! I quan l’amo de Singapur decidisca que el joguet comprat fa
uns mesos s’ha quedat sense piles, doncs ja se sap, al pou, allà on cauen tots
els fracassats. I aleshores no res tindrà sentit. De fet, ja no el té, ni els
crits indignats de l’afició, ni la reclamació de fixatges cars. En un futur no
estaran Rita o Camps per a dir ‘açò ho pague jo’, ni hi haurà cap altra solució
més enllà d’obeir al qui posa els préstecs, que és un senyor que no parla valencià, ni castellà, sinó simplement la llengua dels negocis... Com que es tracta del València i
la seua afició, potser encara hi haurà algú que quan veja el taüt es pense que
és per a omplir-lo de flors!!! Però el futur està més que dibuixat. Com ha pogut passar? es preguntaran els més innocents el dia del soterrar. Doncs això. Hipocresia total, genuflexió pura i dura. Mare meua, el València!
divendres, 22 de gener del 2016
Solar de Quevedo
L'obra va de bo! |
Ara que Sagunt opta
a convertir-se en Capital Valenciana de la Romanització, crida especialment l’atenció
les obres de rehabilitació que s’estan duent a terme en el conegut com a solar
de Quevedo, ja que qualsevol cosa serà millor que el que hi havia fins ara, un
espai de malesa, pols i vida faunística de diferent consideració. 36 anys,
justament la meua edat. 36 anys en els quals un solar amb importants restes
arqueològiques de l’època romana ha estat oblidat i deixat de la mà de Déu
sense que ningú haja gosat netejar-lo i donar-li un ús diferent al d’un illot
salvatge absorbit per l’urbs saguntina. Una vergonya, en definitiva. Tanmateix,
una vergonya que, per fi, en ple segle XXI, ha iniciat el camí de la dignitat i
l’aprofitament per part del poble, fet i fet, unes obres de remodelació històriques
que, pel que es veu, transformaran l’actual estat de coses en el que era en un
principi: una plaça pública i verda situada a tocar de l’antic circ romà. Per a
alegrar-se, certament. Ara, l’única cosa que queda per exigir és serietat, eficàcia
i il·lusió per retornar al poble un espai que és seu, de ningú més. A la faena,
doncs, que 36 anys d’espera no són qualsevol cosa! Tot al contrari, donen per a
molt. Perquè jo ho he vist, he viscut davant del solar durant molts de temps i,
en conseqüència, tinc gravats alguns detalls que ja formen part de la memòria
col·lectiva de qualsevol saguntí. En la part corresponent al carrer Ordóñez,
per exemple, hi havia un magraner que cada any oferia els seus fruits als
xiquets del barri. Per a collir-ne algun calia enfilar-se per una tanca que
anava deteriorant-se a mesura que l’oblit s’accentuava i les inclemències
meteorològiques la malmetien, la tanca, vull dir. El vent, en aquest sentit, era el seu principal
enemic, i cada tant calia reposar-ne algun tros, clar
cada quatre anys també era aprofitada pels partits polítics per a realitzar la tradicional
i ja desfasada pegada de cartells electorals. Perquè això és com és, una dada a tenir en compte: el solar
de Quevedo tal com ha arribat avui és un dels millors testimonis del període
democràtic, ja que més o menys té la mateixa edat.
Molts anys, massa, massa cartells. Particularment, en recorde un de l’antiga
UPV l’eslògan del qual era Marca un gol
al centralisme, una imatge genial que en aquells temps era més il·lusòria
que altra cosa, no debades el valencianisme era marginal, sense a penes presència
en cap
ajuntament. Per això, quan l’altre dia vaig vore a un dels representants
il·lustres del nacionalisme morvedrí explicar a uns veïns el projecte previst en
el solar de Quevedo, em vaig alegrar. Perquè estic convençut que ell s’ho creu
i que els saguntins també, que açò només és el principi d’una
sincera i merescuda candidatura per a convertir el poble en Patrimoni de la
Humanitat. Ja era hora.
No és un cartell costumista, però és genial |
dimarts, 19 de gener del 2016
Els obstacles de la pilota
Cantó d'una casa a Benifaió (la Ribera) Foto gentilesa de Joaquim Mompó |
Vista la
repercussió social de la pilota valenciana avui costa de creure que fins a
mitjan del segle passat, fóra l’esport més conegut i practicat per aquestes
terres, per davant, fins i tot, del futbol. Sí, heu sentit bé: del futbol, que
no és qualsevol cosa. De fet, eren tants els jugadors i tanta la dimensió
popular entre els valencians que, segons ha estat documentat, hi havia vegades que
en un mateix poble es jugaven partides en dos o tres carrers de manera
simultània, tot donant forma i visibilitat a un joc que evidentment transcendia
molt més enllà de les muralles dels trinquets, sobretot on no n’hi havia. Així
era, certament. Passats els anys, les dècades, tanmateix, aquella esplendor va
decaure, sobretot amb l’arribada dels cotxes, i la pilota acabà encaminant-se
cap a la professionalització i, tot siga dit de pas, cap a la marginació, cada
vegada més allunyada de l’esperit transversal que la caracteritzava. I així
fins a l’actualitat. Perquè a la pilota no es que jugaren els més inclinats a
la pràctica esportiva, no, és que jugaven tots i, en conseqüència, era coneguda
per tots. I per totes, per bé que l’etiquetaren de vici i pròpia de gent de mal
viure. Un fenomen social d’extraordinàries dimensions amb el qual es convivia amb
naturalitat i també amb resignació, no debades, en moltes ocasions, provocava
reaccions irades per part dels veïns dels carrers que acollien l’espectacle. En
aquest sentit, la col·locació de deposicions en el carrer just abans de les
partides era una pràctica habitual, com ara també la utilització d’altres mètodes
més sofisticats que han arribat als nostres dies tot conformant una mena de substrat
de la pilota. Què no dir, per això, d’aquests pegots fets d’obra que s’alineaven
en les parets de les cases i els edificis a fi de dificultar i impossibilitar
qualsevol intent de jugar amb claredat. Sens dubte, un testimoni de la transcendència
del joc que demostra una màxima incontestable: la pilota no és que formara part
del poble, la pilota era el poble.
Un carrer a Benifaió. Foto: J. Mompó |
dimecres, 13 de gener del 2016
ENTREVISTA LLUÍS MESA I REIG, cronista oficial d’Estivella, la Baronia (Camp de Morvedre)
Lluís Mesa a l'Ermita de la Creu del Garbí |
Hola Lluís, sigues molt benvingut a aquest espai. La
primera pregunta és obligada: en què consisteix exactament el càrrec o el títol
de cronista?
Moltes gràcies. Estic content que hages comptat amb mi per al teu blog i de compartir
uns minuts amb tu i amb els teus lectors. Em preguntes què és un cronista, una
definició que actualment desconeix molta gent. Bé, per damunt de la definició
legal considere que un cronista és una figura que es troba entre
l’investigador, el vigilant del patrimoni material i immaterial, el recopilador
i el redactor de notícies de la població. A tot això cal afegir que, sobretot, és
un testimoni silenciós i constant del poble.
Què significa per a tu ser cronista i, concretament, què
significa per a tu ser cronista d’un poble com el teu, Estivella?
El poble d'Estivella |
Ara, he arribat a
la conclusió que un cronista no és un investigador i tampoc un historiador. Ha
de ser una persona amb una especial sensibilitat per conéixer i arxivar tot el
que succeeix dia a dia i per traure a la llum tot allò del passat que ha estat
oblidat. Eixa tasca, a més de la d’historiador, estàvem realitzant-la Blasco i
jo sense ser cronistes oficials. Així que per a mi l’acceptació del càrrec de
cronista era una manera d’oficialitzar el que estava fent, a més d’intentar
seguir també el treball que en molts camps havia iniciat ell, el meu amic Josep
Maria Blasco.
Com et vares convertir en cronista? Hi ha
alguna normativa al respecte o depén de la voluntat popular o municipal de cada
poble?
Dia del nomenament com a cronista d'Estivella |
Malauradament, el
sistema de nomenament d’Estivella no es practica en tots els pobles. En alguns
casos, simplement és votat pel Ple sense l’existència de cap tipus de reglament
que li done estabilitat i continuïtat al càrrec.
Què és el més gratificant que has viscut com a cronista?
Alguna anècdota o fet curiós que vulgues comentar?
La primera
experiència gratificant, com et dic, va ser la unanimitat per part de tots els
grups
municipals a l’hora de nomenar-me. D’altra banda, en els cinc anys que
porte com a cronista he viscut moments molt emocionants que han partit de
projectes dissenyats per mi, com ara la celebració del 325 aniversari de la
Creu del Garbí (any 2013); el 125 aniversari del naixement del músic Daniel
Arnau (any 2012) i la celebració del centenari de la primera manifestació de
dones d’Estivella i del Camp de Morvedre l’any 2011. També he sigut un dels
promotors de l’homenatge a la pintora Maria Chenovart. A escala comarcal, a més
a més, he viscut amb especial intensitat la fundació del Grup de Cronistes i
Investigadors del Camp de Morvedre a Estivella l’any 2011.
Com a fet curiós et
diré que a propòsit de la publicació d’un llibre meu, vaig investigar la història
dels mestres d’Estivella i vaig tindre la sort d’entrar en contacte amb la família
d’un mestre de la població amb un carrer al seu nom. Es tractava de Fernando
Santa Lucía Doñate. A través del telèfon de l’empresa que havia fet la làpida
al docent vaig entrar en contacte amb els familiars. I des d’aleshores tenim
contacte, ens escrivim i hem recuperat una gran quantitat de material d’aquell
mestre. En l’acte del meu nomenament, a més, estigueren presents els familiars
i em regalaren una ploma que per a mi des d’eixe moment és un dels objectes més
estimats de la meua col·lecció.
Alguns cronistes o aspirants a cronista solen guardar, i
també compartir, documents, materials i peces d’innegable valor. És el teu cas?
Què és el més valuós que has donat o aportat a les institucions corresponents?
Realment mai no
m’he preocupat d’atresorar cap objecte. Jo no vull res per a mi i tot el que
tinc ho vull per al meu poble, perquè siga mostrat. Si en el meu arxiu hi ha material
destacat és amb la intenció de protegir-lo però no d’atresorar-lo. Entre els
documents més valuosos que conserve està el primer Llibret de falla del Camp de
Morvedre, que es va publicar l’any 1924 a Estivella. Un exemplar únic. Me’l va
donar la seua propietària Concha Buralla. També tinc una fotografia gran de
1912 del músic internacional d’Estivella Daniel Arnau, donada per Santiago
Mateu, un destacat investigador del poble que ha estat nomenat, en virtut del
Reglament, col·laborador oficial del cronista. És un amic i estivellenc
excepcional.
Però ja et dic, jo
no pretenc ser col·leccionista tot i que tinc un arxiu destacat de la història
d’Estivella.
Com a cronista,
canviaries alguna cosa del teu poble o la teua comarca?
Cartell commemoratiu del centenari de la primera manifestació de dones (1911-2011) |
Tens contacte amb altres cronistes? Quin és el sentir
general dels qui desenvolupen aquest ofici? Les aportacions dels cronistes
poden arribar a determinar la política cultural o lingüística d’un
ajuntament?
Tinc bones
relacions amb la resta de cronistes de la comarca. Vaig proposar en el seu
moment la creació d’un Grup de Cronistes i Investigadors, que ara ja porta 5
anys funcionant. Cada sis mesos ens reunim en una població i el contacte és
constant. També sóc membre de l’Associació de Cronistes del Regne de València i
de l’Associació Espanyola de Cronistes Oficials (RAECO).
Trobada de cronistes a Estivella l'any 2011 |
Què opines sobre el fet que la capital del Camp de Morvedre, Sagunt, no tinga cronista d’ençà de la mort de Santiago Bru i Vidal?
L'enyorat cronista de Sagunt Santiago Bru i Vidal |
Una pregunta que sempre faig atesa la temàtica d’aquest
blog. Què té de costumista el càrrec de cronista?
Realment tenim una
part bastant costumista. Ens apassionen les tradicions, els documents i els
materials que, per a molts, són insignificants. Un document que per a la gran
majoria no té valor, a nosaltres ens ompli de goig. En aquest sentit es pot dir
que som d’un altre temps, ja que a més ens deturem a mirar el que altres no
miren i a valorar el que altres no valoren. En l’actualitat quasi ningú observa
allò que ens envolta i tampoc ho valora perquè en la nostra societat vivim al
dia i tot té data de caducitat. La nostra missió, doncs, és donar-li valor a
tot el que hi ha al nostre poble i encomanar a la ciutadania l’estima que els
cronistes sentim per tot.
Per últim, hi haurà cronistes en el futur o és una figura
prescindible?
Crec que és
important que continuen existint els cronistes. Al llarg de la història han
estat presents. No eren cronistes els evangelistes cristians o els que
redactaven les cròniques reials medievals? Els cronistes han d’existir en el
futur, com ho han fet en el passat, però adaptant-se als temps. Són una bona
garantia perquè es conserve i es valore la història, el patrimoni i la memòria
dels nostres pobles.Imatge panoràmica del castell de Beselga |