Doncs sí, ben mirat aquesta novel·la té tots els ingredients per a agradar al públic adolescent: problemes familiars, creativitat ignorada, hormones en plena ebullició, el drama de la immigració, l’amor... Tot un conjunt de temes que s’agrupen sota un element comú que, per regla general, sol enganxar el lector, independentment de la seua edat: el llenguatge fresc, la fluïdesa narrativa i, és clar, la bona ploma de qui escriu, que no és altre que l’escriptor de Xàtiva, Xavier Aliaga, molt versat ja en els capricis del llenguatge i molt versat també en les derives de l’actual literatura catalana feta al País Valencià. El meu nom no és Irina no és la típica novel·leta estúpida i tòpica que sol freqüentar els centres de secundària. Va adreçada a un lector més aviat juvenil, és cert, i supose que és aquesta la raó per la qual es colen alguns missatges subtils al voltant de l’ús de la llengua o la vida en família, difícil i problemàtica en aquest cas. Tanmateix, té un fil narratiu bastant definit i el protagonista és molt interessant. És un jove que somia amb allò que escriu, que fantasieja amb la ciència-ficció i amb la literatura cavalleresca; i que de la mà d’Irina, una nouvinguda russa que aterra al seu institut, s’endinsa en el planeta de l’amor i en els viaranys narratius que li ofereixen autors com ara Tolstoi o Dovstoievski. L’espai i el context social on es mouen els protagonistes, no obstant això, són el punt principal sobre els quals se sustenta el relat, molt actual, situat en l’estret marge que separa la ficció de la realitat, una constant en les trames que construeix Xavier Aliaga, Vides desafinades, sense anar més lluny. Menció a banda mereix l’edició del llibre, vertaderament atractiva, amb un format de qualitat i una coberta esplèndida que aconsegueix el seu propòsit: fer valer el treball i l'empenta que es necessita per a publicar en català a un territori com el nostre.
Altres assumptes...
▼
divendres, 31 de maig del 2013
dimecres, 29 de maig del 2013
Recreatius
Pot sonar bucòlic,
de fet ho és. Avui parlaré de recreatius o, més aviat, del que significaven els
recreatius, uns espais desapareguts gairebé per complet dels nostres pobles o
transformats en parcs temàtics a les grans capitals, només aptes per a aquesta
moderna tribu urbana aixoplugada sota el paraigües de l’última novetat
informàtica i que ara és coneguda per una mena de manlleu lingüístic molt
concorregut en les noves generacions: freak. Però freak o no, el cas és que de
recreatius, altrament dit les maquinetes, no en queden. Majoritàriament han
tancat per manca de clients, fonamentalment joves, perquè aquests s’han
traslladat als domicilis particulars, allà on guarden tot un arsenal tecnològic
que afavoreix la vida sedentària i la comoditat del sofà de casa. Potser,
durant un temps, el buit deixat pels recreatius l’ocuparen els cibercafès,
reconvertits en locutoris posteriorment, però aquests mai no arribaren a ser el
mateix. Els recreatius tenien mala fama, és cert; de fet, eren llocs on sovint s’hi
congregava el més selecte de cada poble,
on sempre hi havia una boira espessa de fum i on també s’hi allotjaven paraules
vulgars o més pròpies d’un argot, malsonants, en definitiva, o almenys això
deien les mares, que no dubtaven a qualificar aquelles sales com a espai de
drogats, vici i gentola. I sí, potser alguna cosa d’aquestes tenien, però
entremig se’n colaven també algunes altres un tant més sanes, sobretot per als
qui ara se situen entre el llindar dels trenta i els quaranta anys. Eren un
lloc per a lligar i per a vacil·lar, per a donar-se a conéixer i també per a
conéixer gent diversa o amb l’etiqueta de perillosa, per a conviure amb altres
maneres de fer, pensar i de parlar, per a aprendre sobre aquest concepte tan
tòpic i tan clàssic que pareix estar decaient entre la banalitat del present:
la vida. Evidentment, el dels recreatius és un món que ja no hi tornarà. I no
cal allargar-se massa en els perquès, són massa evidents. Dit això, no està mai
de sobra recordar que fins no fa tant estaven plens, amb moltíssima joventut,
com si es tractaren de places públiques on anar a xarrar i a descobrir allò que
ningú ensenyava a escola o a la pròpia llar. Símbols d’una època, s’esfumaren
amb l’arribada dels nous temps, compassats amb les tendències de les noves
generacions, en aquesta etapa virtual on tot és molt més ràpid i més efectiu,
però també molt més anònim i més artificial. Sempre hi haurà nostàlgics, a
pesar de tot, com és natural.
dimecres, 22 de maig del 2013
Guarda-rodes
Hom tendeix a
considerar que són un element decoratiu i potser els més recents sí que ho són,
però en realitat, els guarda-rodes, que és com es diuen aquestes pedres que se situen
a banda i banda de les portasses de les cases de llaurador, tenien una funció
determinada. Si més no, servien per protegir i també per guiar les rodes del
carro, per evitar, al mateix temps, que qualsevol maniobra brusca o inoportuna
provocada per l’espenta de l’haca llançara a perdre el mateix carro, sostingut
pels eixos de les rodes; i també els brancals de les portes, algunes d’elles
convenientment decorades amb manisetes. De retruc, també se solien col·locar a
les cases cantoneres, allí on girar era complicat, tot i que en aquest cas
rebien el nom de guardacantons, si fa no fa amb la mateixa funció. Avui, molts
d’aquests guarda-rodes o guardacantons han desaparegut atesa la decadència de
certes formes i imatges del camp. Els carros, de fet, que eren el principal
mitjà de transport fins fa no res, ja formen part dels museus d’etnologia
valencians, símbols d’una forma de vida ancestral. Encara així, per tot arreu
dels pobles valencians, els pilons guarda-rodes són fàcils de trobar. Alguns
romanen tal com eren, austers i senzills, units al discórrer d’unes cases que,
per desgràcia, han estat abandonades. Alguns altres, en canvi, s’han perpetuat
tot configurant-se com un detall a conservar pels propietaris, que els han
restaurat i, en efecte, els han respectat com un element d’ornamentació atacat
a la porta. De vegades, fins i tot, els han afegit detalls de caràcter més
prompte modernista: fulles, flors...; i també les inicials respectives dels qui
habiten, o habitaven, la casa. Perquè també en aspectes tan concrets com
aquests, es deixava entreveure la importància de certes famílies, el seu poder,
la seua influència, el pes dels seus llinatges... Un costum d’antany, en
definitiva, una forma de preservar l’aspecte exterior de la llar que ha caigut
en desús i que caldria valorar com a testimoni de l’esplendor i la rutina
agrícoles d’aquesta part de la Mediterrània.
No s'aprecia massa bé, però aquest guarda-rodes té la inicial marcada |
dimecres, 15 de maig del 2013
La mota del nispro
Foto gentilesa d'Anna Cuenca Arnal |
dilluns, 13 de maig del 2013
Ha mort Núñez, jugador de pilota
Núñez en plena partida |
No ha transcendit
molt, ni transcendirà massa més enllà de les lloses del trinquet, però sens
dubte la mort d’un dels més grans jugadors que ha donat la pilota valenciana en
els temps moderns és motiu sobrat per dedicar-li unes línies de condol i de
record en aquest costumari. Sí, la notícia s’ha conegut fa poc: ha mort Núñez,
un pilotari esquerrà, tècnic, molt plàstic, introvertit en la canxa, espectacular
en moltes facetes del joc, un escaleter de luxe com els que ja no es veuen als
trinquets valencians. Tot un campió. Fa poc comentava amb un amic què se n’hauria
fet d’ell, retirat com estava dels trinquets i dels frontons, la seua vertadera
passió, allà on començà a gestar-se la seua carrera com a pilotari de maneres
exquisides. Ara em ve al cap una anècdota esdevinguda en una d’aquestes
partides del dia a dia, un dijous, al trinquet Pelayo. S’hi anunciava Núñez. Mentre
transcorria la partida, jo esperava assegut a l’escala l’arribada de la meua
parella, que per fi s’havia decidit a entrar al trinquet i veure aquell joc
popular que aleshores tant m’enfervoria. Núñez estava al dau, les galeries
permeses. I com si se li haguera encés la llumeneta allà que la tirà, a la
galeria del rest, just en el moment que la meua parella passava per allí per
tal d’arribar a l’escala. La pobra no va poder esquivar la vaqueta. I en efecte,
Núñez va fer quinze, entre aplaudiments i crits dels aficionats, que alhora
reien i recriminaven burlescament l’acció del pilotari, camuflat per aquell
somriure sorneguer que tant l’identificava com a jugador discret i silenciós,
de poderosa pegada. Un gran pilotari que caminava sol, fidel al perfil
dels homes que poblen el món de la pilota valenciana. Serà recordat, certament...
http://www.valnetpilota.com/noticies.php?id=1756
http://www.valnetpilota.com/noticies.php?id=1756
dilluns, 6 de maig del 2013
Traure de polleguera
Polleguera |
Falleba |