Ara són molt valorades, fins i tot són posades a la
venda en pàgines web, venerades com a objectes de col·leccionista que cal
conservar malgrat la febre consumista i les tendències de moda primavera-estiu,
tardor-hivern. Fins no fa tant però, les màquines de cosir no anaven associades
a la nostàlgia, eren, de fet, un objecte d’ús habitual, un moble indispensable
en qualsevol llar que complia un objectiu estrictament funcional.
Transcorreguts els anys, tanmateix, van decaure de manera proporcional a la
transformació dels costums que definien les rutines del passat i, en
conseqüència, les màquines de cosir, sobretot aquelles de les cases Singer o
Alfa, van passar a un segon pla, sovint oblidades o marginades en un racó de la
casa, en el millor dels casos substituïdes per unes màquines més modernes
mancades ja de la perfecció i el detallisme que tant caracteritzava les
clàssiques. Clar, aquelles no eren elèctriques, sinó de peu; i normalment
venien incorporades a un moble exemple de marqueteria ornamentat i equipat amb
aquests calaixets tan minimalistes on les dones dipositaven el material
complementari per a rematar qualsevol sargit: coixinet amb agulles, didals,
guix, imperdibles... Avui, pareix que hi haja cert interés per recuperar una
pràctica tan plena com la costura, no en el sentit de faena de la casa,
evidentment, sinó en un sentit molt més relaxant que engloba conceptes
allunyats de la necessitat d’antany: innovació i nous patrons, connexió amb les
generacions més velles, activitat motriu; tot equivalent al fet de passar una
estona divertida mentre es recupera un costum molt bonic i molt arrelat arreu
d’aquest raconet del país.
Altres assumptes...
▼
dimecres, 23 d’octubre del 2013
diumenge, 13 d’octubre del 2013
La Hoja
Es coneix popularment
amb el nom de “la Hoja”, així, en castellà, com la informació que conté; i és
una publicació ben senzilla on s’explica el discórrer religiós del poble de
torn, ja se sap: salutació de l’arquebisbe, horari de les misses, salms, articles
d’opinió amb un marcat caràcter moralitzador… És, en essència, una mostra de
regularitat i constància religiosa. Però té, malgrat això, un futur incert, que
guaita de reüll els viaranys de la fe en l’actualitat, sens dubte més foscos i
més camuflats, de vegades, fins i tot, capaços d’endinsar-se en edificis civils
i en discursos de caràcter públic. El full parroquial, en qualsevol cas,
continua avui en circulació, en paper i a color, i crida l’atenció que encara és
repartit casa per casa, a mode de ban, sempre per dones d’avançada edat. Per dones, mai per
homes, és clar, com si es tractara d’una reproducció del vell model familiar
segons el qual aquest servei a la comunitat era, és, exclusivament femení.
Faltaria més. “La Hoja”, per això i, evidentment, per algunes altres raons és
una publicació anacrònica, mantinguda més com un rutina pròpia d’una generació
que com una autèntica mostra de fidelitat cap a Déu. Tot i això, la rep qui la
demana, és a dir, en certa mesura, és un document privat, perquè així és la fe:
privada. En absolut, pública, malgrat els intents de traslladar-la dels
faristols eclesiàstics als faristols institucionals. Amb una clientela
envellida, a més a més, fa tota la impressió de ser un dels últims reductes d’un
passat on la doctrina catòlica anava molt més enllà de les quatre parets d’un
centre parroquial, per descomptat indiferent i allunyada dels menesters del present. I evidentment en la llengua de Cervantes, malgrat que els receptors són majoritàriament valencianoparlants. La intenció és clara, tanmateix: el missatge de Déu ha de quedar ben clar.
dijous, 3 d’octubre del 2013
Mosaic hidràulic
Detall d'un mosaic original |
Es tracta d’un
paviment que tingué molta presència en aquestes terres durant la primera meitat
del segle XX. Eren pisos tessel·lats, és a dir, fets o muntats amb tessel·les,
aquestes peces menudes de marbre, terra cuita o vidre que servien per a fer un
mosaic. En un principi, eren senyal de benestar econòmic, sinònim de luxe, més
encara si eren de la casa Nolla, una fàbrica ubicada a Meliana (l’Horta Nord)
el propietari de la qual era el català Miquel Nolla Bruixet, ves per on el
rebesavi de l’actual alcaldessa de València, Rita Barberà Nolla. Més tard, no
obstant això, es van generalitzar fins a convertir-se en un article de casa
popular. I així fins que van decaure en benefici de materials més senzills,
menys costosos i més fàcils de col·locar, com ara el terratzo o el gres. Les
tessel·les, tot i això, s'han convertit avui en un producte cercat per la seua bellesa i
originalitat, i han passat de ser menyspreades o soterrades a ser venerades i
restaurades en cases particulars i edificis institucionals, no debades encara
són moltes les llars que contenen aquest tipus de sòl, un exemple
de bon gust els orígens del qual es remunten als romans, que ja construïen
mosaics amb aquestes peces. Conegudes com a rajoles hidràuliques pel seu procés
de fabricació –les peces en qüestió es comprimien i s’endurien dins l’aigua-,
també rebien la denominació comuna de canyamàs o canyamaso, un terme derivat de canemàs que en sentit figurat
designa el fons sobre el qual es desenvolupa un brodat, un dibuix, un escrit, etc.
Producte del passat, compten actualment amb el valor del temps, mostres
excel·lents de riquesa artística, testimonis d’una concepte més prompte desfasat
del que suposa tindre un habitatge per a tota una vida, amb l’inequívoc sabor
de les coses d’antany, duradores, fetes amb paciència, de qualitat, sense dubte per a
sentir-se’n satisfet.